- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
Promocje
Wydawnictwa
Wyróżnione
Ludzie to najważniejszy składnik organizacji – są jednocześnie jej twórcami oraz podstawowym budulcem. Użycie niepasujących do siebie cegieł spowoduje zawalenie się całego budynku, którym w tym przypadku jest przedsiębiorstwo. Aby do tego nie dopuścić, warto zdobyć rzetelne wykształcenie. Sprawdź dział książki – zarządzanie zasobami ludzkimi na stronie Gandalf.com.pl, by mieć realny wpływ na organizację działań w miejscu pracy.
Wielu menadżerów słysząc określenie „zarządzanie zasobami ludzkimi” (ZZL) często, uznaje, że to ludzie są zasobem, którym należy zarządzać. Nic bardziej mylnego. Książki o zarządzaniu zasobami ludzkimi wskazują, że określenie to nie odnosi się do człowieka, ale do zasobów przez niego posiadanych, jak na przykład know-how oraz jego doświadczenia. ZZL zajmuje się więc zarządzaniem umiejętnościami pracowników.
Na świecie istnieje wiele koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi. Literatura wyróżnia dwa główne podejścia – miękkie oraz twarde ZZL. To pierwsze zwraca uwagę na komunikację na linii pracownik–podwładny, a także skupia się na człowieku jako jednostce. W tym modelu bezpośrednio wpływa się na efektywność, kompetencje, oraz zaangażowanie pracowników. Książki o zarządzaniu zasobami ludzkimi wyjaśniają, że twarde ZZL polega na traktowaniu ludzi jak typowy zasób materialny, który powinien przynosić większy zysk niż ponoszony w niego wkład. Takie podejście jest jednak konieczne, aby firma prosperowała na rynku i mogła osiągać zamierzone wyniki.
Istnieje wiele ogniw razem składających się na zarządzanie zasobami ludzkimi. Książki wspominają o motywacji, od której zależy, czy pracownicy będą zaangażowani w swoją pracę, a w konsekwencji, jaką wartość będą do niej wprowadzać. Istnieje wiele teorii motywacji, które możemy wykorzystać do poprawy działania Naszej firmy. Czy chciałbyś dowiedzieć się, na czym polega teoria X i Y? Jakie są zasady skutecznego motywowania do pracy? Jaki jest najlepszy sposób na motywację? Na te i inne pytania związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi literatura przedmiotowa będzie w stanie odpowiedzieć.
Wiele osób błędnie przyjmuje założenie, że konflikty narażają ludzi na negatywne emocje, powodują chaos i prowadzą do wyniszczającej walki. Książki o zarządzaniu zasobami ludzkimi dowodzą, że są to błędne wnioski. Same konflikty prowadzą do progresu i kreacji nowych pomysłów – to jedynie sposób ich rozwiązania prowadzi do gniewu i agresji, niszcząc relacje międzyludzkie.
W takim razie, jaki sposób jest najlepszy w rozwiązywaniu konfliktów? Pytanie to zadało sobie wielu ekspertów z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi. Podręczniki są zgodne – takie działania jak ignorowanie, arbitraż czy kompromis nie prowadzą do rozwiązania konfliktu, często jedynie przenosząc go do strefy utajonej. Istnieje ryzyko, że może on wybuchnąć ponownie, na przykład z poczucia braku satysfakcji z wypracowanych rozwiązań. Książki o zarządzaniu zasobami ludzkimi podają nam kilka lepszych sugestii, jak na przykład sesje wymiany wizerunków czy też spotkania konfrontacyjne.
Rekrutacja to ważny obszar zarządzania zasobami ludzkimi. Literatura opisuje ją jako ciągły proces, a nie pojedyncze zdarzenie. Składają się na niego między innymi analiza potrzeb kadrowych oraz analiza opisu stanowiska pracy. Książki na temat ZZL rozróżniają dwa jej rodzaje – zewnętrzną oraz wewnętrzną. Ta pierwsza polega na poszukiwaniu pracowników poza firmą, a ta druga wewnątrz jej – np. poprzez awans pracowniczy.
Selekcja potencjalnych kandydatów jest jednym z najważniejszych etapów podczas rekrutacji. Często rozmowa kwalifikacyjna jest oczywistością dla osób zatrudnionych w dziale zarządzania zasobami ludzkimi. Książki na ten temat wspominają jednak o innej, w wielu sytuacjach lepszej metodzie – a więc Assesment Center. Metoda ta polega na przedstawieniu kandydatowi szeregu zadań pod czujnym okiem niezależnych sędziów – assesorów. Mogą być one indywidualne jak np. koszyk zadań czy poszukiwanie faktów, bądź też grupowe, takie jak dyskusja z przypisanymi rolami. Na metodę składają się także testy kompetencji oraz osobowości takie jak np. test MBTI Myersa-Briggsa.
ZZL to skomplikowana kwestia, na którą składa się wiele oddzielnych dyscyplin. Jednocześnie jest to jeden z najważniejszych działów w firmie – gdyż to w głównej mierze od niego zależy, jacy pracownicy będą w niej pracować, a w konsekwencji, jaką wartość będą do niej wnosić. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, sprawdź: Od lokomotyw do zagubionych, Komunikacja w zarządzaniu projektami, Jak zarządzać ludźmi.
Wpisz swój adres e-mail: