- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.czony za Gordonem Moskowitzem (2009) cytat z książki wielkiego psychologa Solomona Ascha przekona każdego o niezbywalności ludzkiej potrzeby poznania otoczenia społecznego i - co istotne - siebie samego. Jednym z naszych pierwszych i ostatnich w życiu pytań jest pytanie ,,dlaczego?". Z pewnością do końca nie znajdziemy na nie odpowiedzi (Łukaszewski, 2010), ale potrzeba własnej narracji dotyczącej rzeczywistości, gromadzenia faktów, odnajdowania przyczyn, tworzenia pętli skojarzeń i wniosków oraz ustawiczne poszukiwanie prawdy o świecie to właśnie motor napędowy naszego życia. Dążenie do posiadania wiedzy jest jedną z najważniejszych ludzkich potrzeb. Na temat epistemologicznego podejścia do rzeczywistości wypowiadali się filozofowie: John Locke (1690/1955) i David Hume (1748/1955) opisywali trwałą ludzką skłonność do gromadzenia prostych idei oraz łączenia tych elementów, by wytworzyć bardziej złożoną wiedzę o otoczeniu. Dzięki wiedzy i strukturyzacji rzeczywistości mogą powstawać oczekiwania co do przyszłych zdarzeń. William James (1890/2002) nazwał to podejście pragmatyzmem, czyli dążeniem człowieka do praktycznego wykorzystywania wiedzy w celu podejmowania skutecznych działań. Badacze od lat zadają sobie pytanie, dlaczego ta aktywność poznawcza człowieka jest aż tak ważna. Odpowiedź wydaje się prosta: stan czuwania ukierunkowuje myśli i działania na unikanie bodźców awersyjnych lub zbliżanie się do bodźców przyjemnych. Gromadzenie wiedzy w trakcie procesu spostrzegania otoczenia społecznego pozwala na kategoryzację (np. Bruner, Goodnow, Austin, 1956; na przykład: człowiek w mundurze policyjnym to policjant) i szybkie podejmowanie decyzji o ,,zbliżaniu - unikaniu". Kategoryzacja ułatwia także oszczędzanie energii na poznawanie ,,innego - nowego". Ponadto wiedza daje poczucie kontroli (rozumiem, co się wokół mnie dzieje), a także poczucie skuteczności, które leży u podstawy dobrostanu i sprzyja unikaniu depresji (np. Lerner, 1980). Widać, że aktywność poznawcza ma wiele złożonych następstw. Poznanie społeczne, do którego nawiązuje dalszy ciąg wywodu, dokonuje się dzięki procesowi spostrzegania społecznego. Do kolejnych etapów tego procesu należą: selekcja informacji (z natłoku bodźców wybieramy na przykład te dostępne, wyraziste, ważne), atrybucja (o tym poniżej) i kategoryzacja, wnioskowanie asocjacyjne (wnioskowanie na podstawie przypisanej komuś cechy o innych ,,związanych" z nią dyspozycjach; na przykład z tego, że dana osoba jest ładna wnioskujemy, że jest ona także empatyczna, miła, uprzejma i tak dalej) i na końcu integracja danych (na przykład według Normana Andersona jest to ważone uśrednianie wszystkich informacji o obiekcie społecznym). Dopiero po osiągnięciu ostatniego etapu możemy wypowiedzieć sąd o zjawisku społecznym lub innej osobie (Lewicka, 1985). Ciąg dalszy w wersji pełnej Procesy atrybucji Dostępne w wersji pełnej Kim jest aktor, a kim obserwator zdarzeń Dostępne w wersji pełnej Przyczyny asymetrii aktor - obserwator Dostępne w wersji pełnej Podsumowanie Dostępne w wersji pełnej Wpływ asymetrii atrybucyjnej aktora i obserwatora zdarzeń na proces spostrzegania siebie Wiedza o sobie i wiedza o innych ludziach Dostępne w wersji pełnej Wpływ odchyleń od racjonalności na trafność spostrzegania siebie i innych Dostępne w wersji pełnej Kto widzi, że uległ iluzji: aktor czy obserwator? Dostępne w wersji pełnej 2. Leksykon prawidłowości psychologicznych Jak powstał Przewodnik po zachowaniach społecznych Dostępne w wersji pełnej Leksykon prawidłowości psychologicznych Prawidłowości oceniania i atrybucji Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Prawidłowości procesu podejmowania decyzji Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Inne prawidłowości procesu spostrzegania społecznego Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wer
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | socjologia |
Wydawnictwo: | Smak Słowa |
Wydawnictwo - adres: | ania.switajska@smakslowa.pl , http://www.sklep.smakslowa.pl , PL |
Rok publikacji: | 2013 |
Liczba stron: | 205 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.