Opis produktu:
Jak uczyć patriotyzmu, który jest oparty na odpowiedzialności za wspólnotę, niewykluczający nikogo, krytyczny wobec historii i zachowujący szacunek dla dziedzictwa przodków (Jerzy Nikitorowicz)? Gdzie we współczesnej edukacji polonistycznej znaleźć miejsce dla dziedzictwa polsko-żydowskiego jako znaczącego elementu polskości? Czy w trudnej sytuacji społeczno-politycznej Europy i świata w XXI wieku odrabiamy lekcję daną nam przez historię w wieku XX?
Niniejsza książka to swoista kontynuacja rozpoznań poczynionych przez autorkę w poprzedniej rozprawie, odnosząca się do kulturowej teorii narodu jako bardziej inkluzyjnej niż teoria etniczna.
Doświadczenia Agnieszki Kani z realizacji projektów edukacyjnych (także międzynarodowych) i twórcze podejście do osiągnięć dydaktyki zagranicznej (głównie amerykańskiej) zaowocowały szczególnie obficie w tych fragmentach książki, które wprowadzają praktyczną wizję edukacji na wskroś humanistycznej, budującej wizerunek człowieka zdolnego wznieść się ponad identyfikację narodową. Fundamentem takiej edukacji Autorka czyni - dostępne wszak uczniom i afirmowane przez nich - przeświadczenie o naturalnej, przyrodzonej nam wszystkim różnorodności, odmienności ludzi. Kluczowe dla tej filozofii edukacji jest rozpoznanie, że kategoria inności dotyczy w pierwszym rzędzie nas samych, a jej świadomość pozwala na otwarcie się na drugiego człowieka i pozbycie się lęku.
Witold Bobiński
SPIS TREŚCI
* Wprowadzenie
OD TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ DO KULTUROWEJ
* Tożsamość narodowa a tożsamość kulturowa
* Tożsamość wielokulturowa w praktyce
* Inni to przede wszystkim my
* Polska - ojczyzna Polaków i Żydów?
* Wyzwania wielokulturowości dzisiaj
DZIEDZICTWA POLSKO-ŻYDOWSKIEGO NA LEKCJI OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA
* Palimpsest?
* Zło bierze się z gadania lub... z milczenia. Językowy obraz relacji polsko-żydowskich i jego konsekwencje dla współczesności
* Kultura żydowska i relacje z innością w młodszych klasach szkoły podstawowej
* W poszukiwaniu inspiracji
* Edukacja pozalekcyjna
HOLOKAUST A EDUKACJA NA MIARĘ XXI WIEKU
* Jak rzucić wieniec zielony na grób wykopany w powietrzu? O sposobach zapisywania Zagłady i nowej bibliotece Shoah
* Jak uczyć o Holokauście?
* Ogniska poglądów. Propozycja amerykańska w polskiej wersji
* Casus Sprawiedliwych, czyli praca wychowawcza
* Na czym polega i jaką ma wartość rozmowa w milczeniu. Opowiadania Idy Fink
* Film Biegnij, chłopcze, biegnij, czyli łagodne wprowadzenie w temat
* W stronę edukacji globalnej
PROBLEMY POLSKIEJ PAMIĘCI ZBIOROWEJ
* Co i jak pamiętają Polacy, a o czym pamiętać nie chcą
* Na pozornym marginesie. Powojenna wizja historii
* Dziedzictwo polsko-żydowskie - więcej pytań niż odpowiedzi
* Współcześni Polacy wobec obcych
* Podsumowanie, czyli lekcja (nie) do odrobienia?
* Aneks
Karen Shawn, Ogniska poglądów. O paleniu książek przez nazistów w 1933 roku, przeł. Marianna Szumal, red. i adapt. Agnieszka Kania
Marianna Szumal, Ogniska poglądów. Przygotowanie uczniów szkoły podstawowej do odbioru tekstów na temat Holokaustu. Eksperyment dydaktyczny
Małgorzata Kulik, Klaudia Mucha, To wszystko jest antysemicką legendą.... Przełamując stereotyp Żyda
* Bibliografia i omawiane pozycje literackie (wybór)
* Indeks nazwisk
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024