Opis produktu:
Ubiór to forma twórczości w najbardziej dosłowny, fizyczny sposób najbliższa człowiekowi, która była przez długi czas, właśnie z tego powodu, niedoceniana i marginalizowana. Historia i historia sztuki zaliczały kostiumologię do nauk pomocniczych, a nie do obszaru pierwszoplanowych studiów; również antropolodzy, doceniając społeczne funkcje ubioru, rzadko traktowali go jako samodzielny temat badawczy. Nie bez znaczenia zapewne pozostaje fakt, że w większości kultur kwestie stroju, jego zdobienia i związek z cielesnością powiązane były z aktywnością kobiecą, a przez to społecznie mniej istotną, czy też niepoważną. Jednocześnie bardzo często dziedzina ta pozostawała jedyną akceptowalną formą aktywności artystycznej kobiet.
Ostatnie ćwierćwiecze przyniosło jednak rozwój interdyscyplinarnych studiów nad ubiorem i modą, związanych m.in. ze znacznym poszerzeniem pola badań historii sztuki, coraz mocniej osadzonej w szerszym kontekście nauk społecznych. Na gruncie polskim studia nad ubiorem także zyskują coraz większe zainteresowanie i atrakcyjność. Rozwój tej dyscypliny nastąpił równolegle w dwóch dziedzinach - w klasycznej historii sztuki i w szeroko pojętej antropologii kulturowej. Niniejszy tom jest rezultatem spotkania reprezentantów tych dziedzin. Jest przeglądem problematyki, którą podejmują obecnie polskie studia nad ubiorem.
Spis treści
Contents:
Joanna Wasilewska, Wstęp
Introduction; HALINA WITEK-TYLCZYŃSKA, Kim jestem
skąd jestem? Czytanie stroju
Who am I
where I am from? Interpreting outfit; ANNA WYSZYŃSKA, Strój - dzieło sztuki?
Dress = artwork?; BEATA BIEDROŃSKA-SŁOTA, Od pelotte do kontusza - o ubiorach i ich znaczeniach
From pelotte to kontusz - about costumes and theirs significance; KATARZYNA WAGNER, Czy szata zdobi człowieka? O stroju europejskich monarchow przełomu XVII i XVIII wieku
Do the clothes make the man? European monarchs clothes
clothing in the 17th and 18th century; ZBIGNIEW CHMIEL, Strój mieszkańcow Syberii okiem Sarmatów - ubiory poddanych cara w świetle dwoch polskich pamiętników szlacheckich
Garb of the Siberian inhabitants through eyes of Sarmatians - outfit of Tsars subjects in the light of two Polish noblemen memoirs; ANNA MOŻDŻYŃSKA-NOWOTKA, Pochwała kostiumu, czyli geneza mody dziecięcej
The eulogy of costume or the origin of childrens fashion: inspirations and mechanisms; MARCIN RADWAN, (Do)strojony świat filmow Jamesa Ivoryego
The stylish world of James Ivorys movies The stylish world of James Ivorys movies; ANNA LEBET-MINAKOWSKA, Ubiór jako wyznacznik żydowskości i znak przynależności religijnej
Dress as a determinant of Jewishness and a sign of religious affiliation; AGATA KONDRAT, Tradycyjny strój żydowski jako odzwierciedlenie kontaktow kulturowych żydowsko-polskich
The traditional Jewish garment as a mirror of intercultural Jewish-Polish contacts; ALEKSANDRA KAJDAŃSKA, Cheongsam - czytając ubior. Pochodzenie, kreatorzy, innowacje
Cheongsam - reading the dress. History, creators and innovations; MARTA MAZUREK, Symbolika stroju kobiecego w filmie Zhanga Yimou Zawieście czerwone latarnie
The symbolism of female costumes in Zhang Yimous Raise the Red Lantern; MAGDALENA FURMANIK-KOWALSKA, Rola kimona we współczesnej sztuce artystek japońskich
Kimono in the contemporary Japanese women art; KLAUDIA ADAMOWICZ, Istota i znaczenie Lolita Fashion
The essence and the meaning of Lolita Fashion; MARIA SZYMAŃSKA-ILNATA, Batik jako element stroju Jawajczyka
Batik as an element of clothing of Javanese people; DOROTA KAMIŃSKA-JONES, Strój jako wyznacznik statusu kobiety w Indiach
A womans attire as an indicator of her status in India; PAULINA NIECHCIAŁ, Strój jako ekspresja tożsamości religijnej. O współczesnych wyznawcach zaratusztrianizmu w Iranie
Zoroastrians and the creation of myth of pre-islamic Iran; DOMINIKA ŁUKOSZEK, O co walczy muzułmańska Barbie?
About what fights Muslim Barbie?; MARTA SKWIROWSKA, Juchitan de Zaragoza, miejsce, gdzie strój ma wiele twarzy
Juchitán de Zaragoza: place where the costume has many faces; PIOTR GRZEGORZ MICHALIK, Zinacantan: dzieje różu i błękitu
Zinacantán: a story of pink and blue.
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024