Opis produktu:
Marcin z Bragi żył w VI wieku, pochodził z głębokiej prowincji Panonii, a działał również w nie mniej głębokiej prowincji, w odległej od jego ojczyzny - Galicji, ale przedtem przejechał ówczesny świat chrześcijański. Jako mnich przebywał prawdopodobnie w Ziemi Świętej, był w Egipcie, być może w Rzymie i Konstantynopolu, na pewno w Galii - świat ówczesny bowiem stanowił jedną wielką społeczność chrześcijańską, oddychającą dwoma płucami niepodzielonego jeszcze chrześcijaństwa Wschodu i Zachodu, które obficie czerpało z pogańskiej kultury antycznej. A jednak ten człowiek - jakoby predestynowany do tego, by pomnożyć tak często spotykanych w tym czasie rzesze ciemnych mnichów i biskupów - należał do luminarzy swojej epoki. Znał nieźle język grecki, rzecz rzadka w tamtych czasach na Zachodzie, przybył do Galicji wioząc ze sobą rękopisy greckie, a Kościół w tej prowincji starał się zreformować przy pomocy pism ascetycznych mnichów Pustyni Egipskiej i kanonów soborów oraz synodów wschodnich, ale także dzieł pogańskiego pisarza - Seneki. Używa poprawnego, czasami nawet eleganckiego języka łacińskiego, ale gdy trzeba, potrafi mówić językiem ludzi prostych. Jako ostatni pisarz późnego chrześcijaństwa zna, cytuje i przerabia pisma Seneki oraz, co więcej, uważa, że jego nauka moralna lepiej trafi do nowonawróconej arystokracji Swewów - która w ciągu stu pięćdziesięciu lat trzykrotnie zmieniała religię - niż pobożne dzieła Ojców Kościoła.
Spis treści
Przedmowa
Skróty
Wstęp. Marcin z Bragi i jego dzieło
I. Państwo Swewów
II. Braga i Galicja - środowisko kulturalne i teologiczne
III. Życie Marcina z Bragi
IV. Dzieła Marcina
A Uwagi ogólne o twórczości metropolity Bragi
B. Omówienie poszczególnych dzieł Autora
1. Dwa traktaty moralno-filozoficzne: O gniewie (De ira) i Zasady uczciwego życia (Formula vitae honestae)
2. Dwa traktaty moralno-filozoficzno-religijne: Walka z próżnością (Pro repellenda iactantia), O pysze (De superbia), Zachęta do pokory (Exhortatio humilitatis)
3. Teksty kościelne:
O pouczeniu ludności wiejskiej (De correctione rusticorum)
O trzykrotnym zanurzeniu (De trina mersione)
Sentencje Ojców Egipskich (Sententiae Patrum Aegyptiorum)
4. Teksty prawne:
Dwa synody o Bradze:
Pierwszy Synod w Bradze (Concilium Bracarense primum)
Drugi Synod w Bradze (Concilium Bracarense secudum
Kanony synodów wschodnich zebrane przez Marcina (Capitula ex orientalium patrum synodis)
5. Utwory poetyckie Marcina (Versus beati Martini)
V. Pisma zaginione i przypisywane Marcinowi
VI. Dalsze losy dzieła Marcina
VII. O niniejszym wydaniu
VIII. Świadectwa historyczne o Marcinie z Bragi
IX. Bibliografia
Teksty i przekłady
1. De ira - O gniewie, tłum. ks. W. Wójcik
2. Formula vitae honestae - Zasady uczciwego życia, tłum. J. Lesiński, M. Michalski
3. Pro repellenda iactantia - Walka z próżnością, tłum. ks. W. Wójcik
4. De superbia - O pysze, tłum. ks. W. Wójcik
5. Exhortatio humilitatis - Zachęta do pokory, tłum. ks. W. Wójcik
6. De correctione rusticorum - O pouczeniu ludności wiejskiej, tłum. ks. W. Wójcik
7. De trina mersione - O trzykrotnym zanurzeniu, tłum. S. Kalinkowski
8. Sententiae Patrum Aegyptiorum - Sentencje Ojców Egipskich, tłum. ks. M. Starowieyski
9. Concilium Bracarense primum - Pierwszy Synod w Bradze, tłum. ks. M. Rola
10. Concilium Bracarense secundum - Drugi Synod w Bradze, tłum. ks. M. Rola
11. Capitula ex Orientalium Patrum Synodis - Statuty Synodów odbywanych przez Ojców Wschodnich, tłum. ks. M. Rola
12. Versus b. Martini - Utwory poetyckie: Bazylika, Refektarz, Epitafium, tłum. ks. M. Starowieyski
Appendix
1. Pseudo-Marcin z Bragi - O święcie Paschy, tłum. S. Kalinkowski, wstęp ks. J. Naumowicz
2. Dodatki: Pisma uzupełniające akta I Synodu w Bradze:
2.1. Regula fidei i anatematyzmy I Synodu w Toledo, tłum. ks. M. Starowieyski
2.2. Odpowiedź papieża Wigiliusza na list biskupa Profuturusa z Bragi, tłum, ks. M. Starowieyski