- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.it in acht!" (Weźcie to pod uwagę!), ,,Rirt niszt!" (Nie tykajcie!)217; groził im konsekwencjami i deklarował walkę: ,,Mir [...] weln dem dozikn kamf firn!" (Będziemy prowadzić tę walkę!)218, ,,Deriber elklern mir a kamf!" (Zatem wypowiadamy wojnę!)219, ,,Ich perzenlech wel firn dem kamf!" (Ja osobiście będę prowadził walkę!)220. W swoich wypowiedziach posługiwał się wykrzyknieniami: ,,Ich muz zogn kategorisz -- nejn!" (Muszę kategorycznie powiedzieć -- nie!) lub groźnie zawisającymi w powietrzu pytaniami retorycznymi: ,,Wos tut zych do?" (Co się tutaj dzieje?). By ocenić, czy i jak getto zmieniło formułę jego wystąpień, warto prześledzić, co powiedział 1 lutego 1941 r. na scenie przy ul. Krawieckiej 3221. Exposé -- mowa programowa I. Wstęp Żadna z dostępnych wersji222 nie podaje, jak Prezes rozpoczął swoje przemówienie, jakiej użył formuły, zwracając się do słuchaczy. Ze streszczenia obejmującego część wstępną wynika, że Rumkowski poruszył ,,bieżącą sprawę -- ewakuacji jednej z dzielnic getta"223, zapewniając przy tym, że dołoży wszelkich starań, by złagodzić to nowe zarządzenie. II. Rozwinięcie W tej części Prezes: 1. Wskazywał na brak w getcie ,,klasy posiadającej", która opuściła miasto jeszcze przed zamknięciem getta, i dominację biedoty, tak zwanego ,,elementu bałuckiego" stanowiącego ,,przeważający procent czynnika przestępczego", wykazującego skłonność do anarchizowania. 2. Wyjaśniał, że ,,normowanie życia" mieszkańców getta zachodzi przez ,,ogólne zatrudnienie" w myśl jego hasła brzmiącego ,,dać pracę jak największej liczbie ludzi". 3. Podkreślał, że mimo trudności związanych z utworzeniem warsztatów pracy, udało mu się stworzyć całą ich sieć. Podając liczby zatrudnionych w poszczególnych dziedzinach, wskazał na zbawienny -- psychologiczny i ekonomiczny -- wpływ pracy czyniący z ludzi ,,element potrzebny". 4. Zapewniał, że nigdy nikogo nie skrzywdził, a jego zasadniczym celem było ,,dla dobra samej pracy oczyścić atmosferę, wyplenić panoszącą się orgię oszustw, kradzieży, afer i machinacji -- a nawet i ciężkich przestępstw". 5. Stwierdzał, że tropienie przestępstw nie tylko zużywa jego energię, lecz także odrywa go od odpowiedzialnych obowiązków. 6. Przypominał, że problemem rozpraszającym jego pracę było ciągłe zabieganie o spokój w getcie. 7. ,,Elementom nieodpowiedzialnym" winnym ,,anarchizowania życia" poprzez domaganie się zwiększenia racji chleba zwracał uwagę na swoje zakończone sukcesem wysiłki w zwiększeniu tej racji oraz świadczące o jego poczuciu sprawiedliwości ustalenie jednakowego przydziału dziennego dla pracujących i bezrobotnych. 8. Wobec inspirujących strajki ,,ludzi złej woli" deklarował: ,,Nie odejdę od tej zasady, że podział żywności musi być sprawiedliwy i równomierny". 9. Zapowiadał bezwzględną walkę ze złodziejami -- deportowanie winowajców i całych ich rodzin. 10. Groził radykalnymi posunięciami wszystkim lekceważącym i źle wykonującym swoją pracę. 11. Przestrzegał: ,,dobro społeczne cenię ponad wszystko, podczas gdy wygoda jednostki nic mnie nie obchodzi". 12. Omawiał rozwój i rozbudowę placówek zdrowia i opieki, wymieniając liczby dzieci dokarmianych i ubieranych z budżetu getta oraz wysyłanych na kolonie letnie na Marysin. Sukcesy te stanowiły dla niego zachętę do dalszej pracy i były otuchą w staraniach o polepszenie bytu mieszkańców getta. 13. Ubolewał nad koniecznością ewakuowania sierocińców i unieruchomienia szkół, które zamieniono na mieszkania dla tysięcy wysiedlonych z odłączonych od getta ulic. 14. Zapewniał, że dewizą całego jego życia ,,była troska o dziecko i jego potrzeby", ale musiał nad nie ,,postawić [...] sprawę locum dla przesiedlonych"224. 15. Wymienił odsetek ludności korzystający z zasiłków oraz podał sumę wydatkowaną z tego tytułu z budżetu getta. 16. Zauważył, że ,,pomimo [...] znacznego przeciążenia, bo aż w 50 proc. opieką społeczną", udało się mu wykonać plan budżetowy. 17. Apelował ,,do ludzi dobrej woli", by stanęli ramię w ramię i poświęcili się jednemu celowi -- dobru społecznemu. 18. Wzywał zebranych: ,,pomóżcie mi, musicie się wyzbyć swoich egoistycznych interesów, bo w przeciwnym razie doprowadzić to może do sytuacji wręcz katastrofalnej". 19. Wyrażał nadzieję, że jego plany się powiodą dzięki tym, którzy z nim pracują i go rozumieją, a ,,w najtrudniejszych chwilach potrafią całkowicie zapomnieć o własnym osobistym życiu i z samozaparciem pracować dla dobra ludności"225. 20. Zapowiedział poszukiwanie możliwości produkcji nowych artykułów i wynikające z tego zatrudnienie większej liczby pracowników, a w związku z tym umożliwienie mieszkańcom getta ,,spokojnej egzystencji i zaopatrzenie ich w niezbędne do życia artykuły". 21. A
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | biografie, wspomnienia, biografie |
Wydawnictwo: | Centrum Badań nad Zagładą Żydów |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Wprowadzono: | 27.09.2012 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.