Opis produktu:
Pragniemy przekazać do rąk nauczycieli i uczniów zeszyt ćwiczeń do interpretacji i analizy literatury ułatwiający pracę na lekcjach języka polskiego.
Jego celem jest rozwinięcie umiejętności ucznia pozwalających na zrozumienie tekstu oraz jego twórczy odbiór.
Celem zeszytu jest ćwiczenie takich umiejętności jak:
- rozumienie tekstu, wykorzystywanie i refleksyjne przetwarzania zawartych w nim informacji,
- wykorzystanie wiedzy specjalistycznej, o charakterze naukowym, wiedzy z zakresu poetyki do rozpoznawania i rozwiązywania problemów poruszanych przez pisarzy,
- wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji zawartych w tekście,
- dostrzeganie sensów i przesłań zawartych w tekście,
- wskazywanie i nazywanie funkcji: tekstu i środków językowych stosowanych przez autora,
- wykorzystywanie wiedzy o kontekstach (literackich, teoretycznoliterackich, kulturowych, historycznych, filozoficznych, religijnych, estetycznych i innych) do pogłębionej interpretacji utworu,
- prezentowanie własnych ocen i interpretacji wynikających z kontaktu z dziełem sztuki,
- dostrzeganie uniwersalności motywów i twórczego ich wykorzystania w różnych epokach.
Proponowane ćwiczenia są zgodne z nowa podstawą programową. Przygotowują uczniów do:
- samodzielnej i kreatywnej pracy z tekstem,
- zdyscyplinowanej i rzetelnej interpretacji fragmentu utworu,
- analitycznego i syntetycznego postrzegania analizowanych utworów,
- otwartości i gotowości do poszukiwań interpretacji badanego tekstu proponowanych przez innych twórców,
- sprawnego posługiwania się różnymi narzędziami badawczymi.
Uczeń, który będzie wykonywał proponowane ćwiczenia, wykształci także umiejętności przydatne podczas egzaminu maturalnego.
Autorkami zeszytu są polonistki z ponad 20-letnim stażem i uprawnieniami egzaminatora. Doskonale znają wymagania stawiane przed maturzystą i wiedzą, jakie umiejętności musi opanować uczeń, aby egzamin zewnętrzny nie sprawiał mu trudności analitycznych.
Ćwiczenia zostały przygotowane na drodze konsultacji i weryfikacji ich skuteczności.
Opracowanie ich przez zespół polonistek gwarantuje wielostronne spojrzenie na utwory oraz umożliwia uczniowi samodzielne zrozumienie dzieł. Ćwiczenia mają zróżnicowany poziom, są skierowane do wszystkich uczniów, i tych zdających egzamin podstawowy, i tych myślących o rozszerzeniu. Nauczyciel nie musi korzystać z wszystkich propozycji tematycznych ani z wszystkich poleceń. Ćwiczenia wymagające pracy z obrazem są fakultatywne, poszerzają interpretację tekstu literackiego. Ich obecność ma uwrażliwić ucznia na możliwości interpretacyjne tekstów kultury, uświadomić mu intertekstualność dzieł oraz przekonać, że interpretowanie może być ciekawą przygodą z tekstem.