Opis produktu:
Monografia stanowi podsumowanie wieloletnich prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych oraz zajęć dydaktycznych prowadzonych przez autorów w Zakładzie Trakcji Elektrycznej Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej w zakresie elektroenergetyki miejskiego transportu elektrycznego. Należy tu także wspomnieć prekursorów w tej dziedzinie w Polsce, pracowników Politechniki Warszawskiej prof. Romana i Jana Podoskich, prof. Zygmunta Figurzyńskiego, prof. Jana Kacprzaka i doc. Leszka Mierzejewskiego. Prace innych autorów - którzy mają znaczący wpływ na stan wiedzy na ten temat można znaleźć w bibliografii przytaczanej na końcu każdego z rozdziałów.
W monografii omówiono typowe rozwiązania stosowane w miejskiej trakcji elektrycznej przede wszystkim wśród najbardziej rozpowszechnionych systemów tramwajowych, trolejbusów i metra. W rozdziale 1 scharakteryzowano te systemy oraz zestawiono, pozyskane dzięki uprzejmości Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej i innych przedsiębiorstw trakcji miejskiej, dane statystyczne dotyczące parametrów technicznych (w szczególności dotyczące eksploatowanego taboru, przewozów i zużycia energii) charakteryzujących miejską trakcję elektryczną w Polsce, a w rozdziale 2 dane dotyczące infrastruktury układów zasilania. Posłużyły one do przeprowadzenia analiz i charakterystyk porównawczych elementów obwodów i wyposażenia układów zasilania w odniesieniu do obciążeń energetyczno-ruchowych. Od rozdziału 2 wprowadzony został opis stosowanych rozwiązań oraz przedstawiono zestawienie parametrów i elementów obwodów i urządzeń eksploatowanych w obwodach i obiektach układów elektroenergetyki trakcyjnej. Zależności teoretyczne ilustrowane są schematami, formułami matematycznymi ale także fotografiami z funkcjonujących systemów.
Rozdział 3 poświęcony jest sieci trakcyjnej zasilającej, a rozdział 4 sieci powrotnej (szynowej). W rozdziale 5 przedstawiono i usystematyzowano metody analityczne stosowane przez lata w obliczeniach projektowych układów zasilania trakcji miejskiej, podkreślając ich specyfikę i uwarunkowania od rodzaju stosowanego taboru, w szczególności klasycznego bez możliwości hamowania odzyskowego. Zestawiono kryteria projektowe oraz przedstawiono przykładowe algorytmy ich stosowania. W rozdziale 6 znalazło się kilka przykładów projektowych wykorzystania podanych we wcześniejszym rozdziale 5 metod analitycznych. Rozdział 7 obejmuje omówienie współcześnie stosowanych metod symulacyjnych obliczania obciążeń urządzeń i obwodów układów zasilania trakcji miejskiej. W rozdziale 8 przestawiono uwarunkowania i wpływ wprowadzenia taboru z hamowaniem odzyskowym na funkcjonowanie układów zasilania trakcji miejskiej oraz wynikające z tego nowe zjawiska i wymagania, podkreślając znaczenie efektywnego wykorzystania energii rekuperacji.
W rozdziale 9 podany został przykładowy cykl obliczeń i zestaw wyników z przeprowadzonych analiz warunków funkcjonowania układu zasilania z taborem wyposażonym w hamowanie odzyskowe. Zestawiono także wytyczne do modernizacji istniejących układów zasilania pod kątem zwiększenia ich efektywności i niezawodności.
Na końcu zestawiono słowniczek polsko-angielski terminów z zakresu tematyki monografii.
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024