- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.ych stylów życia i myślenia. Także reakcje i sprzeciwy zdają się mieć ze sobą wiele wspólnego. Ucieczka, mizantropia, zwrot ku naturze czy skłonność do wielkich deklaracji to jedne z najbardziej oczywistych strategii podmiotowych, które dostrzec można w reakcji na fałsz i nieautentyczność rozpoznane wokół siebie, a nierzadko - także w sobie samym. Takie dzieła jak Wyznania, Emil, czyli o wychowaniu czy Walden, czyli życie w lesie stanowią literacko i filozoficznie wybitne owoce doświadczeń i refleksji na temat społeczeństwa, kondycji podmiotu i możliwości obronienia siebie i innych przed zgubnym wpływem współczesności. Poszukiwanie możliwości naturalnego życia w nowoczesności to akt oporu wobec obowiązujących reguł. Nie oznacza to, że te projekty nie są uwikłane w rozmaite paradoksy, sprzeczności i kontrowersyjne przekonania. To dzieła przełomowe i wywrotowe, paradoks nie jest ich kosztem, ale warunkiem. Rousseau pisze w Emilu: Czytelnicy, wybaczcie mi moje paradoksy: trzeba je tworzyć, kiedy się rozmyśla, nie bacząc na to, co powiecie, wolę być człowiekiem paradoksów niż człowiekiem przesądów20. Równie istotne wydaje się także to, że współcześnie doświadczenie rozdarcia pomiędzy publicznym i prywatnym, utożsamianym ze sferą autentyczności, naturalnym i medialnym, wizualnym i cielesnym zdaje się nie tylko nie słabnąć, ale zyskiwać egalitarny niemal wymiar. Dzielą nas sposoby wyrażania, estetyka, kapitał kulturowy i ekonomiczny, ideologie, doświadczenia osobiste, cele i oczekiwania, a jednak w bardzo wielu sferach kultury i społeczeństwa znaleźć można podobne dylematy i emocje. To jednak, w jaki sposób są wyrażane i opracowywane, wydaje się kluczowe. Trudno zaprzeczyć, że kusząca jest perspektywa ujęcia w jednej pracy reklam, banerów, wyrafinowanej literatury i refleksji filozoficznej. Kontrasty w wyliczeniu kuszą w nie mniejszym stopniu niż paradoks. Decyzja o radykalnej i daleko zakrojonej selekcji omawianych dzieł (wstępną selekcją było bowiem już zawężenie zainteresowań do tekstów kultury) może być postrzegana jako konserwatywna i zachowawcza. Jest ona motywowana kilkoma przekonaniami i obserwacjami, spośród których najważniejsze to pewnego rodzaju trwałość tekstów kultury względem choćby dyskursu publicznego czy reklamowego, pozwalająca na płodne ponawianie interpretacji; ich złożoność w diagnozowaniu, eksplorowaniu, przeformułowywaniu i wreszcie kreowaniu współczesnego pojęcia autentyczności; szeroka lub/i interesująca recepcja wybranych tekstów kultury; reprezentacja możliwie szerokiej gamy strategii artystycznych i literackich wobec autentyczności; a także wyrazistość, pozwalająca na wyodrębnienie tekstów z grupy podobnych lub pokrewnych. Niewątpliwie kosztem takiej decyzji jest fragmentaryczność opisu, niesięgającego najszerszego uogólnienia, jak również skupienie raczej na tekstach wyróżniających się aniżeli ściśle reprezentatywnych. Brak też w tym wyborze całej serii deklaracji i wyznań w sferze blogów i wideoblogów, serwisów społecznościowych i aplikacji na smartfony, które dostarczyły swoim użytkownikom narzędzi do skutecznych i nierzadko społecznie widocznych podmiotowych wyznań i performansów. Wiele spośród nich ma charakter efemeryczny, co nie oznacza, że nieistotny. Tak było choćby w przypadku Esseny ONeill, nastoletniej gwiazdy Instagrama, która opublikowała wideo, w którym wyjaśniała powody decyzji opuszczenia social mediów. W amatorskim filmie pod tytułem Why I REALLY am quitting social media - The Truth, który ostatecznie stał się hitem YouTubea oraz doczekał się komentarzy w czasopismach ,,The Independent"21 oraz ,,Time"22, ONeill udowadnia, że ,,social media to nie jest prawdziwe życie"23. Nagranie trwa 17 minut, podczas których - pozbawiona makijażu i typowego dla dotychczasowego stylu stroju - nastolatka opowiada o fałszu internetowego życia: pobudka dla wszystkich, dla wszystkich, którzy mnie śledzą. Miałam ,,wymarzone życie", miałam pół miliona śledzących mnie ludzi na Instagramie. (...) Byłam otoczona przez to całe bogactwo, sławę, całą tę ,,władzę" i mimo to wszystko to było nieszczęśliwe i ja sama nigdy nie byłam bardziej nieszczęśliwa. (...) ,,Mieć to wszystko" w social mediach nie oznacza tak naprawdę nic dla twojego prawdziwego życia24. Na wyznanie składa się też demaskacja działań firm i marek, lokujących produkty na zdjęciach i w filmach gwiazd social mediów. Całość filmu jest zmontowana (widoczne są cięcia), koncentruje się wyłącznie na twarzy mówiącej dziewczyny, co jakiś czas pojawiają się jej popularne zdjęcia z Instagrama. Mówiąca płacze i decyduje się na kolejne deklaracje. Zapowiedzi i opinie powtarzają się w ciągu całego nagrania - mimo montażu - kilkanaście razy. Skoncentrowane są przede wszystkim na koncepcji f
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | nauki humanistyczne, kulturoznawstwo |
Wydawnictwo: | Universitas |
Rok publikacji: | 2020 |
Liczba stron: | 348 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.