- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.Nagrodzonych uczuć (1953) Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka lub programów dokumentalnych o sztuce - na tworzeniu narracji za pomocą statycznych obrazów z wykorzystaniem rozmaitych środków filmowych, jak montaż lub ruch kamery. Przenikanie i repollero pozwalają uzyskać sugestywną iluzję ruchu form plastycznych, ale nie sposób zaliczyć ich do animacji. Pozostałe techniki również wymagają uściślenia. Wycinanka jest w zasadzie filmem trójwymiarowym, tyle że lalki - wycięte z papieru i ułożone płasko pod obiektywem kamery - upodobniają się na kliszy filmowej do dwuwymiarowych rysunków. Tak samo ekran szpilkowy (o którym w rozdziale 7), który po sfotografowaniu klatka po klatce stwarza wrażenie ożywionych rycin, w rzeczywistości jest skomplikowanym urządzeniem złożonym z tysięcy szpileczek. Nawet określenie ,,film rysunkowy" trzeba czasem traktować jako metaforę. Wiele technik, takich jak wydrapywanie szkiców na pokrytej farbą płycie gipsowej (wynalazek Piotra Dumały) lub animowanie piasku (twórczość Caroline Leaf), pozwala uzyskać efekt płaskiej grafiki, ale ma niewiele wspólnego z powstawaniem kreskówki na oddzielnych arkuszach papieru lub celuloidu. Dwa bieguny sztuki animacji, czyli abstrakcyjna kinoplastyka i komercyjna kreskówka. Mimo oczywistych różnic w podobny sposób korzystają z możliwości, jakie daje poklatkowa technika zdjęć. Malarstwo w ruchu nr 1 (1947) Oskara Fischingera i Bosko gadający dzieciak (1929) Hugh Harmana i Rudolpha Isinga Chciałbym jednak zaznaczyć ważną rzecz: w rozważaniach na temat animacji należy rozdzielić teoretyczną ortodoksję od praktycznego posługiwania się ogólnie przyjętymi terminami. Na co dzień oczywiście używa się określeń ,,film rysunkowy", ,,lalkowy" i ,,wycinanka", a nie ,,animacja dwuwymiarowa" czy ,,przestrzenna". Każda technika wiąże się bowiem z długą tradycją, nie wyłączając kultu gwiazd i mistrzów. Suche pojęcia nie zastąpią czytelnych, starych jak kino określeń, nawet za cenę braku precyzji. Teoretyczna pedanteria będzie mi zatem pomocna tylko w obliczu groźby nieporozumień. To samo dotyczy kwestii gatunku. Film animowany, bardzo często nazywany gatunkiem, nie pasuje do żadnej z istniejących genologii. Nie jest również rodzajem filmowym. Istnieją bowiem zarówno animowane dokumenty (Anamorphosis i The Fantom Museum braci Quay, Historia naturae Jana Švankmajera), obrazy stricte fabularne (familijne kino Disneya), oświatowe i edukacyjne (Było sobie życie Alberta Barillégo), eksperymentalne (Hansa Richtera lub Vikinga Eggelinga) oraz naukowe i instruktażowe. Dodatkowo twórcy animacji sięgali już po wszystkie możliwe konwencje gatunkowe, jak western, komedia czy musical. Istnieją nawet animowane filmy erotyczne (pierwszy, Eveready Harton in Buried Treasure, powstał mniej więcej w roku 1928). Jak wyjść z tego kręgu sprzeczności? Można dla wygody umieścić animację na marginesie kina lub nawet poza jego granicami, ale można ją również potraktować jako odrębne zjawisko filmowe, które - w odróżnieniu od filmu fotograficznego, opartego na reprodukcji - nie rejestruje rzeczywistości w jej naturalnym czasie, ale kreuje i czas, i przestrzeń. Jest zatem alternatywną formą kina. Podlega co prawda tym samym prawom i ograniczeniom, ale różni się fundamentem - kreacyjnym charakterem obrazów. Jeżeli animację nazywa się gatunkiem, trzeba mieć świadomość, co się kryje za tym uproszczeniem. Kierując się filozoficzną dewizą, że nie należy mnożyć wielości ponad konieczność, ograniczę myślenie o animacji do poszczególnych technik, wskazując również dwa bieguny stylistyczno-formalne. Oczywiście, b
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | film |
Wydawnictwo: | Słowo/Obraz Terytoria |
Rok publikacji: | 2009 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.