- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.w do motywów zaczerpniętych z krajobrazu, architektury czy scen z życia codziennego różnych krajów arabskich. Tematykę tę ujmuje artykuł Anny Kozak. Tom otwiera tekst Małgorzaty Redlak Najcenniejsze zabytki arabskiego rękodzieła artystycznego z wieków VII-XVI w zbiorach polskich, prezentujący unikatowe eksponaty, świadczące o bardzo wytrawnym znawstwie tej sztuki wśród kolekcjonujących. Zbiór tych rzadkich dzieł sztuki arabskiej stawia polską kolekcję na poziomie światowym. Zestaw uwzględnia, między innymi, kolekcję wczesnych szkieł, przede wszystkim flakonów, z obszaru Iraku, Syrii i Iranu, czy marmurowy kapitel z XI wieku pochodzący z pałacu Madinat az-Zahra (Mad?nat az-Zahr?) w Andaluzji. Cennym i rzadkim zabytkiem jest prezentowany fragment amuletu z XI wieku o treści religijnej. W kolejnym artykule Małgorzaty Redlak O wybranych arabskich średniowiecznych wyrobach użytkowych z VIII-XVI wieku w Kolekcji Sztuki Islamu Muzeum Narodowego w Warszawie omówiono wybrane zabytki z ceramiki i szkła, pochodzące głównie z Iraku, Syrii i Egiptu, datowane na okres od VII do XVI wieku, znajdujące się w Kolekcji Sztuki Islamu Muzeum Narodowego w Warszawie. Przy wyborze wzięto pod uwagę ich niezwykle ważne cechy, a mianowicie funkcję, formę i dekorację. Magdalena Pinker w tekście Zabytki arabskie okresu osmańskiego w kolekcjach polskich muzeów narodowych omawia zabytki z czasów, gdy kraje arabskie Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki znajdowały się pod panowaniem Imperium Osmańskiego. W wielu ośrodkach, jak w Syrii czy Egipcie, rozwijało się rzemiosło artystyczne, które nosi zarówno cechy lokalne, arabskie, jak i pewne cechy powszechnie występujące w całym Imperium. Autorka starała się przedstawić wybór najcenniejszych eksponatów. Tadeusz Majda w artykule Zbiory rękopisów arabskich w Polsce - dzieje kolekcjonerstwa próbuje prześledzić drogi, jakimi rękopisy arabskie trafiały do Polski w ciągu kilku wieków. Dość duża liczba rękopisów w języku arabskim, zwłaszcza Koranów i dzieł naukowych poświadczonych w zbiorach bibliotecznych już od XVI wieku, świadczy o zainteresowaniu światem islamu w Polsce. Najwcześniej do Polski docierały tkaniny i wyroby z tkanin oraz kobierce. Cieszyły się one wielkim uznaniem przez kilka wieków, a popyt na kobierce utrzymuje się do czasów współczesnych. Tkaniny wschodnie ceniono przede wszystkich za kunszt tkacki, wzory i barwy oraz drogi surowiec, zwłaszcza jed- wab, bawełnę, angorę i inne. W tekście Beaty Biedrońskiej-Słotowej Transfer kultury arabskiej do Polski za pośrednictwem mameluckich, osmańskich, perskich i ilchanidzkich tkanin w okresie od średniowiecza do około 1900 roku import tkanin z krajów muzułmańskich ukazany jest na przestrzeni kilku wieków, i to w sposób niezwykle szczegółowy. Daje to możliwość spojrzenia na skalę importu zarówno tkanin w belach, jak i gotowych wyrobów, na przykład pasów, makat, kobierców, kilimów. Orientalne wyroby tkackie składają się na bardzo bogate kolekcje w polskich muzeach państwowych, kościelnych, w klasztorach i kościołach oraz w zbiorach prywatnych. W artykule Mikołaja Getki-Keniga Inspiracje arabskie i pokrewne w architekturze polskiej przełomu XVIII i XIX wieku - egzotyczna forma w elitarnych kontekstach doby wielostylowości uwidacznia się jeszcze nie w pełni opracowany aspekt mody czy też obecności motywów zaczerpniętych z architektury arabskiej i tureckiej w polskiej architekturze w XVIII-XIX wieku. Zapożyczenia te czerpano najczęściej z architektury arabskiej, ale szlaki tych zapożyczeń szły różnymi drogami, zarówno z krajów arabskich, z Turcji, jak i zachodniej Europy. Styl arabski w polskiej architekturze uwidocznił się głównie w architekturze rezydencjonalnej, w założeniach parkowych oraz w urządzaniu łazienek. Chronologicznie rzecz ujmując, przejawy transferu kultury arabskiej są obficie reprezentowane w polskim malarstwie XIX wieku, chociaż były jeszcze popularne w pierwszych dziesięcioleciach wieku XX. W tekście Anny Kozak Motywy arabskie w malarstwie polskim w XIX i początkach XX wieku omówiono najważniejszych przedstawicieli malarstwa polskiego, którzy podejmowali wątki arabskie w swej twórczości. Autorka, ukazując bogatą paletę motywów o tematyce stricte arabskiej, wskazuje nie tylko na panującą ówcześnie w Europie modę na tę tematykę, ale również na pewną specyfikę wykorzystania ulubionych motywów przez polskich malarzy. Przykład kolekcji ze zbiorów muzealnych powstałej po 1945 roku, może stanowić kolekcja biżuterii etnicznej z krajów arabskich, znajdująca się w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Autorka tej prezentacji zatytułowanej Kolekcja biżuterii arabskiej z Bliskiego Wschodu w zbiorach Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, Karolina Krzywicka, omawia historię powstawania kolekcji biżuterii z różnych krajów Azji i
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | literatura popularnonaukowa, materiały edukacyjne |
Wydawnictwo: | Dialog |
Rok publikacji: | 2020 |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.