Kolor komunikacji
O tym, jak ważna jest komunikacja, nie trzeba nikogo przekonywać. Zarówno ta werbalna, jak i niewerbalna, wpływa na jakość nawiązywanych relacji, zarówno w życiu prywatnym, jaki zawodowym. Co więcej ? może warunkować sukces, i to nie tylko w takich zawodach, jak sprzedawca czy polityk, ale tak naprawdę w przypadku każdej funkcji i rodzaju wykonywanej pracy. Choć mogłoby się wydawać, że skoro komunikujemy się każdego dnia z wieloma osobami, nie powinniśmy mieć z tym żadnych problemów, to jednak bardzo często popełniamy podstawowe wręcz błędy.
O tym, jak poprawić jakość tej komunikacji w środowisku zawodowym (co niewątpliwie pociągnie za sobą zmiany na polu osobistym) pisze Ewa Mażul, doradca i trener komunikacji, w poradniku pt. ?Od czerwieni do turkusu. Jak lepiej porozumiewać się w pracy? ?. Opublikowana nakładem Wydawnictwa OnePress książka wyposaża nas nie tylko w teoretyczną wiedzę dotyczącą komunikacji, jej barier, a także metod do zarządzania komunikacją, ale dzięki licznym przykładom, bez problemu przełożymy te informacje na praktykę, wcielając je w firmowe (i nie tylko) życie.
Po książkę sięgnąć mogą zarówno pracownicy, jak i pracodawcy(niezależnie od koloru firmy i organizacji), studenci, a tak naprawdę każdy, kto chce poprawić jakość swojej komunikacji. Poradnik składa się z dziewięciu rozdziałów, w których autorka nie tylko przedstawia typologię firm jeśli chodzi o rodzaje reprezentowanych kolorów, wyjaśnia, jak zdefiniować dominującą komunikację, a także jak określić (i stosować) preferowany styl komunikacji.
Krok po kroku zgłębiać będziemy takie zagadnienia związane z komunikacją, jak: mowa świadoma i nieświadoma, zależności pomiędzy władzą a komunikacją czy wreszcie kolory organizacji, od czerwieni poprzez oranż czy zieleń, aż do turkusu. Autorka zauważa, że firmy zwykle słabo sobie radzą z określeniem poziomu komunikacji, panuje przekonanie, że kolor komunikacji jest zwykle o stopień wyższy, niż to jest w rzeczywistości. Podkreśla też, że istotą opisywanego przez nią podejścia do komunikacji, jest uzmysłowienie, że pewne kompetencje komunikacyjne są połączone z poziomem rozwoju świadomości. Co więcej, osobisty styl komunikacji menedżera wskazuje nieprzekraczalną granicę możliwości przywódczych danej osoby.
Czytamy również o wyzwaniach powiązanych z kolejnymi etapami rozwoju umiejętności komunikacyjnych, schematach reagowania, autorka udziela szeregu wskazówek adresowanych do kolejnych poziomów (kolorów) komunikacji. Opis każdego koloru kończy się podsumowaniem, nie tylko zawierającym wszystkie najważniejsze kwestie poruszone w rozdziale, ale również umożliwiającym szybkie dotarcie do interesujących nas treści, nawet po zakończeniu lektury. Jestem przekonana, że sięgnięcie po tę pozycję, połączone z (auto)refleksją i pragnieniem rzeczywistego usprawnienia komunikacji w firmie (i nie tylko) przyniesie pozytywne efekty. Zarówno w życiu zawodowym (funkcjonowaniu całej firmy), jak i osobistym.
Opinia bierze udział w konkursie