Opis produktu:
Ostatni akord to kolejny tom szkiców krytycznych Andrzeja Horubały. Wieńczący jego działalność jako komentatora kulturalnych wydarzeń, uważnego obserwatora artystycznych sezonów, arbitra oceniającego nowości i przywołującego klasyków.
55 tekstów drukowanych w latach 2016-2018 przeważnie w tygodniku `Do Rzeczy`, w którym Horubała pełnił funkcję zastępcy redaktora naczelnego. 55 tekstów najwyższej próby, dalekich od neutralności i obojętności czy wzniosłego akademizmu.
W otwierającym książkę rozdziale Wielcy Horubała przygląda się wnikliwie głośnym monografiom Gombrowicza, Lema i Herberta, dzieli się uwagami o inscenizacji mickiewiczowskich Dziadów dokonanej przez litewskiego reżysera Eimuntasa Nekroiusa, a także opisuje wystawę Wyspiański w krakowskim Muzeum Narodowym. Tu też prezentuje sylwetkę Tomasza Burka oraz recenzuje biografię Jacka Kuronia.
W kolejnej części zatytułowanej Przewodnicy prześwietla sylwetki popularnych duszpasterzy ojców Adama Szustaka i Augustyna Pelanowskiego oraz księży Piotra Pawlukiewicza i Jana Kaczkowskiego. Bez taryfy ulgowej traktuje ich nauczanie, dzieli się swoimi wątpliwościami, ale i zachwytem.
Kontrowersyjnym obchodom pięćdziesiątej rocznicy Marca spektaklom teatralnym i publikacjom, poświęcona jest kolejna część książki (Żydowskie brzemię), w której nie zabrakło miejsca dla omówienia fenomenu prozy Marcina Wichy, laureata literackiej nagrody Nike w roku 2018.
Kolejne części poświęcone są głównie literackim premierom (Gretkowska, Masłowska, Żulczyk, Twardoch, Orbitowski, Sołtys, Wencel, Chmielewski). Tu też autor omawia Teologię Polityczną, twórczość Kwaśnickiej i Dakowicza, a także bierze na warsztat szeroko reklamowaną powieść Miłość Ignacego Karpowicza oraz kolejny, nie do końca uczciwy reportaż Jacka Hugo-Badera Skucha.
Wreszcie dwa bloki zamykające tom poświęcone są polskiemu kinu i teatrowi. Horubała przypomina swoje recenzje Roja i Smoleńska, notuje wrażenia z oglądania zremasterowanej wersji Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego oraz filmów o Lourdes. Omawia także spektakle Jana Klaty, Moniki Strzępki, Krystiana Lupy i Weroniki Szczawińskiej. Tu wreszcie czytelnik znajdzie głośny tekst Nienawidzę Teatru Telewizji, który swego czasu wzbudził sporo polemik i protestów.
Spis treści:
Wyspiański! (Wyspiański, Śliwińska)
Czyje Dziadyâ? (Mickiewicz, NekroĹĄius)
Arcydzieło (Mickiewicz, Cieplak)
Ciała (Sienkiewicz, Koziołek)
Szymborska banalna (Rusinek, Bikont, Szczęsna)
Tropami mistrza, tropami zwodziciela (Gombrowicz, Suchanow)
Lem według Orlińskiego
Mistrz Tomasz Burek
Monster Kuroń (Bikont, Łuczywo)
Herbert rozwłóczony (Franaszek)
Prorok namiętny (Pelanowski)
Nawrócony lubieżnik (Szustak)
Śmiech w Kościele (Pawlukiewicz, Kowalski)
Misja onkocelebryty (Kaczkowski)
Nicowanie mitu (Kaczkowski, Wilczyński)
Ars moriendi (Bieliński)
Polsko-żydowskie zapętlenia (Weksler-Waszkinel, Słobodzianek)
Głupio się bawicie (Kleczewska, Kosiński, Siedlecka)
Wyjście z domu niewoli (Grynberg)
Elegia (Wicha)
Design (Wicha)
Niesamowita Kwaśnicka
Fenomen Dakowicza
Legenda o miłości (Budzyński, Ponikło)
Lekcja z Wencla
Peryferyjne smętki (Chmielewski)
Jak to działa? (Karłowicz, Cichocki, Gawin)
Strażnik systemu (Butkiewicz)
Szyderstwo i wierność (Gorządek, Szabłowski, Bernatowicz)
Krzeczkowski nierozpoznany (Karpiński)
Degeneraci z podziemnej Solidarności (Hugo-Bader)
Szczepan Twardoch pisarz zawodowy
Żulczyk rządzi!
Exodus, czyli droga donikąd (Orbitowski)
Cienka zupka Gretkowskiej
Masłowska zagadywanie pustki
Smuteczki Pawła Sołtysa
To nie miłość, to coming out (Karpowicz)
Mapka ideolo (Czapliński)
Dekalog po latach (Kieślowski)
Marzenie o cudzie (Sagols, Hausner, Bobkowski)
Wyśmienite kino Macieja Pieprzycy
Gorzka komunia (Zamecka)
Jerzego Zalewskiego kino wolnych Polaków
Filmowy hołd (Krauze)
Nienawidzę Teatru Telewizji
Niewinni? (Demirski, Strzępka)
Globisz cierpiący
Demolka w Narodowym (Miśkiewicz)
Ostatni akord Klaty
Popłuczyny po Klątwie (Błońska, Wichowska)
K. jak Kaczyński (Demirski, Strzępka, Krasowski)
Lupa geniusz i grafoman
Aktualna sprawa Grzegorza P. (Rowicki, Ratajczak, Łazarewicz)
Genialna. Ferrante (Szczawińska)