Opis produktu:
Postawy ekonomiczne w czasach niepewności to książka niezwykle ważna zarówno ze względu na problematykę, jak i podejście naukowe. Problematyka jest nie tylko aktualna - jak Polacy reagują na kryzys - ale także kluczowa dla zrozumienia obecnego stanu polskiej transformacji oraz stanu aktualnej świadomości społecznej w wymiarze gospodarczym i politycznym. Podejście naukowe kontynuuje najlepsze tradycje `polskiej szkoły` socjologicznej, ukształtowanej przez `socjologię rozumiejącą` Floriana Znanieckiego i Stefana Ossowskiego, połączoną z wyrafinowaną metodologią ilościową wprowadzoną do polskiej socjologii przez Stefana Nowaka i jego studentów postaw społecznych. Charakteryzuje tę szkołę interpretacyjna wrażliwość przekraczająca behawioralne schematy, połączona z precyzyjną analizą statystyczną. Bez przesady można tę książkę zaliczyć do klasyków nowoczesnej polskiej i światowej analizy socjologicznej. Jedną z ważnych zalet książki jest wybór tematyki centralnej, kluczowy dla zrozumienia stanu polskiego społeczeństwa w dobie kryzysu. Podkreślić należy, ze książka nie jest bynajmniej ani apoteozą polskiej kultury ekonomicznej, ani pochwałą stanu polskiej gospodarki w warunkach kryzysu. Obraz postaw i opinii Polaków jest obiektywny i wyważony. Książka stanowi podsumowanie najważniejszych subiektywnych aspektów polskiej transformacji w obliczu kryzysowych wyzwań.
prof. dr Jan Pakulski
Profesor Emeritus
University of Tasmania
Postawy ekonomiczne nieczęsto stają się przedmiotem rozważań teoretycznych i analiz empirycznych, opartych na reprezentatywnych badaniach socjologicznych. Ekonomiści mają inne dane (statystyki urzędowe), na których chętniej pracują. Socjologowie postrzegają zazwyczaj kwestie gospodarcze jako zbyt trudne dla tzw. przeciętnego badanego, a może i dla nich samych. Książka
Postawy ekonomiczne w czasach niepewności przełamuje tego rodzaju rezerwę wobec problematyki postaw ekonomicznych i dlatego jest niezwykle cenna. Drugą jej zaletą są łączne analizy wyników własnych badań, przeprowadzonych przez badaczy z Akademii Leona Koźmińskiego, oraz badań cudzych (w tym Centrum Badania Opinii Społecznej). Zaawansowane i pomysłowe analizy statystyczne nie stanowią przy tym sztuki dla sztuki, ale służą zrozumieniu związków pomiędzy kondycją polskiej gospodarki a ekonomiczną świadomością i wyobraźnią Polaków. Trzecią zaletą książki jest usytuowanie analiz postaw ekonomicznych społeczeństwa polskiego w kontekście ostatniego kryzysu gospodarczego oraz - gdy to jest możliwe - w kontekście międzynarodowym i w dłuższej perspektywie czasowej.
dr hab. Mirosława Grabowska
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego
Dyrektor Centrum Badania Opinii Społecznej
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024