- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.do niech: widoczna nerwowość w sytuacji otrzymania esemesa lub sygnału z telefonu, obsesyjne sprawdzanie kolejnych wiadomości, gorsze samopoczucie po kontakcie z telefonem lub komputerem, poszukiwanie informacji na temat cyberprzemocy (zapytania widoczne w wyszukiwarce lub historii przeglądania), nagłe porzucenie aktywności społecznościowej, niepodobna do dziecka koncentracja na grach offline czy na nauce, ograniczenie zakresu korzystania z komputera, problemy z wyjściem do szkoły. Niepokojące jest też wypowiadanie treści o charakterze samobójczym lub rezygnacyjnym, niepodobna do dziecka niechęć do opowiadania o aktywnościach on-line, a także drażliwość wobec rozmów na temat kolegów ze szkoły, na temat sieci, nawet związanych z nią problemów technologicznych. Sygnałem mogą też być kłopoty ze snem, utrata lub wzrost wagi. Ważne jest zatem pytanie, co jest przemocą w sieci? Ja nauczyłem mojego syna, że przemocą w internecie jest to samo, co w życiu realnym, np.: kiedy ktoś kogoś wyzywa, ktoś kogoś wyśmiewa. To jest przemoc. Powiedziałem mu też, że jeśli taka sytuacja się mu przydarzy, ma zwrócić się o pomoc do mnie i jeśli będzie trzeba, ja zainterweniuję. Przemoc, z jaką spotkaliśmy się w sieci, polegała na tym, że raz ktoś Maksa ,,oscamował" (oszukał), czyli w grze ,,zastrzelił i okradł", zabierając jego broń. A ponieważ tego robić nie wolno, bo to jest kradzież, interweniowałem. Skontaktowałem się z tą osobą poprzez komunikator, powiedziałem, co o tym sądzę. Powiedziałem, że widziałem, co ta osoba zrobiła i że w mojej ocenie zachowała się źle i dlatego zgłaszam to administratorowi gry. I co było dalej? Udało nam się broń odzyskać, ale - tak samo jak w wypadku kradzieży w realu - wymagało to pewnej strategii działania. Maks miał więc okazję zobaczyć, jak w takich sytuacjach można się zachować, jak działać. A jeśli chodzi o hejt, to mogę powiedzieć, że hejterzy są jak stado, zbierają się i wtedy napadają na zebrę. Ale jak zebra ucieknie, to się rozchodzą. Hejt ma krótkie życie. Społeczeństwo internetowe jest prymitywne, zachowuje się jak dzikus. To co robię, aby ochronić Maksa przed hejtem, to przestrzeganie etykiety postępowania w internecie. Myślę o takim zachowywaniu się w sieci, jakie ja znam ze swojego życia, czyli bycie fair, bycie pomocnym. Uczę go też asertywności i otwartości na wymianę. Czyli wartości, które moim zdaniem są uniwersalne i sprawdzają się i w życiu, i w internecie. Maks jest już w stanie wychwytywać takie zjawiska jak nieuczciwość, postępowanie nie fair. No i rezygnuje z kontaktów z dziećmi, które tak postępują. Poszukuje za to w internecie takich nisz, takich ludzi, którzy przestrzegają zasad etykiety, zasad życia w grupie przeniesionych ze świata dorosłych. ROZMAWIANIE I KLIKANIE Rozmowy z dzieckiem są dziś trudniejsze niż kiedyś? A czy kiedykolwiek rodzice rozmawiali z dziećmi? Raczej na ogół nie rozmawiali. Słowo ,,rozmowa" jest też pewnym wytrychem, imperatywem, hasłem w stylu ,,cukier krzepi", ,,zbieraj złom". Ale to nie znaczy, że mamy nie rozmawiać. Przeciwnie. Rozmowa z dzieckiem nie jest też trudna, jeśli opanuje się zasady komunikacji. A więc jeśli umiemy : aktywnie słuchać, odzwierciedlać uczucia dziecka, opisywać jego doświadczenia swoimi słowami. Potrafimy także powstrzymywać się od oceniania tego, co dziecko opowiada, od dawania mu natychmiast rozwiązań jego problemów, od stawiania siebie za wzór. O tym, jak dobrze słuchać i mówić do dziecka, będziemy opowiadać szczegółowo w kolejnych rozdziałach naszej książki. Powtórzę teraz tylko jeszcze raz, że próby negowania i zakazywania korzystania przez dziecko z internetu tylko blokują komunikację z nim. Gdy mu mówimy, że to, co robi w telefonie czy w komputerze, je ogłupia lub uzależnia, to lekceważymy jego relacje i utrudniamy budowanie relacji między nami. Oczywiście dziecko musi się rozwijać harmonijnie, a więc też uprawiać sport i układać klocki lego. Jednak zakaz i negowanie bycia w sieci sprawi tylko tyle, że ono mocniej w tamten świat wpadnie. A wtedy cisza na dobre zapanuje pomiędzy nami. Kończąc lekturę tej książki, rodzice będą wiedzieć, jak rozmawiać z dzieckiem i jak postępować w kwestiach dotyczących wirtualnego świata. Najważniejsze jest to, co już mówiłem: rodzic w komunikacji z dzieckiem powinien podkreślać wszystkie elementy, które jej służą, bo wówczas wspiera budowanie przez nie relacji w realnym życiu. Jednym z warunków dobrej komunikacji z dzieckiem jest dziś uznanie jego związku ze smartfonem czy internetem. Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki Przypisy [1] Beata Pawłowicz, Tomasz Srebnicki, Niezwykły rodzic, Wydawnictwo Zwierciadło, Warszawa 2019. [2] Beata Pawłowicz, Dekalog szczęścia, Wydawnictwo Zwierciadło, Warszawa 2011.
książka
Wydawnictwo Zwierciadło |
Data wydania 2021 |
Oprawa miękka |
Liczba stron 224 |
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Kategoria: | książki dla przyszłych rodziców, Poradniki, Rodzina i dzieci |
Wydawnictwo: | Zwierciadło |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Rok publikacji: | 2021 |
Wymiary: | 145x210 |
Liczba stron: | 224 |
ISBN: | 9788381322416 |
Wprowadzono: | 31.05.2021 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.