- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.oddanych idei ruchu. Prawdopodobnie spośród mudżahidów utworzona został później Sekcja Specjalna. Po 1945 roku zniesiono system czterostopniowy i wprowadzono sześciomiesięczny okres próbny, po którym kandydat mógł zostać aktywistą (amitem). Kandydatem mógł być każdy muzułmanin, który ukończył osiemnaście lat, cieszył się nieposzlakowaną opinią, akceptował zasady ruchu, wyrażał chęć działania i płacenia składek oraz był polecany przez grupę członków Stowarzyszenia. Musiał znać cele Stowarzyszenia Braci Muzułmanów i świecić przykładem w wypełnianiu obowiązków religijnych i odbyć pielgrzymkę do Mekki59. Na czele stowarzyszenia stał Główny Przewodnik, któremu członkowie przysięgali bezwzględne posłuszeństwo i pełną lojalność. Był on jednocześnie przewodniczącym dwóch głównych organów Stowarzyszenia: Głównego Biura Orientacji oraz Komitetu Założycielskiego zwanego również Radą Naczelną lub Zgromadzeniem Ogólnym. Komitet liczył od stu do stu pięćdziesięciu członków. Zbierał się raz w roku dla przeglądu sytuacji, uchwalenia budżetu i wyboru dziesięciu nowych członków na miejsca ustępujących. Spośród członków Komitetu Założycielskiego wybierany był Główny Przewodnik. Najwyższym organem władzy między sesjami Komitetu Założycielskiego było Główne Biuro Orientacji - dwunastoosobowe gremium wybierane, teoretycznie, w tajnych wyborach przez Komitet Założycielski, zaś praktycznie skład Biura ustalał Al-Banna, gdyż posiedzenia głównego organu nie odbywały się regularnie z powodu przeciwdziałania władz Egiptu. Spośród członków Głównego Biura Orientacji wybierano zastępcę Przewodnika, sekretarza generalnego i skarbnika. Głównemu Biuru Orientacji podporządkowanych było sześć komitetów (lidżan) oraz dziesięć sekcji (aksan), w ramach których prowadzona była działalność Stowarzyszenia. Kobiety, które sympatyzowały z ruchem Braci Muzułmanów utworzyły w 1933 roku Koło Sióstr Muzułmanek, którym opiekowała się jedna z dziesięciu sekcji60. W etosie Braci głównymi wartościami były: waleczność i gotowość poświęcenia się, do męczeństwa włącznie. Bracia uroczyście obchodzili rocznice zwycięstw islamu, a szczególnie rocznicę bitwy pod Badrem koło Medyny w 624 roku, która była pierwszą zwycięską bitwą Mahometa i w trakcie której po raz pierwszy wyrażona została idea dżihadu jako świętej wojny. Taka koncepcja dżihadu stanowiła podstawę ducha wojowniczości członków stowarzyszenia. W rozumieniu Al-Banny, dżuhad miał dwa znaczenia. Był formą idżtihadu, to znaczy wysiłku umysłowego, mobilizującego do obrony religii i stowarzyszenia, oraz miał cechy wysiłku fizycznego, gdyż był związany z poświęceniem życia dla sprawy. Dżihad był dla założyciela Braci Muzułmanów obowiązkiem bezwzględnym każdego muzułmanina, równym pięciu filarom władzy. Po straceniu w 1954 roku sześciu osób ze ścisłego kierownictwa faktycznym przywódcą Braci Muzułmanów został Sajjid Kutba. Pochodził on z małego miasteczka w Górnym Egipcie. Ukończył Dar al-Ulum. W latach 1948-1951 przebywał na stażu pedagogicznym w USA, po powrocie do Egiptu przystąpił do Braci Muzułmanów, a jego książka napisana w 1949 roku Sprawiedliwość społeczna w islamie stała się jednym z fundamentów doktryny Stowarzyszenia Braci Muzułmanów. Niewątpliwie Sajjid Kutba pozostał pod silnym wpływem pakistańskiego teoretyka fundamentalizmu muzułmańskiego Mawlana Abu al-Ali al-Mandudiego postrzegającego islam jako religię rewolucyjną i uznającego, że filozofia świętej wojny może być jednym z głównych narzędzi prowadzących do pożądanego efektu politycznego i społecznego. Zdaniem Mandudiego, wyróżnić można dwa etapy rozwoju współczesnej wspólnoty islamskiej. Pierwszy, to okres słabości, kiedy wspólnota zbiera siły i przygotowuje się do działania, drugim jest okres działania, czyli dżihadu, kiedy wspólnota jest na tyle silna, że może podjąć walkę, niekoniecznie zbrojną, o swoje cele61. Idee Sajjida Kutby kształtowały się w tym samym okresie, kiedy w Egipcie rodziła się zupełnie inna koncepcja władzy, określana mianem socjalizmu arabskiego wchodzącego w ramy większej grupy ideologii znanych jako socjalizm muzułmański. Współzależności między fundamentalizmem Stowarzyszenia Braci Muzułmanów a modernizmem socjalistów naserowskich są niewątpliwe. Wynikały one z ostrej walki ideologicznej i politycznej, jaka się między nimi toczyła, a która doprowadziła do ukształtowania się wielu podstawowych założeń. Obydwa nurty, fundamentalistyczny i socjalistyczny, wywodzą się z tego samego źródła, a jest nim reformizm (modernizm) islamski Dżamala ad-Afghaniego i Abd al-Wahhaba. Z jednej strony bowiem istniały dążenia do przekształcenia islamu w duchu europejskim z drugiej zaś, do uznania
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | nauki humanistyczne, kulturoznawstwo |
Wydawnictwo: | Adam Marszałek |
Wydawnictwo - adres: | info@marszalek.com.pl , http://www.marszalek.com.pl , PL |
Rok publikacji: | 2014 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.