Jest to zbiór ponad sześćdziesięciu wierszyków logopedycznych przygotowanych dla najmłodszych od pierwszego do szóstego roku życia i poruszających bardzo różne aczkolwiek bliskie maluchom tematy. Lektura została fachowo przygotowana. Autorką wierszyków dla dzieci jest Urszula Kamińska natomiast ich merytoryczne wsparcie czyli opracowanie, koncepcję i wskazówki zawdzięczamy Aleksandrze Jastrzębowskiej-Jasińskiej. Celem publikacji jest wsparcie rozwoju prawidłowej wymowy poprzez ćwiczenia z maluchem w domu nad prawidłową artykulacją poszczególnych głosek i dźwięków, a co za tym idzie korygowanie nieprawidłowości rozwoju aparatu mowy.
Jak wskazuje tytuł na kartach publikacji znajdują się najróżniejsze rymowane wierszyki. Rymowanki są krótkie i zabawne, podzielone na kilka części w zależności od wieku dziecka. Na początku mamy wierszyki dla najmłodszych, bo nawet rocznych dzieci, zawierające najróżniejsze onomatopeje czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze. Dalej mamy rymowanki skupiające się na konkretnych głoskach, ich różnicowaniu i ostatecznym utrwalaniu. Adresowane są one do dzieci 2-3 letnich (zawierają głoski: P, Pi, B, Bi, M, Mi; F, Fi; W, Wi), 3-4 latków (zawierają głoski: K, Ki, G, Gi, H, T, D, N, Ń, Ł, Li, L, J, Ś, Ź, Ć, DŹ), 2-4 latków (zawierają głoski: J, L), 4 latków (zawierają głoski: S, Z, C, Dz), 4-5 latków (zawierają głoski: Sz, Ż/Rz, Cz, Dż) oraz 5-6 latków (zawierają głoskę R).
Tekst rymowanek jest czytelny i napisany dużą czcionką. Opatrzono go przy tym dużymi, kolorowymi i zabawnymi ilustracjami, które zachęcają maluchy do ćwiczeń i fajnie odzwierciedlają treść. Tuż pod wierszykami, drobną czcionką zamieszczono wskazówki dla rodziców ćwiczących z dziećmi w domu. Znajdziemy tam informacje o tym jak modulować głos w trakcie czytania, pomysły ciekawych zabaw logopedycznych, ćwiczeń ruchowych bądź innych aktywności, które zachęcą maluchy do gimnastyki buzi i języka, będą jej ciekawym urozmaiceniem i przede wszystkim odbierane będą przez nie jako zabawa. Lektura jest zatem naprawdę pomocnym narzędziem w nauce poprawnej wymowy i o ile to my rodzice pomożemy w niej swoim dzieciom, możemy spodziewać się zadowalających i słyszalnych efektów.
Wierszyki zachęcają najmłodszych do powtarzania problemowych głosek. Dla rodziców, dzięki podziałowi na wiek dziecka, stanowią źródło informacji o tym, które głoski na danym etapie rozwoju powinno już wymawiać. Mogą więc w miarę szybko wychwycić ewentualne nieprawidłowości i moment, kiedy warto udać się po poradę do specjalisty.
Dzięki książeczkom takim jak ta rodzice mają możliwość poćwiczenia w domu z dzieckiem bez względu na to czy ma ono problemy z mową czy też nie. Właściwie to dzięki całej serii Ładnie i składnie możemy się również o tym dowiedzieć. Pamiętajmy, że dziecko, które ma problem z prawidłową mową, może mieć z tego powodu najróżniejsze problemy emocjonalne, dlatego nie powinniśmy pozostawiać go w tej sytuacji samemu sobie sugerując, że przywyknie do tego bądź, że dysfunkcja z czasem minie. Oczywiście każdy maluch rozwija się w swoim indywidualnym tempie i nie można od wszystkich oczekiwać takich samych osiągnięć na poszczególnych etapach rozwoju. Niemniej jednak ćwiczyć warto, a w razie zauważonych problemów skonsultować ze specjalistom, który postawi właściwą diagnozę, rozpocznie terapię bądź zaproponuje odpowiednie ćwiczenia do pracy w domu.
Z książeczki można korzystać zarówno w domu jak i podróży (mamy w końcu wakacje). Wierszyki są krótkie więc zawsze znajdzie się chwilka aby jeden z nich przeczytać dziecku i zachęcić je do swoistej gimnastyki buzi i języka. Zdecydowanie uważam, że lektura warta jest polecenia, ma liczne walory edukacyjne, angażuje i zachęca do zabaw językowych, a ćwiczenia jakie zaproponowała autorka są atrakcyjne i ciekawe dla malucha ;)