Zachowania informacyjne człowieka w kontekście zjawiska epistemicznej bańki informacyjnej Propozycja nowej koncepcji
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.
Dowiedz się więcej
książka
- Wysyłamy w 24h - 48h
-
Opis produktu:
<p>Celem prowadzonych w książce teoretycznych rozważań oraz analiz było zaproponowanie nowego konceptu epistemicznej bańki informacyjnej. Eksplikacja dotyczyła różnorodnych procesów konstytuujących zachowania informacyjne, dookreślenia obszaru ich badań i ujednolicenia stosowanej terminologii, podkreślenia interdyscyplinarnej natury tej subdyscypliny nauki o informacji. Scharakteryzowano wielowymiarową przestrzeń i środowisko informacyjne oraz podjęto próbę ujednolicenia i skategoryzowania konceptualnych geografii informacyjnych. Ponadto odzwierciedlono i opisano różnorodne koncepcje odnoszące się do mniej lub bardziej zamkniętych przestrzeni informacyjnych, takich jak `bańka informacyjna`, bańka filtrująca`, `bańka epistemiczna`, czy też `komory echa`. Pozwoliło to na skonstruowanie nowej płaszczyzny, stworzonej na potrzeby teoretycznych i empirycznych dociekań w obszarze zachowań informacyjnych. Zjawisko epistemicznej bańki informacyjnej zostało przedstawione w ujęciu wymagającym wszechstronnej charakterystyki atrybutów i specyfiki kognitywnych, afektywnych, behawioralnych, a także biologicznych i filozoficznych perspektyw ludzkiej sprawczości oraz głębszego spojrzenia na ich dynamikę. Kluczowe było również uwzględnienie uwarunkowań podejmowanych przez użytkownika aktywności, zachowań, praktyk i doświadczania informacji w infosferze. Dyskusja najważniejszych założeń i wymiarów proponowanego ujęcia oraz sposób rozumienia epistemicznej bańki informacyjnej oferują pewnego rodzaju meta-teoretyczne spoiwo, łączące różnorodne interdyscyplinarne podejścia, a także stanowią wielowymiarowy element empirycznie rozwijanych badań dotyczących interakcji człowieka z informacją.</p><p>Książka Moniki Krakowskiej jest ciekawym, pod wieloma względami nowatorskim opracowaniem problematyki, która chociaż na świecie ma bogate piśmiennictwo, to w literaturze polskiej reprezentowana jest nadal skromnie. Badania zachowań informacyjnych najczęściej mają charakter fragmentaryczny, stosunkowo niewiele jest natomiast koncepcji holistycznych, które umożliwiają ujęcie interakcji człowieka z informacją w szerokiej perspektywie różnych jej form i różnych czynników na nią oddziałujących. Taką koncepcję Monika Krakowska zaproponowała w swojej książce, co czyni tę książkę szczególnie cenną.</p><p><em>Z recenzji prof. dr hab. Barbary Sosińskiej-Kalaty</em></p><p>Dr Monika Krakowska jest adiunktem w Instytucie Studiów Informacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę zachowań informacyjnych, a także specyficznych przestrzeni informacyjnych, w której których te aktywności są podejmowane. Badania obejmują również problematykę afektywno-kognitywnych oraz społecznych zachowań informacyjnych człowieka w odniesieniu do różnorodnych środowisk informacyjnych. Publikuje teksty w polskich i zagranicznych pracach zbiorowych oraz w czasopismach naukowych, takich jak Informatio<em>n Research, Journal of Education for Library and Information Science</em>, <em>Education for Information, The Electronic Library</em>, czy <em>Zagadnienia Informacji Naukowej</em>. Jest współredaktorem współredaktorką pracy zbiorowej <em>Biblioteki cyfrowe</em> (2012) oraz autorką książki <em>Nowe formy komunikacji społecznej w europejskiej przestrzeni edukacyjnej</em> (2008), za którą otrzymała Nagrodę Naukową SBP im. Adama Łysakowskiego w kategorii najlepsze prace o charakterze praktyczno-wdrożeniowym.</p>
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.