- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.Początki cateringu w Polsce nie należały do najłatwiejszych. Zajmującym się tego typu usługami firmom, które zaczęły się pojawiać pod koniec lat 80. ubiegłego wieku, wróżono rychły koniec. Jako argument przedstawiono konserwatywne podejście Polaków do kwestii przygotowywania posiłków na zamówienie. Wielu sceptyków nie widziało sensu w zlecaniu przygotowania tradycyjnych dań, które można przecież wykonać samemu lub z pomocą zaprzyjaźnionej ,,kucharki". Rację miały jednak firmy, które walczyły o utrzymanie na niesprzyjającym wówczas rynku. Zmiany społeczno-polityczne, które wkrótce nadeszły, pokazały, że podjęte działania miały sens. Branża zaczęła zyskiwać na znaczeniu. Kolejny przełom w postaci wstąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej i otwierania granic przyniósł wzrost świadomości obywateli oraz zmianę ich przyzwyczajeń. Dziś usługi cateringowe są jednym z największych i najmocniejszych sektorów branży gastronomicznej oraz HoReCa (Hotele, Restauracje, Catering). Przeanalizujemy współczesny rynek tego typu usług, sprawdzimy, co wchodzi w ich skład, oraz jak na nim działać, aby móc liczyć na rozwój i konkretne zyski. Charakterystyka rynku Choć cała branża gastronomiczna była jedną z niewielu, która nie odczuła zbytnio skutków kryzysu i która rośnie z roku na rok, to w jej ramach poszczególne segmenty przechodzą cykliczne wahania. Jednym z nich jest właśnie catering, którego dynamiczny rozwój w 2009 r. poważnie wyhamowały problemy w gospodarce światowej. Wzrosty z ostatnich dwóch lat pokazują jednak, że koniunktura w tym sektorze powróciła. Rynek usług cateringowych powoli się nasyca, jednak wszystko wskazuje na to, że przed nim jeszcze długie lata rozwoju. Związane jest to z wciąż dużym potencjałem wynikającym z preferencji Polaków. Na jedzenie poza domem wydają oni tylko ok. 5% domowego budżetu, podczas gdy np. Niemcy ok. 35% a Amerykanie nawet 50%. Według ,,Gazety Prawnej" rynek ten charakteryzuje się wzrostem w tempie 15-30% rocznie. Największą jego część - ok. 80% - stanowi tzw. catering koncesyjny. Jego odbiorcami są głównie firmy, które korzystają z usług firm cateringowych w ramach obsługi bankietów, pikników, konferencji, eventów, koncertów czy dostarczania posiłków dla pracowników. Pozostała część rynku należy w głównej mierze do tzw. cateringu kontraktowego. Jest on opanowany przez największych przedstawicieli branży, którzy podpisują w jego ramach 2-3 letnie kontrakty na usługi cateringowe i zbiorowego żywienia ze szkołami, szpitalami, ośrodkami pomocy społecznej, sanatoriami, a także firmami. Wartość tylko tego sektora jest wyceniana na ok. 2,5 mld zł, zaś całego rynku cateringowego - na ok. 20 mld zł. Rywalizacja działających na rynku firm cateringowych o duże zamówienia na obsługę imprez firmowych czy konferencji, doprowadziła do tego, że pozyskanie tego typu zleceń jest coraz trudniejsze. Alternatywą jest rosnący udział zamówień od klientów indywidualnych. Sprzyja temu zmiana przyzwyczajeń konsumentów, którzy coraz częściej zamawiają z zewnątrz obiady czy potrawy na małe domowe uroczystości. O ile kilka lat temu obserwowano trend organizacji przyjęć komunijnych, chrzcin, urodzin, rocznic itp. w wynajętych lokalach, to od niedawna imprezy te powracają do domów Polaków. Jednak przygotowanie strony kulinarne w związku z dużą oszczędnością czasu coraz częściej zlecają zewnętrznym firmom. Niszą w prywatnym sektorze stają się także wieczory kawalerskie i panieńskie. Niektóre z działających na rynku firm szacują, że zamówienia od osób prywatnych stanowią ok. 30% wszystkich ich zleceń. Konkurencja Na polskim rynku konkurencja w ramach działalności cateringowej jest bardzo silna. Przyczynia się do tego bardzo duże zróżnicowanie samych usług. Skutkiem tego jest wyraźne rozdrobnienie rynku i podział firm na kilka typów. Największą grupę stanowią małe i średnie firmy, które specjalizują się głównie w dostarczaniu śniadań, lunchów i obiadów do firm i biurowców, ale także w obsłudze różnego rodzaju imprez na kilkadziesiąt, maksymalnie kilkaset osób. Znacznie mniej jest dużych firm cateringowych obsługujących wielkie gale, bale, targi nawet na kilka tysięcy osób. Ich obroty są jednak znacznie większe. Poza wymienionymi konkurencję stanowią też hotele, a właściwie ich kuchnie, które poza zabezpieczaniem własnych potrzeb coraz częściej wychodzą z ofertą na zewnątrz swojego hotelowego obiektu. Od pewnego czasu z rynku co jakiś czas dochodzą sygnały o planowanym wejściu do sektora usług cateringowych największych producentów z branży gastronomicznej. Giełdowe spółki spożywcze coraz wyraźniej zaznaczają, że jest on dla nich bardzo interesujący. Wydawca: Colorful Media ISBN: 978-83-63799-10-6 Copyright (C) by COLORFUL MEDIA Poznań 2013 Skład i łamanie: Colorful Media
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | poradniki, praca, biznes, inne |
Wydawnictwo: | Colorful Media |
Wydawnictwo - adres: | piotr.olejniczak@colorfulmedia.pl , http://www.colorfulmedia.pl , PL |
Rok publikacji: | 2014 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.