- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.ć, narzędzie czy rzecz"11. Granica godności jest naruszana wtedy, gdy jesteśmy uprzedmiotawiani, gdy nie jesteśmy traktowani jako rozumny i wolny podmiot własnych działań, a także w momencie traktowania drugiego - zwłaszcza słabszego człowieka - w sposób uwłaczający jego godności. Teza mówiąca o niezmiennym charakterze osoby ludzkiej stanowi zasadniczy argument w licznych dyskusjach na temat wartości życia człowieka. Struktura osoby i jej godność stanowią od poczęcia do naturalnej śmierci człowieka jego niezbywalne i niezmienne elementy. Na tym opiera się sankcja etyczna, która zabrania wszelkich ,,zamachów" na te wartości12. Człowiek, jako ludzka osoba, jest wielostronnie uwikłany w relacje, ponadto sam zdaje sobie sprawę z tego, że jest podmiotem tych relacji. Ma on świadomość siebie jako podmiotu działania oraz doznawania i wie, jakie są jego więzi ze społeczeństwem. Wiedząc o tym, że bez społeczności ani nie mógłby się urodzić, gdyż tu konieczni są rodzice, ani też nie mógłby zdobyć wykształcenia, nie mógłby normalnie przeżyć, ponieważ ciągle potrzebuje człowieka drugiego i zespołu ludzi, a przez to doświadcza relacji, które go wiążą ze społecznością. Gdy tymczasem pierwszą podstawą konieczności nawiązania relacji społecznych jest przygodność i potencjalność człowieczeństwa. Będąc bytem przygodnym, nie posiada sam z siebie i przez siebie tego dobra, które jest konieczne dla życia. Stąd z konieczności jest nakierowany ku dobru, które ma uzupełnić jego człowieczeństwo. Jest to istotne, koniecznościowe przyporządkowanie ludzkiej osoby do samospełnienia się. Przyporządkowanie to - jako konieczność natury - spełnia się poprzez konkretne nawiązanie relacji z bytami w różnych ludzkich czynnościach. Istnieje więc w człowieku jako bycie osobowym szereg warstw relacji, poprzez które aktualizuje się życie osobowe człowieka13. Przykładem wchodzenia w relacje z drugim człowiekiem jest rzeczywistość szkolna, a zwłaszcza spotkania osób w obrębie klasy. W każdej klasie panuje charakterystyczna dla niej atmosfera, która powstaje w wyniku wzajemnego wpływu potrzeb każdego z uczniów, pełnionych przez nich ról oraz norm, jakie panują w klasie14. Na klimat klasy składa się całość reguł pracy, jakie nauczyciel narzuca oraz umacnia podczas różnych sytuacji, mających miejsce w szkolnej rzeczywistości, zarówno dydaktycznych, jak i wychowawczych. Wyróżnia się cztery rodzaje klimatu społecznego w klasie szkolnej: 1) autokratyczno-życzliwy (nauczyciel samodzielnie podejmuje ważne decyzje, działając przy tym na korzyść ucznia); 2) demokratyczno-życzliwy (decyzje podejmowane są zbiorowo w celu harmonizowania życia uczniów); 3) autokratyczno-wrogi (nauczyciel samodzielnie podejmuje decyzje z myślą o umocnieniu dyscypliny w klasie); 4) obojętnego leseferyzmu (nauczyciel dla ,,świętego spokoju" wycofuje się z podejmowania decyzji)15. Istotny wpływ na klimat społeczny w klasie oraz na komunikację między nauczycielem a uczniami ma stopień wzajemnego zaufania oraz lęku. Korzystniejsza jest sytuacja, gdy w klasie panuje atmosfera zaufania. Pozwala to na lepszą komunikację edukacyjną. Zbyt duży poziom lęku sprawia, że proces ten nie postępuje właściwie. Aby atmosfera w klasie była pozytywna, sprzyjająca powstaniu i utrzymaniu podmiotowych relacji nauczyciela z uczniami oraz wśród uczniów, istotne są także sygnały wysyłane drogą komunikacji niewerbalnej. Ważnym problemem w klasie szkolnej jest również właściwe wykorzystanie interpersonalnej przestrzeni i odległości. Najlepiej wpływa na tworzenie dobrych relacji oraz klimatu społecznego sytuacja, kiedy nauczyciel ma możliwość dotarcia do każdego ucznia w klasie. Dzięki odpowiednio bliskiemu dystansowi przestrzennemu możliwy jest właściwy kontakt wzrokowy oraz swobodna komunikacja, a co za tym idzie, pobudzanie i wzmaganie rozwoju pamięci, uwagi
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | nauki humanistyczne, pedagogika |
Wydawnictwo: | Difin |
Wydawnictwo - adres: | iza.babul@difin.pl , http://www.difin.pl , PL |
Rok publikacji: | 2013 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.