Na przełomie lat 60. i 70. w USA integralną częścią młodzieżowej popkultury były komiksy undergroundowe – dość stereotypowe, przesycone seksem, narkotykami i tanią uciechą. By odwrócić ten trend, a także odejść od głównego nurtu i historii o superbohaterach, które w przeszłości zdominowały amerykański przemysł komiksowy, artyści zaczęli tworzyć nowe tytuły, bardziej ambitne artystycznie. I tak, w latach 80., narodził się komiks alternatywny.
Większy nacisk położono na rozwijanie rzemiosła rysowania i opowiadania historii. Komiksy alternatywne są bliskie kulturze wysokiej i można je z powodzeniem porównać do nowej fali, kina studyjnego czy filmów niezależnych. Mają wiele walorów estetycznych, które warto odkrywać. Stanowią interesującą część współczesnej kultury wizualnej i mogą być wykorzystywane do naświetlenia tych aspektów społeczeństwa i kultury, których nie znajdziemy w sztuce wysokiej.
Komiks alternatywny – najpopularniejsze dzieła
Jedną z pierwszych serii, które zapoczątkowały erę komiksów alternatywnych, była Elfquest – opowieść o elfach i innych fantastycznych gatunkach, które walczą o przetrwanie na planecie podobnej do Ziemi. Kolejny cykl to Cerebus the Aardvark autorstwa Save’a Sima, z mrównikiem w roli głównej. Wyróżnia się eksperymentowaniem pod względem formy i treści. Duży wpływ na nowe pokolenie twórców komiksów alternatywnych wywarła seria Wojownicze Żółwie Ninja. Ważnymi reprezentantami rewolucji w komiksie są również Love and Rockets braci Hernandez i Gnat Jeffa Smitha. Z biegiem lat alternatywne komiksy zyskiwały coraz większą popularność, o czym świadczy chociażby sukces filmu fabularnego Ghost World, opartego na jednym z najlepiej sprzedających się tytułów Daniela Clowesa. Obecnie do najbardziej poczytnych serii należą Usagi Yojimbo, The Crow czy Blankets.