- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.pisywanych walk bogów (dewów) z asurami. Ci ostatni figurują tu, jako demony, ale zdradzają swe pierwotne pochodzenie starszej rasy istot nadprzyrodzonych wypieranej przez młodszych konkurentów - dewów. Po kolejnej bitwie przywódcy bogów Indra i Wisznu zawarli z asurami porozumienie, wg, którego bogowie mieli uzyskać to wszystko, co ogarnie Wisznu stawiając trzy kroki. Bóg wyruszywszy trzema krokami objął cały świat, Wędę i mowę; wg innej wersji bogowie poprosili asurów, by dali im taki obszar, jaki przykryje ciałem Wisznu mający postać karła. Bóg uosabiający ofiarę za pomocą obrzędu rozrósł się i zdobył dla bogów całą ziemię. W epoce powed. główni bohaterowie pozostają ci sami, tylko po stronie asurów pojawia się postać cnotliwego, szlachetnego i hojnego króla Balego, który dzięki ofiarom i ascezie posiadł władzę nad wszechświatem odsuwając bogów. Karzełek Wisznu, uzyskawszy zgodę na otrzymanie obszaru wymierzonego trzema krokami, stawia dwa pierwsze kroki i zdobywa niebo i ziemię; rezygnuje jednak z uczynienia ostatniego pozostawiając trzecią sferę kosmosu - świat podziemny (patala) - Balemu i asurom. 6. Rama z toporem (Paraśurama). Ta makabryczna opowieść ma wyraźnie charakter ,,klasowy", bramiński. Jej bohaterem, negatywnym, jest uciskający braminów potężny władca Ardźuna Kartawirja. Aby ukrócić prześladowania członków świętego stanu, Wisznu narodził się jako Rama, syn wieszcza-pustelnika Dźamadagniego, ideał posłuszeństwa synowskiego. Gdy kiedyś żona Dźamadagniego w myśli dopuściła się zdrady małżeńskiej, mąż, który przeniknął jej umysł, ogarnięty gniewem zażądał od synów, aby zabili grzeszną matkę. Tylko jeden Rama spełnił straszliwe życzenie ojca, obcinając głowę nieszczęsnej rodzicielce. Potem wszakże, gdy ojciec uradowany posłuszeństwem syna zaproponował mu, aby sobie wybrał jakieś życzenie, Rama poprosił o przywrócenie życia matce. Wkrótce potem Dźamadagni stał się ofiarą prześladowań króla. Rama zabił w pojedynku Ardźunę. Śmierć ojca pomścili synowie królewscy, którzy podczas nieobecności Ramy napadli na pustelnię Dźamadagniego zabijając bezbronnego starca. Rama ujrzawszy zwłoki ojca poprzysiągł zemstę całemu stanowi rycerskiemu. Zabiwszy w pojedynku synów Ardźuny unicestwił całe ich wojsko, a potem wypowiedział wojnę wszystkim kszatrijom. Wyruszał 21 razy na wyprawy przeciwko członkom tego stanu napełniając ich krwią pięć wielkich jezior. Wreszcie oczyściwszy ziemię od kszatrijów, oddał ją we władanie braminom. 7. Rama, syn Daśarathy, czyli Rama-Księżyc (Ramaćandra), bohater Ramajany, jedna z dwu (obok Kryszny) najpopularniejszych a. Wisznu. Historia Ramy wykazuje bardzo wiele podobieństw do mitu o walce Indry z Wrytrą. W obu wypadkach mamy do czynienia: - z porwaniem i uwięzieniem żywiołu uosabiającego płodność, w Wedzie - wód, w opowieści o Ramie - bruzdy (Sita bruzda jest córką bogini ziemi); - bohater reprezentujący siły dobra (ładu, kreacji) jest ideałem wojownika - każdy na miarę wyobrażeń swojej epoki; - towarzyszy mu w walce bliski przyjaciel, pomocnik: w Wedzie - Wisznu (czasem nazywany bratem Indry), w Ramajanie - przyrodni brat Ramy, Lakszmana; - przeciwnik boga jest bardzo potężnym demonem-czarownikiem. Tu właśnie, w micie o Ramie, kontynuacji i transformacji podstawowego mitu Wedy, dochodzi najwyraźniej do głosu ,,leżąca u podstaw wszystkich awatar idea stale się powtarzającej walki wielkiego boskiego protagonisty uporządkowanego kultury ludzkiej z demonicznymi mocami nieładu, głodu, destrukcji". W wieku brązowym (dwaparajuga) pojawia się tylko jedna, ale za to bardzo ważna a., mianowicie: 8. Kryszna, bohater Mbh, BhP i Gitagowindy, najpopularniejsze wcielenie Wisznu. A. wieku żelaznego (kalijuga), naszej epoki, to: 9. Budda (Buddha) - postać, jaką przybrał Wisznu, by wprowadzić w błąd ludzi złych i nieprzyjaciół bogów, doprowadzić ich do porzucenia ofiar i do zguby. Wg Gitagowindy jednak Wisznu, powodowany współczuciem dla zwierząt, stał się Buddą, by znieść krwawe ofiary. 10. Kalkin lub Kalki - ostatnia a., dopiero nastąpi pod koniec kalijugi. Pojawi się wtedy Wisznu w postaci jeźdźca na białym koniu z gorejącym mieczem w dłoni, aby ukarać złych, nagrodzić dobrych i dokonać zagłady świata - a potem go odrodzić. W tradycji płd-ind. Kalkin ma postać konia. A.Ł. Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej Dostępne w wersji pełnej
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | religie |
Wydawnictwo: | Dialog |
Rok publikacji: | 2021 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.