- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.podległe Osmanom kraje basenu Morza Śródziemnego. W XIX wieku wojny toczyły się właściwie wszędzie. Posmakowawszy zwycięstwa pod Wiedniem w 1683 r.[7], Europejczycy ruszyli do zmasowanego ataku. Na Bałkanach toczyły się wojny, w 1831 r. zajęto Algierię, i powoli zagarniano Tunezję i Egipt. W Indiach w 1857 r. zostali obaleni Wielcy Mogołowie, ich miejsce zajmuje angielski wicekról. Nękane europejskimi napadami imperium osmańskie próbuje się ratować. Daremnie. Strategia upodobniania się do Europy nie dała się pogodzić z zachowaniem niezależności. Po I wojnie światowej imperium zostało rozebrane, a jego ziemie podzieliły między siebie europejskie mocarstwa. Jedynie Iran pozostał względnie nietknięty. Ale po prostu nie był on jeszcze łakomym kąskiem. Nie leżał na drodze morskiej do Indii jak Egipt, nie graniczył z państwami europejskimi, jak imperium osmańskie. Ale później, kiedy na jego terenie zaczęły się ścierać interesy Rosjan i Anglików, przestał być pozbawioną znaczenia siłą i wtedy bez pytania o zdanie został podzielony na strefy wpływów przez rywalizujące mocarstwa. Rosjanie, nie licząc się z nikim opanowali położone na południu państwa muzułmańskie Kaukazu i Azji Środkowej, próbując również coś uszczknąć dla siebie w misji budowania mocarstw kolonialnych. Nawet dalekie Malaje i archipelagi Nusantary nie uniknęły europejskiej misji cywilizacyjnej, o Afryce Czarnej już nie wspominając. Islam został osaczony na całym świecie, na całym świecie doświadczył europejskiej misji cywilizacyjnej. Trzeba o tym pamiętać, by przynajmniej w części zrozumieć gorycz, jaka wybucha w wielu krajach przy najmniejszej interwencji cywilizacji Zachodu. To my, Zachód, niegdyś uznaliśmy i dziś często uznajemy, że niesiemy światu naszą misję cywilizacyjną i nie potrafimy się już zatrzymać w pół drogi. Jest to jednak misja, której celem jest narzucanie naszego widzenia świata. Skutki są niekiedy tragiczne. Tak trzeba rozumieć straszliwe mordy w Algierii, bunty ludów muzułmańskich na Filipinach, partyzantkę w Afganistanie, wojnę domową w Czeczenii i Iraku. Te wszystkie ruchy europejskich mocarstw przyczyniły się wyłącznie do umocnienia islamu. Islam dla wielu ludów Azji i Afryki stał się jedyną ucieczką przed europejską agresją. I tak się dzieje do dnia dzisiejszego. Do islamu ucieno tam, gdzie agresja Zachodu jest najsilniejsza: w Izraelu i Palestynie, w Libanie, w Algierii. Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki PRZYPISY Rozprzestrzenianie się islamu [1] Na temat ?ih?du i qit?lu zob. dalej, s. 243-248. [2] Ibn H?ald?n, Al-Muqaddima, s. 359. [3] F. McGraw Donner, The Early Islamic Conquests, Princeton 1981, s. 257. [4] Ibn H?ald?n, Al-Muqaddima, s. 212-213. [5] Na przykład znany rosyjski językoznawca J. Apresjan rozpoczyna swoje dzieło Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej (przekład Z. Saloniego, Warszawa 1971, s. 5) od ýartobliwej anegdotki o kalifie Umarze, którą zdaje się traktował z największą powagą. Świadczy to o tym, jak bardzo takie stereotypy przeniknęły naszą europejską świadomość. J. Hauziński szczegółowo prezentuje genezę tej legendy w: Legenda o zniszczeniu Biblioteki Aleksandryjskiej przez Arabów w VII wieku, w: J. Hauziński, Tropem muzułmańskich dziejów, Toruń 2007, s. 25-38. [6] Zagadnieniu budzenia się świadomości narodowej Irańczyków poświęcona jest praca B. Składanka pt. Doktryny i ruchy społeczno-polityczne ,,wieków milczenia", Warszawa 1980. [7] B. Lewis uwaýa, ýe odparcie Osmanów spod Wiednia w 1683 roku było punktem zwrotnym w dziejach stosunków muzułmańsko-europejskich. Odtąd Europa, niegdyś ofiara muzułmańskiej ekspansji, sama stała się agresorem. Zob. B. Lewis, Muzułmański Bliski Wschód, s. 260-261. Wydawnictwo Akademickie DIALOG specjalizuje się w publikacji książek dotyczących języków, zwyczajów, wierzeń, kultur, religii, dziejów i współczesności świata Orientu. Naszymi autorami są znani orientaliści polscy i zagraniczni, wybitni znawcy tematyki Wschodu. Wydajemy także przekłady bogatej i niezwykłej literatury pięknej krajów Orientu. Redakcja: 00-112 Warszawa, ul. Bagno 3/219 tel.: 22 620 32 11, 22 654 01 49 e-mail: Biuro handlowe : 00-112 Warszawa, ul. Bagno 3/218 : 22 620 87 03 e-mail: Serie Wydawnictwa Akademickiego DIALOG: o Języki Orientalne o Mądrość Orientu o Języki Azji i Afryki o Współczesna Afryka i Azja o Literatury Orientalne o Vicus. Studia Agraria o Skarby Orientu o Orientalia Polona o Teatr Orientu o Philologia Orientalis o Życie po Japońsku o Literatura Okresu Transformacji o Sztuka Orientu o Literatura Frankofońska o Dzieje Orientu o Być Kobietą o Podróże-Kraje-Ludzie o Temat Dnia o Świat Orientu o Wieczory z Nauką o Historia/Polityka o Życie Codzienne Prowadzimy sprzedaż wysyłkową
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Kategoria: | Religie i mitologie, Islam |
Wydawnictwo: | Dialog |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wymiary: | 160 X 235 |
Liczba stron: | 668 |
ISBN: | 978-83-61203-81-0 |
Wprowadzono: | 24.02.2009 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.