Dlaczego jesteśmy zmotywowani?
Od kilku lat motywowanie i motywacja to temat modny i chwytliwy, na czym korzystają nie tylko autorzy poradników na temat motywowania, ale i szkoleniowcy. Jak motywować ludzi? Czy lepsze jest motywowanie finansowe czy pozafinansowe? Jak wykorzystywać bodźce pozafinansowe? Te pytania spędzały sen z powiek menedżerom, którzy poprzez motywowanie chcieli zwiększyć zaangażowanie, produktywność swoich pracowników. Sięgali przy tym po różne metody, zarówno kija, jak i marchewki, z coraz większą świadomością, że metody te nie działają, a raczej działają na różnych ludzi w różnym stopniu.
Zwykle bowiem, rozważania dotyczące motywacji, koncentrują się na próbie znalezienia odpowiedzi, w jaki sposób motywować ludzi, jakich narzędzi użyć. A gdyby jednak nieco zmienić perspektywę i zastanowić się dlaczego ludzie są zmotywowani? Właśnie próbę odpowiedzi na to pytanie punktem wyjścia swoich rozważań uczyniła Susan Fowler, autorka niezwykle frapującej książki pt. ?Dlaczego motywowanie ludzi nie działa? i co działa?. W opublikowanym nakładem Wydawnictwa MTBiznes swego rodzaju poradniku, z przemową Kena Blancharda, znajdziemy pewien przepis, schemat działania, który sprawdza się w praktyce. Książka prezentuje świeże spojrzenie na motywację, dostarcza chłonnym wiedzy, nowoczesnym menedżerom wskazówek, by mogli cieszyć się współpraca z zespołem prężnie działających i zaangażowanych w pracę osób, którzy mają doskonałe warunki do rozwoju. To nie przepis na krańcowa eksploatację pracowników, w drodze do osiągnięcia sukcesu, ale na utrzymanie wysokich wyników przy jednoczesnym odkrywaniu w ludziach tego, co w nich najlepsze.
Książka składa się z siedmiu rozdziałów, z których każdy coraz głębiej wprowadza nas w zagadnienia związane z motywacją, szczegółowo wyjaśniając wiele pojęć oraz schematów ludzkich zachowań. W rozdziale pierwszym autorka odpowiada na pytanie, dlaczego motywowanie ludzi nie działa oraz prezentuje swego rodzaju alternatywę w postaci modelu spektrum motywacji, prezentującego trzy perspektywy określane jako suboptymalne ? obojętna, zewnętrzna i narzucona, a trzy jako optymalne ? dopasowana, zintegrowana i spontaniczna.
Rozdział drugi odkrywa przed nami prawdziwą naturę motywacji, korzyści z jej poznania i wykorzystania tej wiedzy oraz koszty jej ignorowania, które ? prędzej czy później ? przyjdzie nam ponieść. Kolejny rozdział prezentuje m.in. teorię motywacji ostatniego stulecia (teorię popędu) dowodząc, że potrzeby psychologiczne człowieka nie są popędami i że warto zwrócić uwagę na termin zwany samoregulacją ? autorka wyjaśnia dokładnie, jaką rolę odgrywa samoregulacja w zaspokojeniu potrzeb oraz jakie są jej podstawy.
Rozdział czwarty przekonuje, że motywacja jest umiejętnością, zatem ? w konsekwencji ? można ją nabyć. Autorka pokazuje nam, w jaki sposób można aktywować optymalną perspektywę motywacyjną, prezentuje ponadto motywacyjne studium przypadku. Kolejny, piąty rozdział, to pewnego rodzaju instrukcja dla liderów pokazująca, w jaki sposób prowadzić rozmowę o perspektywach motywacyjnych (rozmowę MOC-y), która pomaga rozwijać się nie tylko poszczególnym pracownikom, ale i całemu zespołowi.
Rozdziały szósty i siódmy pozwalają krytycznie spojrzeć na nasze dotychczasowe przekonania i wartości raz dostrzec ich negatywny wpływ na praktyki przywódcze, a także dostrzec potencjał proponowanych w książce rozwiązań. Lektura publikacji ?Dlaczego motywowanie ludzi nie działa?i co działa? nie może być oczywiście bezrefleksyjna, powinna być uzupełniona analizą własnych doświadczeń związanych z kierowaniem ? zarówno wówczas, kiedy piastujemy już stanowisko kierownicze, jak i dopiero planujemy je objąć. Przystępny język książki, liczne przykłady sprawiają, że zaczynamy zauważać bezpośrednie przełożenie zawartych w książce wskazówek na praktykę, a w konsekwencji ? korzyści związane ze zmianą podejścia do motywowania. Dodatkowo, ku głębszej refleksji, do książki dołączone zostało posłowie Blancharda, a także epilog prezentujący mistrzów motywacji. Ponadto integralną częścią książki są odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące motywacji i motywowania.
Opinia bierze udział w konkursie