- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.Wystawa CZAS SYNTEZY. KLASYCY ŚLĄSKIEJ SZTUKI 28 lutego -- 13 kwietnia 2014 roku Wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej BWA Dyrektor: Marek Kuś Adres: al. W. Korfantego 6, 40-004 Katowice Telefon: +48 32 259 90 40 towi Biogramy artystów: Anna Duda Korekta: Zdzisława Górska-Nieć Projekt i skład wersji drukowanej: Jan Piechota Skład wersji elektronicznej: Kasia Goczoł Wszystkie prawa publikacji, reprodukcji i adaptacji zastrzeżone. (C) 2017, Galeria Sztuki Współczesnej BWA Wydanie pierwsze, Katowice 2017 ISBN ??? 978-83-88254-75-8 Wystawa CZAS SYNTEZY. KLASYCY ŚLĄSKIEJ SZTUKI była próbą przypomnienia artystycznego dorobku najważniejszych twórców działających na terenie Górnego Śląska. Ich twórczość miała zasadniczy wpływ na powstanie undergroundowego ruchu śląskiej sztuki, której najintensywniejszy okres rozwoju przypada na lata 70. i 80. ubiegłego wieku. Ekspozycja konfrontowała widzów z twórczością Krystiana Burdy, Andrzeja S. Kowalskiego, Zenona Moskwy, Ludwika Poniewiery, Tomasza Struka, Andrzeja Szewczyka i Andrzeja Urbanowicza, którzy wypracowali skrajnie indywidualny język artystycznej wypowiedzi, wpływając znacząco, również dzisiaj, na kształt i charakter sztuki w Polsce. SPIS TREŚCI Strona redakcyjna O wystawie Wstęp: Zuzanna Sokołowska GĘSTOŚĆ OBRAZÓW Krystian BURDA Andrzej S. KOWALSKI Zenon MOSKWA Ludwik PONIEWIERA Tomasz STRUK Andrzej SZEWCZYK Andrzej URBANOWICZ Informacje dodatkowe Patronat medialny wystawy Zuzanna Sokołowska GĘSTOŚĆ OBRAZÓW Janusz Zagrodzki w swoim tekście ,,Katowicki Underground. Od Strzemińskiego do Bellmera" trafnie zauważa, że dla większości mieszkańców Polski Katowice i Śląsk są jeszcze ciągle czymś na kształt kosmicznej, czarnej dziury, egzemplifikującej nierozwiązane problemy egzystencjalne i ekonomiczne, wynikające z politycznego i gospodarczego załamania PRL, a także nieudolności władz III Rzeczpospolitej [1]. Jednakże, jak zauważa autor, Katowice posiadają również zupełnie inną historię, wypełnioną działaniami śląskich artystów, którzy odcisnęli swoje trwałe piętno w historii polskiej sztuki. Na lata 1953-1989 przypada intensywny okres rozwoju alternatywnego ruchu śląskiej sztuki, będącego buntem przeciwko otaczającej rzeczywistości - okres wypełniony niezliczonymi obrazami, manifestami, a nawet rozprawami filozoficznymi, odwołującymi się do zupełnie innych wartości, niż socjalistyczne [2]. Aktywnymi twórcami rozprawiającymi się z przygnębiająco szarym i bezrefleksyjnym światem byli bez wątpienia Krystian Burda, Andrzej S. Kowalski, Zenon Moskwa, Ludwik Poniewiera, Tomasz Struk, Andrzej Szewczyk i Andrzej Urbanowicz, których prace prezentowane są w ramach wystawy ,,Czas syntezy. Klasycy sztuki śląskiej". Artyści nieustannie rozwijali swoje działania poza konwencjonalne definicje sztuki, stwarzając nowy, niezwykle charakterystyczny język własnej twórczości, otwierający drogę ku niezależnej kulturze. Wydawać by się mogło, że geneza działań śląskich artystów tkwi bezpośrednio w historii. Andrzej S. Kowalski, którego życiorys i artystyczną drogę naznaczyła II wojna światowa, komunizm i stalinizm, niejednokrotnie w swojej twórczości odwoływał się do politycznych wydarzeń, snując malarską narrację na temat ludzkiej kondycji, uwikłanej w splot historycznych okoliczności. Krystian Burda po okresie socrealistycznej pustki w sztuce, starał się nadać swojemu malarstwu cechy abstrakcyjne, wychwytując ulotne, pozornie trudne do dostrzeżenia drgania otaczającej rzeczywistości. Tymczasem Ludwik Poniewiera, obserwując zmiany zachodzące w miejskiej tkance Śląska, starał się je zapisywać w postaci mrocznych, przejmujących obrazów. A Andrzej Urbanowicz, nie odnajdując bezpiecznego punktu odniesienia w racjonalnym podejściu do świata, odwoływał się do duchowej sfery ludzkiego życia, którą starał się interpretować za pomocą barwnych obrazów. Podobnie działo się w przypadku Tomasza Struka, Andrzeja Szewczyka i Zenona Moskwy, którzy próbowali uchwycić syntezę pomiędzy zmiennością materii, pamięcią i historycznymi paradoksami ludzkiego życia. Darmowy fragment PRZYPISY Darmowy fragment Krystian BURDA Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Andrzej S. KOWALSKI Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Zenon MOSKWA Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Ludwik PONIEWIERA Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Tomasz STRUK Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Andrzej SZEWCZYK Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Andrzej URBANOWICZ Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Darmowy fragment Patronat medialny wystawy Darmowy fragment
ebook
Wydawnictwo Galeria Sztuki Współczesnej BWA |
Data wydania 2017 |
Zabezpieczenie Znak wodny |
Produkt cyfrowy |
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | sztuka |
Wydawnictwo: | Galeria Sztuki Współczesnej BWA |
Rok publikacji: | 2017 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.