Mówi się, że pieniądze w życiu to nie wszystko, jeszcze inni twierdzą, że pieniądze nie dają szczęścia, jedynie ułatwiają wiele spraw. Anna Szafrańska w swojej nowej, trzeciej już powieści, postanowiła unaocznić czytelnikom, jak wiele okrutnej prawdy kryje się za tymi niewinnymi i znanymi wszystkim przysłowiami.
(...) Niech więc Was nie zmyli niewinna okładka, bo w tej powieści niewiele jest niewinności. Jest mrocznie, momentami nawet brutalnie, bywa nerwowo, ale też poruszająco, subtelnie i zabawnie. Choć początek tej powieści może wskazywać inaczej, ?Dziewczyna ze złotek klatki? to nie jest słodkie New Adult, ani tym bardziej ckliwy romans, czy erotyk. Właście dochodzę do wniosku, że tej książki nie da się zamknąć tylko w jednym gatunku literackim, a takie próby mogą ją tylko skrzywdzić, jednoznacznie szufladkując. Dostajemy trochę dramatu, odrobinę sensacji, dawkę romansu, szczyptę wewnętrznych rozterek, beznadziejnych sytuacji bez wyjścia i momentów, gdy nasza irytacja osiągnie poziom parteru. Autorka brawurowo usypia naszą czujność, a potem z rozwagą trzyma w napięciu i gdy najmniej się tego spodziewamy serwuje prawdziwą burzę z piorunami, w której krew, łzy i ból przeplatają się z bezradnością i rosnącą w sercu wściekłością. Po takiej karuzeli wcale nie łatwo jest się tak od razu otrząsnąć.
Gwarantuję, że Anna Szafrańska wyprowadzi Was z emocjonalnej równowagi i mając w dłoniach nierozdane jeszcze karty, z pełną premedytacją Was podręczy, wykorzysta osłupienie, przeciągnie struny nerwów niemal do końca, skłoni do refleksji i uformuje gulę strachu, która utknie w samym środku piersi, a na koniec zmusi do nauki ekspresowego czytania. ?Dziewczyna ze złotej klatki? to wciągająca i trzymająca w napięciu opowieść o zagubieniu, niespełnionych marzeniach, pragnieniu akceptacji, samotności i niewłaściwie pojmowanej lojalności. Mocna, odważna, brutalna, a przy tym mimo wszystko wzruszająca, subtelna i niepozbawiona tego charakterystycznego dla Ani ciętego dowcipu historia miłości dziewczyny z dobrego domu, która pragnie zacząć żyć i bad boy?a, który ją uratował.
M.