- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.danych szczegółowych. Jest to pamięć faktów i relacji między nimi; są to różnorodne teorie, idee, schematy (Efklides, 2006; Tulving, 1985a). W odróżnieniu od pamięci epizodycznej, zależnej od kontekstu, ta ma charakter pozakontekstowy: dane są pamiętane niezależnie od tego, w jakiej postaci zostały zapamiętane i w jaki sposób są przypominane (por. także Schacter, Tulving, 1994; Squire, Zola, 1996). Podana powyżej charakterystyka wiedzy nie wyczerpuje zagadnienia struktury metapamięci. Kolejne prace akcentują szczególną rolę, znajdującej się na styku pamięci epizodycznej i semantycznej, pamięci autobiograficznej, gromadzącej fakty odnoszące się do Ja. Szczególną, gdyż wyznacza ona wiedzę o sobie (Jestem tym, co pamiętam). Zarówno relacje z epizodyczną i semantyczną pamięcią, jak też struktura tej pamięci, są różnie definiowane. Wedle teorii hierarchicznych, jej zawartość tworzą moduły odnoszące się do: okresów życia, ogólnych wydarzeń oraz wydarzeń specyficznych (Conway, Rubin, 1993, za: Healy, Williams, 1999; Conway, Pleydell-Pearce, 2000). Wszystko to, w czym uczestniczyliśmy jako aktorzy lub czego byliśmy obserwatorami (epizody), może zostać odnotowane w pamięci autobiograficznej zgodnie z chronologią wydarzeń. W toku rozwoju wiedza ta ulega uogólnieniu, tworząc ogólne charakterystyki dotyczące siebie, obraz samego siebie, w tym obraz własnej pamięci. Pamiętam swój egzamin wstępny na studia (1981), ale mogę go także umiejscowić w szerszym kontekście, gdyż był to czas szczególny dla Polski. Pamiętam, że przygotowywałam się do egzaminów na I roku studiów w ten sam sposób co przed maturą, a więc uwzględniałam to, że jestem wzrokowcem i muszę widzieć tekst, podkreślić najważniejsze fakty, i co ważne, powtarzać pewne kwestie głośno, gdyż wiem, że ekspozycja społeczna działa na mnie deprymująco. A że z reguły sposób ten okazywał się skuteczny, zdobywałam wiedzę nie tylko o tym, o czym się uczyłam, ale i o swojej pamięci - o jej możliwościach i ograniczeniach, czynnikach ułatwiających i utrudniających zapamiętywanie i przypominanie (Czerniawska, 1986; Hankała, 2001; Jagodzińska, 1986; Maruszewski, 2005). Zatem, z faktów jednostkowych, epizodycznych, możliwe staje się zbudowanie systemu wiedzy o sobie. Treści zawarte w pamięci autobiograficznej pełnią różne funkcje: sprzyjają rozwojowi osobowości, tworząc spójne Ja, wspomagają rozwiązywanie problemów i wytyczanie przyszłych planów, umożliwiają nawiązywanie relacji społecznych przez komunikowanie Ja, wreszcie, ze względu na subiektywny charakter tej pamięci, pozwalają trwać pomimo zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych (Holland, Kensinger, 2010). Kwestie funkcji pamięci autobiograficznej należy uzupełnić o najbardziej istotne pytanie - w jaki sposób tworzone są i wydobywane informacje o sobie? Odpowiedzi na to pytanie nawiązują do sformułowanej przez Ulrica Neissera w książce Cognitive psychology (1967) tezy, uznawanej za manifest nurtu konstruktywistycznego w psychologii poznawczej. Teza ta, początkowo odnoszona do procesów spostrzegania, wskazywała, iż człowiek jest twórcą rzeczywistości, tworzy ją i interpretuje zgodnie ze schematami; podobnie funkcjonuje pamięć autobiograficzna - wiedza o sobie jest gromadzona i porządkowana według pewnych zasad (np. osobistych celów), a przypominanie danych z tej pamięci nie jest tylko ich odtwarzaniem, a jest konstrukcją, interpretacją, wręcz tworzeniem rzeczywistości i siebie (np. Robinson, Swanson, 1990). Teza ta wskazuje, iż pamięć autobiograficzna jako podstawa wiedzy metapamięciowej jest (meta)reprezentacją pozn
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | nauki humanistyczne, psychologia |
Wydawnictwo: | Difin |
Rok publikacji: | 2013 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.