Opis produktu:
Jakościowe metody badań społecznych - podejście aplikacyjne to kompleksowy przewodnik po tym jak planować i prowadzić badania jakościowe w obszarze nauk społecznych, a także jak wyciągać z nich prawidłowe wnioski i przekładać je na praktyczne rozwiązania problemów społecznych. Autorka prowadzi Czytelnika przez wszystkie etapy procesu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych, swój wywód ilustrując barwnymi przykładami z praktyki.
Jakościowe metody badań nie są metodą ani lepszą, ani gorszą od badań ilościowych. Każda z nich służy innym celom, odpowiada na inne pytania badawcze, każda daje możliwość uzyskania innego typu informacji. Dlatego obie metody znakomicie się uzupełniają i dopiero wykorzystywane razem dają pełen obraz badanych przez nas zjawisk. Wynikami badań ilościowych możemy całkiem dobrze opisać człowieka, ale nie jesteśmy w stanie go w pełni zrozumieć - to dają nam właśnie wyniki badań jakościowych.
We współczesnym świecie zadaje się coraz więcej pytań dotyczących wpływu społecznego, czyli o to, jak zmienić różne zachowania ludzi: co zrobić, żeby ludzie jeździli bezpieczniej samochodami, nie stosowali przemocy w rodzinie, żyli w zdrowszy sposób, uprawiali więcej sportu, jedli wartościowe jedzenie, bardziej dbali o planetę czy pomagali słabszym lub biedniejszym. Są to typowe przykłady pytań, na które odpowiedzi poszukujemy w tzw. aplikacyjnych badaniach społecznych - badaniach z pogranicza psychologii i socjologii odpowiadających na pytania o psychologiczną i społeczną naturę obserwowanych zjawisk.
W naukowych badaniach psychologicznych podstawową metodą badawczą są eksperymenty, z których wnioskuje się o związkach przyczynowo-skutkowych. Badania eksperymentalne dobrze testują teorie naukowe, dają dosyć precyzyjną odpowiedź na temat zależności między kilkoma wyodrębnionymi zmiennymi, jednak zazwyczaj nie przystają do złożoności realnych problemów, których rozwiązania oczekujemy w aplikacyjnych badaniach społecznych. Jeżeli chcemy rozwiązać konkretny życiowy problem, np. pomóc organizacji społecznej w osiągnięciu jej celu, musimy sięgnąć po odmienne narzędzia badawcze, często pochodzące z tradycji badań socjologicznych i marketingowych, takie jak sondaże czy właśnie metody jakościowe.
O autorce
Dominika Maison - profesor psychologii, pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Katedry Psychologii Biznesu i Innowacji Społecznych.
W pracy naukowej zajmuje się nieświadomymi procesami, psychologią konsumenta i zachowaniami finansowymi, psychologicznymi aspektami żywienia oraz metodologią badań jakościowych.
Obok pracy naukowej zajmuje się również praktyką badań marketingowych i społecznych - od początku lat 90. ubiegłego wieku przeprowadziła setki wywiadów jakościowych: zogniskowane wywiady grupowe, pogłębione wywiady indywidualne, wywiady etnograficzne. W 2005 roku założyła specjalizującą się w strategicznych badaniach jakościowych firmę Maison&Partners. Współpracuje z wieloma firmami (min. Narodowy Bank Polski, Grupa Żywiec, Agencja Telescope), instytucjami rządowymi (min. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Biuro Rzecznika Praw Obwatelskich, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy) oraz organizacjami społecznymi i fundacjami (min. fundacje Rak&Roll, Mamy i Taty, SM Walcz o Siebie, Dorastaj z Nami, WWF, Forum Konsumenta, PSOUU - Stowarzyszeni na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Wioski Dziecięce SOS) realizując dla nich społeczne badania jakościowe i ilościowe służące tworzeniu skutecznych kampanii społecznych.
Od lat prowadzi również szkolenia i treningi z zakresu badań jakościowych - szkolenia dla badaczy jakościowych i moderatorów. W latach 2003-2008 była prezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO), a w latach 2009-2016 była przedstawicielem na Polskę największej na świecie organizacji badawczej ESOMAR.
Dominika Maison jest autorką ponad 100 publikacji naukowych, w tym 13 książek, z których wiele jest poświęconych metodologii badań jakościowych, min. Zogniskowane wywiady grupowe (PWN, 2001), Badania marketingowe od teorii do praktyki (GWP, 2007), Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta (PWN, 2010), Psychologia konsumenta (PWN, 2014), Qualitative marketing research. Understanding consumer behavior (Routledge, 2019).