Opis produktu:
Żeby zniszczyć moralność, trzeba ją zrozumieć - w tym samym czasie, w którym Kant publikuje Uzasadnienie metafizyki moralności ukazuje się, jakby przewrotnym zbiegiem okoliczności, Julietta, poszukująca wytrwale anty-imperatywu, absolutnej anomalii, kategorycznego odstępstwa od prawa. Dla Kanta wolność była warunkiem możliwości moralności, dla Sadea horyzontem, nieosiągalnym celem. Transgresję konstytuuje zakaz, prawo jest warunkiem możliwości zła, jego punktem odniesienia. Istnienie Boga pozostało postulatem praktycznego rozumu dla Kanta - dla markiza były nim praktyki bluźnierstwa i świętokradztwa. W świecie bez Boga i ograniczeń można przekroczyć już tylko granice rozumu lub własnych afektów. Zabijany nieustannie Bóg nie zmartwychwstaje, jest reanimowany dla podtrzymania zarówno prawa, jak i transgresji - oto tajemnica nieśmiertelności bogów. Justyna i Julietta to awers i rewers wolności, nie można widzieć obu jednocześnie. Obie są w sytuacji niemożliwej - Justyna chciałaby wybrać posłuszeństwo dla Prawa, ale nie ma wolnego wyboru, Julietta chce Prawo przekraczać, ale nie pozostał jej już żaden zakaz, ponieważ w pustce brakuje nawet horyzontu.
Olga Kłosiewicz
***
W trosce o przyszłość wielkiego dzieła literatury, odrzucając ideę Boga jako źródło ciemnoty, niesprawiedliwości i rzeczywistej przemocy oraz negując dyktowane przez tę posępną chimerę nakazy i reguły życia cnotliwego, które otamowują pasje i kreślą granice dla ludzkiej suwerenności, My - członkowie Towarzystwa imienia Markiza de Sade - równi w prawach i w powinnościach wobec wspólnego dobra, jakim jest kultura humanistyczna, wdzięczni Markizowi za niestrudzoną walkę o niepodległość ducha ludzkiego i postęp Filozofii jako umiłowania wolności zakorzenionej nie w chrześcijańskim dziedzictwie Europy i w konfesyjnych wartościach, lecz w idei bezwzględnego podważania obłędnych metafizycznych przesądów stojących na drodze do swobodnego posługiwania się Rozumem, czujemy się zobowiązani do przekazania przyszłym pokoleniom niniejszego Dzieła D. A. F. de Sade i zainicjowania wśród wybranych, wolnych duchów, lektury namiętnej, mobilizującej - pośród nadzwyczajnych uniesień - do wychodzenia w myśleniu poza przyjęte granice i skończenia wreszcie z sądem Bożym.
Towarzystwo im. Markiza de Sade w związku z polską publikacją Nowej Justyny
Preoccupes par lavenir de la grande œuvre de la litterature, en rejetant lidee de Dieu comme la source dobscurantisme, dinjustice et de violence reelle et en niant les diktats et les regles de la vie vertueuse dictes par cette chimere sombre, qui entrave les passions et impose des limites a la souverainete humaine, Nous - les membres de la Societe du Marquis de Sade - egaux en droits et en devoirs envers le bien commun quest la culture humaniste, reconnaissants au Marquis et a son combat inlassable pour lindependance de lesprit humain et pour lavancement de la philosophie concue comme lamour de la liberte qui nest pas enracinee dans lheritage chretien de lEurope et ses valeurs religieuses, mais dans lidee daneantir impitoyablement les prejuges metaphysiques insenses qui font obstacle a lusage souverain de la Raison, nous nous sentons obliges de transmettre aux generations qui suivent cette œuvre de D. A. F. de Sade et dinitier, parmi les elus desprit libre, la lecture passionnee qui les inciterait, dans une exaltation extraordinaire, a penser au-dela des normes et limites et a en finir avec le jugement de Dieu.
La Societe du Marquis de Sade