Mam wektor i nie waham się go użyć!
Współcześnie, kiedy rzeczywistość ulega wszechobecnej cyfryzacji, umiejętność obsługi różnych urządzeń, swobodnego poruszania się w sieci, wykorzystywania dostępnych w niej zasobów, staje się niezwykle przydatną, zaś w perspektywie niezbędną umiejętnością. Warto zadbać o to, by dzieci ? zamiast spędzania wielu godzin na portalach społecznościowych czy w wirtualnej rzeczywistości stworzonej przez producentów gier, nauczyły się również rzeczy przydatnych im w szkole czy w kreowaniu własnej rzeczywistości ? tej zawodowej.
Pomocą w tym służyć może książka Alicji Żarowskiej-Mazur oraz Dawida Mazur, która w stosunkowo prosty sposób (zważywszy na tematykę) wprowadza młodego czytelnika w świat grafiki komputerowej. Pozycja ?Piksele, wektory i inne stworzy. Grafika komputerowa dla dzieci?, opublikowana nakładem wydawnictwa PWN, to fascynująca wyprawa w towarzystwie Piksela i Wektora, która dostarcza nam nie tylko wiedzy merytorycznej, ale i zachęca do pracy (a właściwie zabawy) z obróbką zdjęć, tworzeniem ulotek czy wizytówek, a uzyskane dzięki tym umiejętnościom możliwości ogranicza tylko wyobraźnia.
Mimo iż tytuł książki zachęca dzieci, to jednak jestem przekonana, iż również rodzice i opiekunowie sięgną po nią z przyjemnością, a może nawet stanowić ona będzie międzypokoleniowy pomost i pretekst do wspólnego zgłębiania zawartych w niej zagadnień. Książka podzielona jest na pięć części, z których każda głębiej wprowadza nas w temat, umożliwiając jednocześnie szybki powrót do treści, które szczególnie nas interesują i / lub wymagają ponownej lektury celem właściwego wykonania kolejnych kroków. W części pierwszej znajdziemy omówienie podstawowych pojęć, ze wspominanym pikselem i wektorem na czele. Część druga porusza tematykę kolorów ? dowiemy się czym są podstawowe tryby, czyli sposoby prezentacji kolorów (czarno-biały, skala szarości, RGB oraz CMYK), a także jak ważna jest głębia koloru, balans, kontrast, jasność czy przezroczystość. Trzecia część dotyczy formatów pików graficznych.
W odróżnieniu od pierwszych trzech, część czwarta jest bardzo rozbudowana, bo i temat jest szeroki ? dowiemy się bowiem, do czego służy i w jaki sposób możemy wykorzystać na przykład Adobe Photoshop, będący najbardziej wszechstronną aplikacją do tworzenia grafiki rastrowej. Autorzy umożliwiają nam poznanie możliwości kryjących się w darmowej aplikacji Photoshop Online Tools, będącej uproszczoną wersją popularnego Photoshopa. Dzięki udzielonym wskazówkom będziemy w stanie wyretuszować zdjęcie, wykadrować je, dopasować kolory, a następnie zapisać zmodyfikowaną fotografię na dysku i cieszyć się jej jakością. Poznamy operacje składające się na podstawową korekcję zdjęcia (pozbędziemy się m.in. efektu czerwonych oczu, zmarszczek i piegów, zmienimy rozmiar zdjęcia), zajmiemy się poprawą oświetlenia zdjęcia, wyostrzeniem pewnych jego elementów czy też ? przeciwnie ? ich rozmyciem, a także ? obudzimy w sobie artystę dzięki dostępnym efektom (np. krystalizacja, pikselizacja). Dowiemy się ponadto, w jaki sposób umieścić na zdjęciu elementy ozdobne czy też tekst. W tej części autorzy omawiają również interfejs Photoshop CC, również pokazując jego możliwości. Nauczymy się m.in. usuwać zbędne obiekty, dowiemy się jak pracować z warstwami czy też kadrować.
Część piąta obejmuje tematykę związaną z grafiką wektorową, która daje nam zupełnie inne możliwości niż grafika rastrowa. Autorzy zachęcają do eksperymentów i do zabawy z wektorami, szczególnie jeśli grafika rastrowa okaże się na początek zbyt trudna. Na podstawie bezpłatnego edytora ? Inkscape`a nauczymy się krok po kroku pracy z wektorami, rysując elipsy i prostokąty, kolorując, tworząc różne kształty, również te złożone z innych. Jeśli już opanujemy te umiejętności, możemy zgłębić jedną z najpopularniejszych aplikacji do tworzenia grafiki wektorowej, czyli CorelDRAW.
Książka ?Piksele, wektory i inne stwory?, dzięki prostemu przekazowi, stopniowemu ? krok po kroku ? prowadzeniu nas przez aplikacje, dzięki zrzutom z ekranu, nie tylko omówieniu poszczególnych narzędzi ale również pokazaniu na przykładzie zdjęć dokładnego ich działania, umożliwia nabycie nowych, niezwykle cennych umiejętności. Oprócz niewątpliwej przyjemności, jakiej dostarcza nam ta ?zabawa? z naszymi zdjęciami, niepostrzeżenie przyswajamy sobie kolejne funkcje aplikacji i widzimy nowe zastosowania nabytej wiedzy. Z tą książką stworzenie plakatu na klasową imprezę, charytatywną zbiórkę czy urodziny będzie prawdziwą przyjemnością. Podobnie jak ? w przypadku dorosłych, zaprojektowanie wizytówek, czy też dostrzeżenie w umiejętności obsługi wspomnianych aplikacji nowych możliwości zawodowego rozwoju. Dzięki Alicji Żarowskiej-Mazur i Dawidowi Mazur żaden piksel czy wektor nie będą nam straszne!
Opinia bierze udział w konkursie