- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.uropie stała się Warszawa, w której żyło ponad 220 tysięcy przedstawicieli narodu wybranego. Na drugim miejscu był Budapeszt, ze 166 tysiącami mieszkańców narodowości żydowskiej. (W Wiedniu było ich 147 tysięcy, w Odesssie 139 tysięcy, a w Łodzi 99 tysięcy). Państwo Weisz mieszkali przy ulicy, która obecnie nosi imię Mihálya Táncsicsa (Tánssics Mihály utca), wtedy jednak nazywała się po prostu Żydowską. Pod numerem 7 stał tam (i stoi oczywiście do dzisiaj) pałac Erdodych-Hatvanych, z pięknymi, artystycznie kutymi kratami bramy i balkonu, w którym w roku 1800 mieszkał Ludwig van Beethoven. Sąsiedni gmach, numer 9, pełnił w średniowieczu rolę mennicy i zajazdu królewskiego, a w XIX wieku - więzienia dla politycznej opozycji, między innymi dla Lajosa Kossutha i Mihálya Táncsicsa. Po przeciwnej stronie ulicy, pod numerem 26 wznosiła się średniowieczna synagoga, miejsce pracy pana Samuela. Dom Weiszów był tradycyjnym żydowskim mieszkaniem. Każde drzwi obowiązkowo wyposażone były w mezuzę, czyli umieszczony w futerale zwój pergaminu z napisaną odręcznie modlitwą Szema, przytwierdzony do pionowej części futryny. Pobożny Żyd, przechodząc przez drzwi, dotykał mezuzy palcami, a następnie podnosił ją do ust. Wielu nawet nieortodoksyjnych Żydów ma mezuzę, przynajmniej na futrynie swoich drzwi wejściowych, uważa się ją bowiem powszechnie za rodzaj talizmanu strzegącego dom przed złem. Na ścianie od strony Jerozolimy wisiał mizrach (dosłownie: wschód), uważana za amulet plakieta w kształcie dłoni, z wypisanymi na niej po hebrajsku kabalistycznymi formułkami. Halacha żąda bowiem, aby na pamiątkę zburzenia Świątyni Jerozolimskiej6 niewielki kawałek ściany w domu żydowskim pozostawał niepomalowany. Żydzi najczęściej trzymali się razem. Oczywiście, były też jednostki mieszkające osobno, na ogół uprzywilejowane (czytaj: bogate), ale ogół grupował się w osobną dzielnicę czy ,,ulicę żydowską". Podobnie zresztą czynią wszelkie inne narody żyjące w diasporze, tworząc rozmaite: Kleindeutschland, Little Italy, Jackowa czy Małe Turcje. Już w starożytnej Aleksandrii Żydzi i Grecy mieszkali w osobnych dzielnicach. Tak samo było zapewne jeszcze wcześniej, w latach niewoli babilońskiej, a może i egipskiej. W średniowieczu Żydzi starali się mieszkać w rejonie centrum, skąd z biegiem czasu zaczęto ich przesiedlać na obrzeża. Pierwsze przymusowe getto powstało na początku XVI wieku w Wenecji. Sercem dzielnicy żydowskiej była zawsze synagoga, stojąca - podobnie jak kościół - w centrum osiedla. Słowo synagoga pochodzi z języka greckiego: synagoge - zgromadzenie, wspólnota. Synowie Izraela określają ją jako bejt kneset, co oznacza dosłownie ,,dom spotkań". Obie nazwy dobrze oddają charakter przybytku, albowiem w domu spotkań Żydzi gromadzili się nie tylko na modły. W synagodze studiowano Torę, ogłaszano przetargi i inne nowiny, wymierzano kary (była siedzibą miejscowego sądu rabinicznego - bejt din), podawano do publicznej wiadomości zarządzenia rady miejskiej. Synagoga działała również jako organizacja pomocy społecznej, w której zbiera no fundusze, rozdzielano je pomiędzy ubogich, udzielano pożyczek potrzebującym, a przyjezdnym znajdowano nocleg. Toczyły się tu obrady we wszelkich możliwych sprawach, jednym słowem odbywało się to wszystko, co niegdyś działo się na rozległych dziedzińcach i pod kolumnadami Świątyni Jerozolimskiej. Od wieków synagoga funkcjonuje też w niezmieniony sposób jako bejt midrasz - dom nauki, a więc miejsce, w którym przez całe życie można się kształcić. Choć synagoga była i nadal jest centralną instytucją żydowskiego życia, to nigdy nie można utożsamiać jej z j
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | biografie, wspomnienia, biografie |
Wydawnictwo: | Videograf S.A. |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | |
Wprowadzono: | 11.01.2013 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.