Każdy rodzic chce, by jego dziecko było szczęśliwe, choć to szczęście definiujemy na swój sposób. Często za jego podstawę uważamy materialny dobrobyt i robimy wszystko, by dziecko go osiągnęło. To zaś wiąże się z dobrą pracą, a wcześniej ? z dobrymi studiami na prestiżowej uczelni, z dobrym liceum ukończonym z doskonale zdaną maturą, z dobrą szkołą umożliwiającą zdanie do tego liceum. Tym sposobem dziecko praktycznie od urodzenia jest zaprogramowane na sukces, a rodzice ? w dobrej wierze ? dwoją się i troją, by rozwijać jego zdolności poznawcze. A ponieważ dają, to jednocześnie wymagają. Tymczasem dziecko czuje coraz większą presję, coraz bardziej obawia się rozczarować rodziców. To zaś pociąga za sobą życie w nieustannym lęku i stresie, skutkującym często depresją, wypaleniem, czy nawet ucieczkami z domu i próbami samobójczymi.
Co zatem robić, żeby faktycznie pomóc dziecku? By wychować człowieka, który może nie ma świadectwa z paskiem, ale ma pracę którą lubi, rodzinę, z której czerpie silę, pasję, która przynosi mu wytchnienie? Co robić, by wychować człowieka, który potrafi cieszyć się życiem, odczuwać szczęście, który charakteryzuje się stabilnym kręgosłupem moralnym? Na te wszystkie pytania odpowiada książka pt. ?Jak zapewnić lepszą przyszłość swojemu dziecku?, autorstwa Michele Borba, znanej psycholożki edukacyjnej i ekspertki ds.rodzicielstwa.
Autorka, na podstawie swoich wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi i młodzieżą z różnych domów, dzieli się z nami swoją wiedzą na temat wychowania, a także swoimi spostrzeżeniami, jednocześnie pomawiając siedem cech, które warto w dziecku rozwijać. Te cechy, mocne strony charakteru, wspomagają siłę psychiczną dzieci, poprawiają ich kompetencje społeczne, samoświadomość, siłę moralną i elastyczność emocjonalną. Zwiększają ponadto odporność psychiczną, dzięki czemu dzieci potrafią radzić sobie z różnymi przeciwnościami losu.
Opublikowana nakładem Wydawnictwa Muza SA książka adresowana jest zarówno do rodziców i opiekunów, jak i do nauczycieli czy terapeutów, a także innych osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. W książce znajdziemy liczne przykłady dzieci, które zniszczyła presja otoczenia, a także zatrważające wyniki badań, mówiące o coraz większej ilości załamań nerwowych i samobójstw. Przede wszystkim jednak znajdziemy cenną wiedzę na temat cech, które warto u dzieci wykształcić wspomagać, a dzięki którym będą one w stanie na dalszych etapach swojego życia doceniać go oraz odnosić sukcesy. Książka została podzielona na trzy części, z których każda koncentruje się wokół określonych cech, pozwalających: kształtować dobre serce, rozwijać przymioty silnego umysłu oraz kultywować u dziecka determinację i silną wolę.
Pierwsza z wspomnianych części omawia zatem takie cechy, jak pewność siebie oraz empatia, pozwalająca rozpoznać i zrozumieć uczucia oraz potrzeby własne i innych. Druga część skoncentrowana jest na takich cechach, jak samokontrola, prawość (związana z etycznymi wartościami) oraz ciekawość, pozwalająca pozostać otwartym na możliwości i zdobywać nowe informacje. Trzecia, ostania część dotyczy takich cech, jak wytrwałość, pomagająca się nie poddawać oraz optymizm, umożliwiający pozytywne nastawienie do wyzwań. Pracę z książką możemy zacząć w każdym wieku (tak naprawdę możemy pracować również nad sobą), a fenomenalne jest to, że wszystkie wykształcone cechy kumulują się, tworząc efekt mnożnikowy, dzięki czemu dziecko będzie gotowe stawić czoło każdemu wyzwaniu, zdobędzie bowiem umiejętność wykorzystywania swoich mocnych stron.
Pracę nad wykształceniem tych cech możemy zacząć już w trakcie lektury, jednak warto w pierwszej kolejności dokładnie ją przeczytać. Chociażby po to, by faktycznie zrozumieć jej przesłanie, by wykorzenić błędne myślenie, że oceny są w życiu najważniejsze, że liczą się tylko dobre wyniki, bowiem one warunkują sukces. To, na czym powinniśmy się skupić, to samo dziecko i jego potrzeby (jego, nie nasze), a także ocena mocnych stron charakteru naszego dziecka, która może stanowić punkt wyjścia, do ich wzmacniania. Tym samym książka nie obiecuje cudów, w przeciwieństwie do wielu poradników, natomiast zachęca do wytężonej pracy nad kolejnymi cechami charakteru ? pracy początkowo wspólnie z dzieckiem, do chwili, kiedy samo będzie w stanie korzystać z nowych narzędzi i sposobów działania.