Ćwiczymy głoskę /s/
Sygmatyzm oznacza nieprawidłową realizację głosek dentalizowanych wszystkich trzech szeregów: ciszącego (tj. ś, ź, ć, dź); syczącego (tj. s, z, c, dz) oraz szumiącego (tj. sz, ż, cz, dż). Można wyróżnić wiele rodzajów sygmatyzmu właściwego, zaś z punktu widzenia przebiegu terapii logopedycznej istotne jest zróżnicowanie między sygmatyzmem międzyzębowym, a sygmatyzmem bocznym, a także to, czy dziecko deformuje tylko jeden lub dwa, czy wszystkie trzy szeregi głosek dentalizowanych, a także, czy nieprawidłowo wymawia jedną, czy może wszystkie głoski danego szeregu.
Z dziećmi, które mają problemy z głoską /s/ - poza terapią logopedyczną zmierzającą do wywołania głoski - dodatkowo ćwiczyć można z wykorzystaniem szóstego zeszytu serii logopedycznej pt. ?Słucham i wymawiam. Dla maluchów i starszaków. Głoska s?. Opublikowana nakładem Wydawnictwa Edukacyjnego książka, stanowi nieocenioną pomoc zarówno dla samych logopedów czy neurologopedów, jak i dla rodziców bądź opiekunów dziecka, którzy wspierają terapię pracując z dzieckiem w domowym zaciszu.
To już kolejna książka autorstwa Bożeny Senkowskiej, neurologopedy, pracującej w poradni psychologiczno-pedagogicznej i zajmującej się dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z zaburzeniami mowy. W książce znajdziemy różnorodne ćwiczenia, przeznaczone dla dzieci w wieku od trzech do sześciu lat, choć bez przeszkód można wykorzystać je również w edukacyjnych zabawach z dzieckiem nieco starszym. Realizując kolejne ćwiczenia dziecko będzie nazywało obrazki i łączyło je liniami, syczało niczym wąż. Będzie również poszukiwało w wyrazach ukrytych słów, kolorowało i wskazywało na te ilustracje, które przedstawiają obrazki nie rymujące się z pozostałymi. Poćwiczy również zapamiętywanie nazw przedmiotów i wypowiadanie ich z pamięci.
Wszystkie te ćwiczenia mają na celu utrwalenie prawidłowe artykulacji głoski /s/ i zawierają przykłady, dzięki którym dziecko uczy się ponadto szeregu istotnych umiejętności, jak: porównywanie długości brzmienia słów czy dzielenie słów na sylaby. Zawarte w zeszycie ćwiczenia rozwijają świadomość językową, pomagają w podjęciu nauki czytania i pisania, a także w rozwoju analizy i syntezy słuchowej oraz pamięci słuchowej i słuchu fonemowego.
Praca z zeszytem przynosi wymierne rezultaty, zaś ćwiczenia dobrane są w taki sposób, że nie przytłaczają i nie nudzą dziecka. Co więcej, rysunki zawarte w książce można wykorzystać również na wiele innych sposobów, konstruując zadania podobnej treści, komplikując ich poziom (oczywiście po opanowaniu podstawowych umiejętności). To sprawia, że publikacji ?Słucham i wymawiam? nie może zabraknąć w biblioteczce logopedów czy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, a także troskliwych rodziców.
Opinia bierze udział w konkursie