Na ogół jest tak, że pisanie prac sprawia wiele trudności językowych wśród grona uczniów, studentów, osób, które na co dzień mają do czynienia z prezentacjami, gdyż nie znają zasad odpowiedniego zaprezentowania swojej pracy.
Podczas prezentacji istotna jest komunikacja językowa, która ułatwi pracę nad pisaniem prezentacji, zanim ujrzy ona światło dzienne w trakcie podążania do sukcesu w pracy zawodowym. Sztuką nie jest dobrze przeczytać tekst z kartki, ale umiejętnie go przedstawić w sposób swobodny.
Autorzy Przemysław Paweł Sawicki i Krzysztof Sawicki bardzo często powołują się na słowa Mistrzów, pracowników środowiska akademickiego, studentów, dzielą się swoim codziennym doświadczeniem i ujawniają czytelnikowi sekrety pisania prac oraz sztukę ich prezentacji.
Książka ta składa się z 17 rozdziałów, aneksu oraz dołączonych 2 załączników, które stanowią tutaj idealnie dobrany dodatek dotyczący poszukiwania stosownej literatury wykorzystywanej i przydatnej do pracy oraz późniejszej jej prezentacji. Składa się z następującej przedstawionej treści:
1. Przepraszam, a o co chodzi- czyli niezbędny wstęp.
2. Abecadło- czyli co i jak czytać, zanim zacznie się pisać?
3. Rzeźbienie umysłu- czyli od czego zacząć
- Wybór tematu
- Higiena pracy nad tekstem
4. Igła w stogu siana- czyli poszukiwanie informacji
- W bibliotekach i Internecie
- Plagiat i antyplagiat
5. Nie tylko dla zapominalskich ? czyli co i jak notować
- Fiszki
- Słownik wyrazów niezrozumiałych
6. Pokaż język ? czyli sztuka uniknięcia błędów
- Język mediów
- Zapożyczenia
- Kultura języka
- Przejrzystość i zrozumiałość
- Grafomania
7. Skromność to cnota, czyli Twoje miejsce w szeregu
8. Koszmar kropki i przecinka- czyli strona formalna tekstu
- Struktura treści
- Czcionka, akapit i dzielenie wyrazów
- Cytowanie i przypisy
- Dbałość o szczegóły
- Najczęstsze błędy
- Ostateczna korekta
9. Wielka układanka-czyli jak pisać artykuł
10. Warsztat paparazzo ? czyli ilustracje w pracy
11. Nie załamuj palców- czyli jak się to robi z komputerem
12. Nie drażnij śpiącego lwa- czyli kontakty z wykładowcami
- Składanie prac do oceny
- Sztuka korespondencji
13. Pod ostrzałem- czyli sztuka referowania
14. Twój pierwszy raz ? czyli jak się zachować podczas konferencji naukowej
- Oswajanie przestrzeni-Poprawność (a) polityczna
- Z techniką za pan brat-Prezentacje multimedialne-Gospodarstwo czasem
15. Klątwa Gutenberga, czyli składanie prac do druku
- Wymogi formalne-Umowa i prawa autorskie
16. Kodeks dyplomata ? czyli seminaryjny savoir-vivre
- Wybór promotora
- Walka z czasem
- Praca zespołowa
17. Śmiać się czy płakać- czyli humor z prac studenckich
Aneks
Załącznik nr 1
Warto przeczytać, czyli wybór literatury metodologicznej z różnych dziedzin.
Załącznik nr 2
- Warto poklikać, czyli wybór stron internetowych tj. informacja naukowa (ludzie nauki, serwisy tematyczne-Biblioteki (bazy danych, katalogi, zbiory online, bibliografie)
- Wyszukiwarki internetowe, Porady, narzędzia naukowe.
Z zaciekawieniem przeczytałam tę książkę, ponieważ treści zawarte w niej zostały bardzo dobrze ujęte.
Każdy z zaprezentowanych rozdziałów w książce odkrywa tajemnice zasad pisania, zwrócenia uwagi to, co jest istotne i najważniejsze ? czytanie tekstu.
Czytelnik potrzebuje przeczytać tego rodzaju książek, gdyż autorzy tworzą swobodny klimat, swobodne słownictwo, cenne uwagi oraz porady, jak się zachować podczas prezentacji napisanej pracy.
Warto jest zaznaczyć, że ważne zagadnienia umieszczone w są książce po prawej stronie. Wyszczególniona jest pogrubionym tekstem, który daje motywację podejścia do spróbowania próby danego tekstu.
Autorzy podkreślają prawdziwe fakty dotyczące pisania prac i sztuki ich prezentacji, które sprawdzają się w rzeczywistości.
Elementy, które są przydatne podczas pisania prac i ich prezentacji są najważniejsze, ponieważ stanowią szczególny cel, założenia i wymagania. Jako czytelnik zwróciłam, na nie uwagę są one następującej treści:
- dobór odpowiedniej literatury, wybór odpowiedniej książki poprzez zrecenzowany tekst przez recenzenta, warunki do pisania, mapa myśli, plan pracy, źródła pisanego tekstu, notowanie, tworzenie fiszek, numerowanie stron, słownik wyrazów niezrozumiałych, wygląd tekstu, bibliografia, ozdabianie pracy, wyrównywanie tekstu, wielkość czcionki, akapit, interpunkcja, dzielenie wyrazów, odstępy w tekście, normy przypisów, tłumaczenie, nazwiska, adresy internetowe, daty, nawiasy, skróty, najczęstsze błędy.
Artykuł obejmuje obiektywność, tytuł, motto, struktura, teza, wstęp, początek, argumenty, zakończenie.
Istotne jest również zamieszczanie ilustracji, tabela, wykresy, podpis ilustracji, numerowanie ilustracji, prawo autorskie, formy zdjęć, format plików, wersje oprogramowania, nazwy plików, kopie bezpieczeństwa, wydruk z komputera, terminy, okładka, higiena pracy, styl korespondencji, poczta elektroniczna, identyfikacja.
Sztuka referowania prac
Wyszczególnione zostały najistotniejsze zagadnienia sposób prezentacji, nastawienia do wystąpienia, ćwiczenia, pierwsze wrażenia, postawa, dekoncentracja, jabłuszko- zjedzenie przed wystąpieniem, kontakt ze słuchaczami, tłumaczenia, czytelność, telefon komórkowy (wyłączyć przed prezentacją),guma do żucia (nie żujemy z szacunku do słuchaczy),krzesła (nie wieszamy na krześle ubrań),materiały do referowania, nośniki danych, prezenter, mikrofon, prezentacje multimedialne, przerwy w mówieniu, czas prezentacji, czytelność prezentacji.
Składanie prac do oceny zawiera:
Arkusz wydawniczy, umowa i prace autorskie, negocjacje z wydawcą
Wybór promotora, promotor, tematyka seminariów, opinie o promotorze, kandydaci na promotora, walka z czasem, czas seminarium, wybór tematu pracy, praca seminaryjna, praca zespołowa
Humor z zamieszczonych prac studenckich
Interesująco zachęcającą poradą stanowią, 2 zamieszczone aneksy obejmują one literaturę przedmiotu, rady nauczyciela, promotora, książki autorskie i prace zbiorowe obejmuje załącznik do aneksu numer 1 dotyczący wyboru literatury metodologicznej z różnych dziedzin.
Aneks numer 2 odnosi się do odpowiedniego wyboru stron podczas pisania prac: informacja naukowa, instytucje, serwisy tematyczne, portale wiedzy, biblioteki, wyszukiwarki internetowe, porady narzędzia i pomoce naukowe, słownik metodologiczny.
Każdy rozdział posiada na zakończenie tabelę z napisem Na skróty-przegląd dobrych rad. Jest to interesująco przedstawione podsumowanie informacji zamieszczonych w rozdziale.
Dodatkowo można, wykonać sobie wykonać notatkę służącą ile danego tekstu się zapamiętało.
Przeznaczona jest szczególnie dla uczniów, studentów, czytelników, którzy mają problemy z pisownią i prezentacją prac. Zastosowano w książce łatwy język przekazu, co pozwoli, zrozumieć co autorzy mieli, na myśli pisząc poszczególne zdania dotyczące pisania prac i ich prezentacji.
Wiedza przekazana przez autorów pozwoli doskonalić się na nowo w tworzeniu lepszych prac, ale pod warunkiem, że trzeba stale ćwiczyć pisownię w mowie i piśmie.
Książka zawiera 192 stron, miękka oprawa,Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Opinia bierze udział w konkursie