Liczne badania pokazują, że problem związany z poprawną wymową dotyczy coraz większej ilości dzieci, zarówno w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym. Badania pokazują, że problem z wymową ma już ponad czterdzieści procent trzylatków i pięćdziesiąt procent czterolatków i ponad siedemdziesiąt procent sześcio ? a nawet siedmiolatków. Co robić w tej sytuacji? Najgorsze, co możemy zrobić, to nie robić nic licząc, że problem zniknie samoistnie. I czasami rzeczywiście tak bywa, ale dotyczy to raczej pojedynczych przypadków. Zwykle bez wsparcia logopedy czy neurologopedy, psychologa, a także innych specjalistów problemy z wymową tylko się pogłębiają. Konieczna jest zatem czujność i konsultacja z logopedą, a także systematyczna praca. Niekoniecznie musi ona polegać na znienawidzonym powtarzaniu głosek, może być całkiem fajną zabawą, a także ? inspirującą lekturą.
Tak właśnie może być, kiedy sięgniemy po książkę Elżbiety Śnieżkowskiej-Bielak, opublikowaną nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS. Pozycja pt. ?Moje łatwe głoski? to zbiór logopedycznych wierszyków z wyrazami zawierającymi problematyczne głoski. Teksty mogą być wykorzystywane do terapii wad wymowy, zarówno przez terapeutów, jak i rodziców, a także przez nauczycieli organizujących różnego rodzaju przedstawienia teatralne czy przygotowujących dzieci do konkursów recytatorskich.
Mimo niewielkiej objętości książka zawiera trzydzieści wierszyków w podziale na określone głoski lub grupy tych głosek. Dotyczą one różnych zjawisk, otaczającej dziecko rzeczywistości, są zabawne, niosą pozytywne przesłanie. W zależności od głosek, jakie w nich występują, zostały zebrane w sześć grup. I tak mamy szeleszczące szumianki (pozwalające pracować z głoskami sz, rz, ż oraz cz, lśniące bajdurki, czyli wierszyki zawierające głoski ś, si, ć, ci, ź, zi, dź, dzi. Są też historyjki dzwoniące i syczące, czyli wierszyki z głoskami s, z, c, dz oraz niebieskie bajeczki, czyli wierszyki z głoską ni. Lekturę kończą roztańczone opowiastki, czyli wierszyki z głoską ń oraz radosne mruczanki pozwalające na pracę z głoską r.
Pracując z książką można oczywiście sięgać po daną część, która stanowi odpowiedź na określony problem dziecka, ale zbiór jest tak uroczy, że warto po prostu się z nim zapoznać w całości, poza terapią. Dzieci zachwycą opowieści o sportowych przygodach Cześka i Staszka, chętnie zatańczą wraz z deszczem i pobiegną leśną ścieżką wraz ze szczeniakiem Puszkiem. Mogą również odwiedzić ciocię, przygotować się na spotkanie z Panią Zimą, czy wyczekiwać już przyjścia wiosny.
Lektura jest wspaniałą przygodą, a także umożliwia pracę nad korygowaniem wad wymowy. Jeśli umiejętnie włączymy zebranie wierszyki w terapię logopedyczną, staną się one ciekawym elementem pracy z dzieckiem.