Ewolucja czy rewolucja?
Jeśli spytać handlowców, jaki dział jest najmniej potrzebny w firmie, bez wątpienia powiedzą, że dział marketingu. Jeśli spytać pracowników tego działu, którzy pracownicy są najbardziej niedoceniani ? bez wahania wskażą oni na siebie. Powodem tego jest brak bezpośredniego przełożenia ich pracy na wynik finansowych. Tymczasem każdy, kto w toku swojej kariery zawodowej pracował w marketingu doskonale wie, jak wszechstronnych umiejętności ta praca wymaga ? począwszy od kreatywności, po doskonałą znajomość Excela. Jak ułatwić sobie pracę, a przy tym zintensyfikować działania? Jak odnaleźć się na współczesnym rynku przypominającym prawdziwą dżunglę? Jak poradzić sobie z coraz bardziej agresywną konkurencją? Jak nie zginąć w gąszczu zalewających nas informacji?
Odpowiedzi na te pytania przynosi książka Grzegorza Błażewicza ?Rewolucja z marketing automation?. Opublikowana nakładem wydawnictwa PWN pozycja jest adresowana do wszystkich pracowników działów marketingu oraz do tych, którzy takie działania podejmują w ramach swoich dodatkowych obowiązków. To także kompendium wiedzy dla szefów firm i dla tych, którzy dopiero zamierzają wkroczyć do świata marketingu. Autor, założyciel i prezes zarządu SALESmanago Marketing Automation, pierwszej w Polsce platformy automatyzacji marketingu, nie tylko wyjaśnia, czym jest marketing automation, ale przede wszystkim omawia rewolucyjne zmiany, jakie zaszły na rynku w ostatnich latach i pomaga się na nim odnaleźć. Nowa rzeczywistość wymaga bowiem nowych sposobów działania, zaś odpowiedzią na te zmieniające się potrzeby, jest właśnie użycie nowych narzędzi technologicznych.
Aby jednak zmienić swój sposób działania, warto dowiedzieć się, skąd ta zmiana wynika. Autor podkreśla, iż obecnie generujemy coraz więcej informacji, czego konsekwencją jest pojawienie się nowego terminu: Big Data, oznaczającego nie tylko nowe narzędzia, ale i nowe tłumaczenie otaczającego nas świata. Tłumaczy również, jak ważne dla współczesnej firmy są dane, jakie zbiera, przetwarza i interpretuje, a także jak cennym są one kapitałem.
W kolejnych rozdziałach Błażewicz charakteryzuje nowego konsumenta, a właściwie ?prosumenta?, który staje się aktywną stroną w procesie komunikacji z marką. Omawia również rolę aplikacji i wymienia przyczyny porzucania ich przez kolejnych użytkowników, tłumaczy czym różni się logika push od pull oraz dlaczego klienci migrują pomiędzy kanałami. Poznamy ponadto ideę ?Internetu rzeczy?, dowiemy się dlaczego i w jaki sposób klienci pozostawiają cyfrowe ślady i odpowiemy na pytanie: jak mówić do prosumenta? Zastanowimy się ponadto jak wygląda i czym powinien charakteryzować się współczesny sprzedawca oraz w jaki sposób Big Data redefiniuje tradycyjne Kotlerowskie 4P.
Zidentyfikujemy także symptomy braku równowagi pomiędzy produkcją treści a automatyzacją, pobierzemy również lekcję od ? Baracka Obamy. Poszukamy definicji lojalności oraz lojalnego klienta zastanawiając się, czy takowy istnieje, a także zgłębimy zagadnienie wykorzystania aplikacji jako narzędzi marketingowych. Z uwagi na fakt, iż marketing automation towarzyszy wzrastającemu wykorzystaniu smartfonów i tabletów, poznamy cztery przykłady wykorzystania aplikacji mobilnych, m.in. przez Starbucks.
W książce znajdziemy nie tylko wiedzę teoretyczną ? ta zawarta jest w dwóch pierwszych częściach publikacji. Trzecia jej część jest poświęcona praktycznym zagadnieniom, możemy zatem liczyć na szereg porad udzielonych przez Błażewicza. Dotyczą one budowania persony, czyli fikcyjnej postaci reprezentującej typ osoby, która może zostać naszym potencjalnym klientem. Zajmiemy się również kwestią monitorowania kontaktów i zbierania danych o klientach i potencjalnych klientach, a także tworzeniem formularzy kontaktowych i wykorzystaniem treści do pozyskiwania kontaktów. Autor zwraca również naszą uwagę na jakość listy kontaktów, omawia także kwestię e-maili zwiększających zaangażowanie. Pokazuje ponadto, w jaki sposób wdrożenie automatyzacji marketingu pomaga zniwelować wady cold calling oraz zdradza praktyki mające na celu zatrzymanie klienta.
To zaledwie kilkanaście z szeregu tematów poruszonych przez Błażewicza w książce, która może stać się ? prawdziwą rewolucją w firmie. Nowa rzeczywistość wymaga nowego podejścia, zaś autor zdradza nam, jak odnaleźć się w świecie marketing automation, doradza, jakie poczynić kroki i jak uniknąć błędów. To wszystko sprawia, że pozycja ?Rewolucja z marketing automation? to lektura obowiązkowa dla tych wszystkich, którzy chcą klienta znaleźć, zdobyć i zapewnić sobie jego lojalność. Skończył się bowiem czas biernego oczekiwania na klienta ? czas wyjść mu naprzeciw i przekonać go, do wejścia z nami w relację.
Opinia bierze udział w konkursie