Ćwiczymy myślenie przyczynowo-skutkowe
Myślenie przyczynowo-skutkowe to umiejętność wskazania następstw określonych sytuacji, identyfikowania przyczyn pewnych stanów rzeczy czy porządkowania zdarzeń. Sprawnie funkcjonujące myślenie przyczynowo-skutkowe ma wpływ na zdolność przewidywania skutków swoich działań, ich konsekwencji, a także na umiejętność planowania. Daje tym samym możliwość modyfikowania przez dziecko własnych zachowań w zależności od efektów, jakie dziecko chce osiągnąć, ewentualnej korekty dotychczasowego sposobu działania.
Ten rodzaj myślenia można ćwiczyć, nie tylko w procesie terapii prowadzonej przez pedagogów czy/ lub psychologów, ale również w domowym zaciszu, zamieniając owe ćwiczenia w prawdziwą zabawę. Poszukiwanie związków przyczynowo-skutkowych ułatwić może seria wspaniałych książek, opublikowanych nakładem Wydawnictwa Widnokrąg. Cykl ?Co się stało??, autorstwa Karoliny i Hansa Lijklemów, adresowany do młodych czytelników w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, to wspaniała propozycja, która zachęca do lektury (nawet wspólnie z opiekunem, jeśli dziecko nie opanowało jeszcze czytania), a także do przewidywania konsekwencji pewnych wydarzeń, opisanych w książkach.
Z części ?Co się stało? Straszny bałagan? dziecko dowie się, jakie mogą być konsekwencje potraktowania fotela jako trampoliny, jednoczesnego hodowania w domu kanarka i kota, gry w piłkę w domu czy powierzenia dziadkowi opieki nad kwiatami w okresie wakacji.
Tom ?Co się stało? Wielkie plamy? pokazuje, że ? choć zabawa jest wspaniała ? to plamy powstałe zarówno w jej trakcie, jak i po wykonaniu wielu czynności, wcale nie wyglądają elegancko. A żeby powstały, wystarczy tylko nieumiejętna nauka podawania łapy przez psa, czy też karmienia brata szpinakiem. Doświadczyć możemy również skutków znalezienia się na trasie lotu ptaka (szczególnie wówczas, kiedy załatwia on swoje potrzeby), a także używania w niewłaściwy sposób miksera.
Z kolei część ?Co się stało? Małe wypadki? uświadamia nam, jak niebezpieczne mogą być niewinne z pozoru czynności, takie jak wyprowadzanie psa czy próba sięgnięcia po stojące na stole cukierki.
Wszystkie te części stanowią doskonałe ćwiczenie przewidywania przez dziecko skutków określonych wydarzeń i mogą stać się początkiem rozmowy o konsekwencjach i gotowości na ich poniesienie. Twarda okładka czyni książkę odporną na wielokrotną lekturę, bo, że często dziecko będzie po nią sięgać, jestem przekonana. Sugestywne ilustracje nie tylko umożliwią dziecku odpowiedź na przedstawione pytanie, ale również zapadają w pamięć i stanowić mogą dla małych czytelników przestrogę.
Opinia bierze udział w konkursie