- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.ścigają. Ale tego rodzaju pochwała pochodzi ze świata dobrych i złych ocen oraz nieustannego porównywania osiągnięć. Jakże często słyszymy, że ktoś się żali, mówiąc: ,,Nie jestem dobry w tej (czy innej) rzeczy". Tym ludziom oraz wszystkim, którzy czują się nieudacznikami - czy to w dziedzinie ortografii, matematyki czy języków obcych - chciałbym powiedzieć: Nie wy zawiedliście, tylko system stawiający przed wami zadania, które nie wywołują w was entuzjazmu! Współczesna kultura sprawia, że ludzie wątpią w swoje zdolności. O dziwo, nie osądza się wtedy instytucji, lecz dziecko - i tym samym piętnuje się je na całe życie, wpływając na jego postawę, status, wiarę w siebie, odwagę bycia kreatywnym. W szkole, gdzie dominują konkurencja i ciągłe porównywanie, dzieci doświadczają bycia przeciw sobie zamiast bycia ze sobą. To nie jest pozytywna socjalizacja. Dla dziecka, które może się bawić i uczyć wedle własnej woli, taka presja na osiągnięcia jest niezrozumiała, ponieważ wzrasta ono, odczuwając zachwyt dla wszystkiego nowego, co pojawia się w jego życiu. Nie tylko oddzieliliśmy od siebie synonimy ,,zabawa" i ,,nauka", ale też umieściliśmy je na przeciwstawnych krańcach skali pokazującej wagę obu tych zajęć. Neurobiologia wykazała, że aby człowiek mógł trwale zapamiętywać wiedzę, muszą być aktywizowane jego ośrodki emocjonalne. Dziecko, na które nie jest wywierana presja, spotyka w swoim życiu wyłącznie rzeczy, które powodują u niego tę aktywizację, gdyż wzbudzają w nim zainteresowanie. Materiał gromadzony podczas wzmożonej aktywności ośrodków emocjonalnych jest zapamiętywany niezwłocznie i trwale. Zabawa jest emocją, zbędne jest podczas niej powtarzanie, trenowanie, wysilanie się. Doświadczamy tego sami za każdym razem, gdy wpadamy w zachwyt, a więc doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. Wiele z tego, czego się kiedyś musieliśmy nauczyć, zupełnie zapomnieliśmy - podobno aż osiemdziesiąt procent zapamiętywanych treści ulega zapomnieniu. Nie mogliśmy ich sobie trwale przyswoić, bo nas nie poruszyły, a co więcej - wtłaczano nam je z zewnątrz. Nasze ośrodki emocjonalne pozostały na nie obojętne, dlatego nic z tych rzeczy nie pozostało w naszej pamięci długotrwałej. Nie tylko oddzieliliśmy od siebie synonimy ,,zabawa" i ,,nauka", ale też umieściliśmy je na przeciwstawnych krańcach skali pokazującej wagę obu tych zajęć. Nauka na jednym końcu, zabawa na drugim - zdegradowana do zajęcia w wolnym czasie. Przerwać zabawę, bo trzeba iść do szkoł Dla dziecka to bolesny przymus. Przypomnij sobie, jak to było, gdy za młodych lat zapamiętałeś się w zabawie, pochłonęła cię ona całkowicie, razem z głową i sercem. Czy teraz rozumiesz, jak absurdalny jest ten przymus? Dziecko jednak nie kwestionuje poleceń dorosłych, nie uważa, że problem tkwi w nich; raczej szuka go w sobie. Gdy dziecko w imię nauki ma zrezygnować z zabawy, chociaż całym jestestwem czuje, że świat się nie zawali, jeśli będzie się bawiło dalej, rozwija się w nim poczucie, że coś z nim nie w porządku. Wówczas w jego mózgu aktywizują się te sieci neuronów, które są aktywne podczas fizycznego bólu. Sprawia to, że nauka, jaka jest praktykowana w naszym społeczeństwie, staje się odseparowanym pojęciem kojarzonym z bolesnym przymusem. Dziecko nie rozróżnia życia, nauki i zabawy. Dla dziecka stanowią one organiczną jedność. Gdy się bawi, świat dla niego jest w porządku. Czuje się częścią tego świata. Czuje, że jego wrodzona skłonność do zabawy ma sens i znaczenie niezależnie od miejsca i czasu. Wszystkie dzieci się bawią, nawet w najgorszych warunkach. Wojna, bieda, głód czy nadmiar dobrobytu - dzieci bawią się, kiedy to tylko możliwe. 2. NA POCZĄTKU BYŁA ZABAWA ANTONIN, MÓJ SYN, niedawno zrozumiał pojęcie ,,zawód". Pyta wszystkich, kim są z zawodu. A wczoraj ktoś jego zapytał, kim on jest. Odpowiedział bez zastanowienia: - Mój zawód to zabawa. Co to jest zabawa? Brytyjski wizjoner i ekspert do spraw rozwoju Ken Robinson opisuje myślenie dzieci jako ich własne i określa mianem ,,myślenia dywergencyjnego" (divergent thinking). Ja powiedziałbym raczej, że jest ono adekwatne do swego celu - do zabawy, bo to ona jest celem w życiu dziecka. Zabawa łączy świat wyimaginowany z życiem realnym. Dzieci mają zdolność przypisywania przedmiotom całkiem innych właściwości niż te, do których się przyzwyczailiśmy. W ten sposób przedmioty stają się podmiotami ich zabawy, bo wykazują podobieństwo do elementów świata ,,realnego". Kształt, kolor albo wydawany przez nie odgłos stanowią natychmiast inspirację dla dziecka. - Ale ty masz fantazję... - mówią potem dorośli, uśmiechając się przy tym protekcjonalnie. Tak oto dyskredytują sposób, w jaki dziecko postrzega świat, ale też szydzą z samego dziecka.
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Kategoria: | książki dla przyszłych rodziców, Poradniki, Rodzina i dzieci |
Wydawnictwo: | Element |
Wydawnictwo - adres: | biuro@wydawnictwoelement.pl , http://www.wydawnictwoelement.pl , 44-100 , Wincentego Pola 16 , Gliwice , PL |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wymiary: | 133x205 |
Liczba stron: | 152 |
ISBN: | 978-83-65532-19-0 |
Wprowadzono: | 20.05.2017 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.