- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023., 1985a, b; Vanderkerckhove, Panksepp, 2009). Podobny sposób rozumienia prezentuje Cavanaugh (1989), wyodrębniając trzy wymiary: systemową samoświadomość pamięciową (systemic awareness memory), którą rozumie jako metapamięć - wiedzę o własnej pamięci, następnie poznawczą samoświadomość (epistemic awareness), która obejmuje wiedzę o podstawach własnej wiedzy (np. źródłach wspomnień czy wiedzy) oraz świadomość online (online awareness), która jest procesem metapoznawczym realizowanym ,,tu i teraz" angażującym funkcje wykonawcze. Definiowanie metapamięci jako dynamicznych relacji pamięci i procesów monitorująco-kontrolnych zwraca uwagę na jej związek z funkcjami wykonawczymi (executive functions). Początkowo pamięć i metapamięć traktowane były niezależnie, głównie w odniesieniu do ich rozwojowych aspektów. Na ich interakcje zwrócono uwagę dzięki rezultatom badań osób z dysfunkcjami mózgowymi zlokalizowanymi w obrębie przedniego obszaru mózgu oraz wprowadzeniu technik neuroobrazowania w badaniach osób obciążonych neuropsychiatrycznie i zdrowych. Zgodnie z modelem pamięci Baddeleya (1986) kontrolę metapamięciową i kontrolę wykonawczą należy traktować synonimicznie, gdyż stanowią one pierwszy krok w procesach ,,góra-dół" przetwarzania informacji. Ich bazą jest pamięć operacyjna uznawana, za modelem Baddeleya, za podstawowy składnik metapamięci, i której rolą jest kierowanie uwagi wobec obiektów i zdarzeń oraz czasowa integracja wydobywanych danych (np. Mantyla i in., 2010; por. także Jodzio, 2008; Nęcka i in., 2006). Procesy wykonawcze umożliwiają selekcjonowanie danych, aktywację i manipulowanie informacjami w pamięci operacyjnej (Baddeley, 1986; Shimamura, 2000). Selekcja oznacza zdolność do utrzymywania uwagi na bodźcach/zdarzeniach lub do aktywacji określonej reprezentacji pamięciowej. Jest to szczególnie istotne przy rozwiązywaniu zadań typu konfliktowego, gdy pewne dane należy zachować, utrzymać w polu uwagi, inne natomiast zignorować. Przytrzymanie, następny składnik funkcji wykonawczych, pozwala utrzymywać informacje w pamięci operacyjnej. Jeśli, na przykład, odtwarzamy listę słów, to musimy kontrolować nie tylko to, co wydobywamy, ale także to, co już zostało zaktualizowane. Modyfikacja to zmiana aktywności pamięci operacyjnej, a to z kolei umożliwia elastyczne dostosowywanie strategii pamięciowych. Wreszcie zdolność do kontynuowania procesu mnestycznego tj. inicjowania, prowadzenia i zakończenia (w razie niepowodzenia ponowienia procesu) może być uznana za najważniejszy element funkcji wykonawczych. Te cztery elementy funkcji wykonawczych stanowiące fundament metapamięci (ściślej - jednego z procesów regulacyjnych tj. kontroli, por. Overschelde, 2008) mają charakter kontinuum, są wzajemnie od siebie zależne. Tak więc, aktualnie przyjmuje się, że oba procesy tj. funkcje wykonawcze i regulacyjne, początkowo traktowane jako niezależne, bazują na tych samych mechanizmach i mają te same podstawy neuroanatomiczne, głównie okolice przedczołowe (Shimamura, 2000). Założenie to wsparły wyniki badań metapamięci na przykład u osób starszych i ze schizofrenią, sugerujące, że zakłócenia metapamięciowe rozumiane jako nieadekwatna wiedza o własnych możliwościach mogą modyfikować procesy wykonawcze, w efekcie zniekształcając zawartość zasobów pamięci (Bunrell i in., 1999). Część analiz sugerowała jednak, by zawęzić rozumienie metapamięci do funkcji wykonawczych i uznać je za synonimy, oddzielając je od pamięci jako takiej (Fernandez-Duque i in., 2000).
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Kategoria: | Nauki humanistyczne, Psychologia |
Wydawnictwo: | Difin |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Liczba stron: | 148 |
ISBN: | 978-83-7641-904-6 |
Wprowadzono: | 25.06.2013 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.