"Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się" to wartościowa książka, która powinna stać się przedmiotem lektury wszystkich tych, którym na sercu leży kwestia produktywnego uczenia się. Trzej autorzy bazując na licznych doświadczeniach zarówno wykładowców akademickich, naukowców jak i studentów stworzyli kompendium wiedzy na temat nowoczesnych metod szlifowania pamięci. Dowiadujemy się, że dotychczasowe sposoby przyswajania informacji niekoniecznie muszą sprawdzać się w praktyce. Dlatego niezbędne było opracowanie nowych metod, które pozwalałyby trwale zapamiętywać wiadomości a nie jedynie na krótki okres czasu. Sposobem na to jest świadoma lektura treści, którą chcemy przyswoić. Ciągłe zadawanie pytań do tekstu, co sprawdza jego rozumienie na każdym etapie nauki. Jeśli początkowo występują problemy powracanie do nich po pewnym czasie, kiedy wydaje się, że już je zapomnieliśmy a następnie próby przypomnienia sobie tych informacji, bez zaglądania do książki. Spotkania ze znajomymi, wspólne tłumaczenie sobie zagadnień i wzajemne odpytywanie. Myślenie problemowe. Jak wspomina jedna z badaczek, mózg jest niczym obszerny las. Trzeba wiele razy przebyć określoną drogę aby móc ją zapamiętać i wykorzystać informacje znajdujące się na jej końcu w razie potrzeby. "Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się" bazuje na rozlicznych badaniach i doświadczeniach konkretnych ludzi, którzy tłumaczą jak w ich przypadku wygląda usprawnianie pamięci co dodatkowo zachęca do sięgnięcia po określoną metodą. Jakkolwiek najważniejsze jest aby się nie poddawać i stale trenować pamięć (niezależnie od wieku), bo jak powszechnie wiadomo trening czyni mistrza. Szczególnie dzisiaj takie książki są niezmiernie ważne. Od pracowników wymaga się coraz szerszych kompetencji, wiedzy fachowej, którą z wiekiem coraz trudniej pozyskiwać. Niestety wiele z powszechnie stosowanych metod nauki nie wpływa na skuteczność nauki a ludzie z nich korzystają bo po prostu do takich metod przywykli. Książki takie jak ta szczególnie mocno powinno promować się w szkołach i na poziomie akademickim aby młodzi ludzie powoli wkraczający na rynek pracy mogli wyrobić sobie już za młodu odpowiednie nawyki i dalej przekazywać je na przykład swoim dzieciom. W ten sposób powstanie świadome społeczeństwo, które będzie budować kapitał narodowy, stanie się bardziej konkurencyjne i dynamiczne. W zasadzie tego wątku nie trzeba szczególnie rozwijać bowiem zalety szybkiej, skutecznej nauki są oczywiste i każdemu powinien ten problem leżeć na sercu.
Opinia bierze udział w konkursie