SPRAWDŹ STATUS ZAMÓWIENIA
POMOC I KONTAKT
Ulubione
Kategorie

Jakościowe metody badań społecznych

Podejście aplikacyjne

O Akcji

Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.
Dowiedz się więcej
  • Promocja
    image-promocja
przeczytaj fragment przeczytaj fragment przeczytaj fragment

książka

Wydawnictwo PWN
Data wydania 2022
Oprawa miękka
Liczba stron 320

Opis produktu:

Jakościowe metody badań społecznych - podejście aplikacyjne to kompleksowy przewodnik po tym jak planować i prowadzić badania jakościowe w obszarze nauk społecznych, a także jak wyciągać z nich prawidłowe wnioski i przekładać je na praktyczne rozwiązania problemów społecznych. Autorka prowadzi Czytelnika przez wszystkie etapy procesu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych, swój wywód ilustrując barwnymi przykładami z praktyki.

Jakościowe metody badań nie są metodą ani lepszą, ani gorszą od badań ilościowych. Każda z nich służy innym celom, odpowiada na inne pytania badawcze, każda daje możliwość uzyskania innego typu informacji. Dlatego obie metody znakomicie się uzupełniają i dopiero wykorzystywane razem dają pełen obraz badanych przez nas zjawisk. Wynikami badań ilościowych możemy całkiem dobrze opisać człowieka, ale nie jesteśmy w stanie go w pełni zrozumieć - to dają nam właśnie wyniki badań jakościowych.

We współczesnym świecie zadaje się coraz więcej pytań dotyczących wpływu społecznego, czyli o to, jak zmienić różne zachowania ludzi: co zrobić, żeby ludzie jeździli bezpieczniej samochodami, nie stosowali przemocy w rodzinie, żyli w zdrowszy sposób, uprawiali więcej sportu, jedli wartościowe jedzenie, bardziej dbali o planetę czy pomagali słabszym lub biedniejszym. Są to typowe przykłady pytań, na które odpowiedzi poszukujemy w tzw. aplikacyjnych badaniach społecznych - badaniach z pogranicza psychologii i socjologii odpowiadających na pytania o psychologiczną i społeczną naturę obserwowanych zjawisk.

W naukowych badaniach psychologicznych podstawową metodą badawczą są eksperymenty, z których wnioskuje się o związkach przyczynowo-skutkowych. Badania eksperymentalne dobrze testują teorie naukowe, dają dosyć precyzyjną odpowiedź na temat zależności między kilkoma wyodrębnionymi zmiennymi, jednak zazwyczaj nie przystają do złożoności realnych problemów, których rozwiązania oczekujemy w aplikacyjnych badaniach społecznych. Jeżeli chcemy rozwiązać konkretny życiowy problem, np. pomóc organizacji społecznej w osiągnięciu jej celu, musimy sięgnąć po odmienne narzędzia badawcze, często pochodzące z tradycji badań socjologicznych i marketingowych, takie jak sondaże czy właśnie metody jakościowe.

O autorce

Dominika Maison - profesor psychologii, pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Katedry Psychologii Biznesu i Innowacji Społecznych.

W pracy naukowej zajmuje się nieświadomymi procesami, psychologią konsumenta i zachowaniami finansowymi, psychologicznymi aspektami żywienia oraz metodologią badań jakościowych.

Obok pracy naukowej zajmuje się również praktyką badań marketingowych i społecznych - od początku lat 90. ubiegłego wieku przeprowadziła setki wywiadów jakościowych: zogniskowane wywiady grupowe, pogłębione wywiady indywidualne, wywiady etnograficzne. W 2005 roku założyła specjalizującą się w strategicznych badaniach jakościowych firmę Maison&Partners. Współpracuje z wieloma firmami (min. Narodowy Bank Polski, Grupa Żywiec, Agencja Telescope), instytucjami rządowymi (min. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Biuro Rzecznika Praw Obwatelskich, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy) oraz organizacjami społecznymi i fundacjami (min. fundacje Rak&Roll, Mamy i Taty, SM Walcz o Siebie, Dorastaj z Nami, WWF, Forum Konsumenta, PSOUU - Stowarzyszeni na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Wioski Dziecięce SOS) realizując dla nich społeczne badania jakościowe i ilościowe służące tworzeniu skutecznych kampanii społecznych.

Od lat prowadzi również szkolenia i treningi z zakresu badań jakościowych - szkolenia dla badaczy jakościowych i moderatorów. W latach 2003-2008 była prezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO), a w latach 2009-2016 była przedstawicielem na Polskę największej na świecie organizacji badawczej ESOMAR.

Dominika Maison jest autorką ponad 100 publikacji naukowych, w tym 13 książek, z których wiele jest poświęconych metodologii badań jakościowych, min. Zogniskowane wywiady grupowe (PWN, 2001), Badania marketingowe od teorii do praktyki (GWP, 2007), Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta (PWN, 2010), Psychologia konsumenta (PWN, 2014), Qualitative marketing research. Understanding consumer behavior (Routledge, 2019).

Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024

S
Szczegóły
Dział: Książki
Kategoria: Literatura faktu, publicystyka,  Nauki społeczne,  Marketing i reklama,  Prezentacje,  Prawo,  Nauki ścisłe,  Matematyka,  Poradniki,  Hobby,  Praca i kariera,  Motywacja
Wydawnictwo: PWN
Wydawnictwo - adres:
recepcja@pwn.pl , http://www.pwn.pl , 02-460 , ul. G. Daimlera 2 , Warszawa , PL
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Rok publikacji: 2022
Wymiary: 165x235
Liczba stron: 320
ISBN: 9788301222536
Wprowadzono: 07.09.2022

Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Statystyka praktyczna z Excelem Książka 68,85 zł
Dodaj do koszyka
Teoria liczb w szkole Książka 43,62 zł
Dodaj do koszyka
Matematyka dyskretna w zadaniach Książka 74,25 zł
Dodaj do koszyka
Fascynująca matematyka Książka 96,39 zł
Dodaj do koszyka

RECENZJE - książki - Jakościowe metody badań społecznych, Podejście aplikacyjne - Dominika Maison

Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.

0/5 ( brak ocen )
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

Wpisz swoje imię lub nick:
Oceń produkt:
Napisz oryginalną recenzję: