Opis produktu:
Obowiązkami pracownika i pracodawcy nazywa się zespół norm dotyczących zasada wykonywania pracy, które zostały zawarte w przepisach prawa pracy oraz wewnętrznych regulacjach obowiązujących w danym zakładzie pracy.
W Kodeksie pracy szczegółowo określono poszczególne obowiązki pracodawców i pracowników, począwszy od zawarcia pomiędzy obiema stronami umowy o pracę, poprzez trwanie stosunku pracy, aż do momentu jego rozwiązania.
Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy:
- zaznajomienie pracowników z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz podstawowymi uprawnieniami,
- organizowanie pracy
- przeciwdziałanie dyskryminacji
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
- wypłacanie wynagrodzenia
- ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych
- zaspokajanie potrzeb socjalnych pracowników
- ocenianie pracowników
- prowadzenie dokumentacji
- udostępnianie dokumentów i przepisów
- przeciwdziałanie mobbingowi
- uzasadnianie rozwiązania stosunku pracy
Natomiast podstawowe obowiązki pracownika to:
- przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
- przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
- przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
- dbanie o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
- przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
- przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
Niniejsza praca omawia poszczególne obowiązki pracodawcy I pracownika na podstawie Kodeksu pracy oraz literatury przedmiotu.
>Spis treści [3]
Wstęp [4]
Rozdział I Podstawowe obowiązki pracodawcy [6]
1. Zaznajomienie pracowników z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz podstawowymi uprawnieniami [8]
2. Organizowanie pracy [9]
3. Przeciwdziałanie dyskryminacji [9]
4. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy [10]
5. Wypłacanie wynagrodzenia [11]
6. Ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych [12]
7. Zaspokajanie potrzeb socjalnych pracowników [13]
8. Ocenianie pracowników [14]
9. Prowadzenie dokumentacji [14]
10.Udostępnianie dokumentów i przepisów [15]
11. Przeciwdziałanie mobbingowi [16]
12.Uzasadnianie rozwiązania stosunku pracy [16]
Rozdział II Podstawowe obowiązki pracownika [20]
1. Przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy [22]
2. Przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku [23]
3. Przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeostwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych [24]
4. Dbanie o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazid pracodawcę na szkodę [26]
5. Przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach [27]
6. Przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego [29]
Zakooczenie [31]
Bibliografia [32]/
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024