Znakomita kompilacja największych hitów Bjork.
Na swoim świetnym albumie "Greats Hits" będącym zbiorem jej największych przebojów Bjork prezentuje piosenki, które zostały osobiście wybrane przez jej fanów w ankiecie zamieszczonej na stronie internetowej Bjork.
Otwierający album utwór "All is full of love? to singiel z albumu ?Homogenic? z 1999 roku. To spokojna i kojąca melodia nagrana z wykorzystaniem syntezatorów, instrumentów orkiestrowych i klawikordu na tle których głos Björk wznosi się i opada. Głównym tematem piosenki jest miłość. Następną piosenką na płycie jest ?Hyperballad?, wydana wcześniej w 1995 na płycie "Post". To esencja muzyki jaką tworzy Björk. Słychać tu elektroniczne beaty i smyczki. Utwór powoli się rozwija, a jego dramaturgia narasta. Björk wyjaśniała znaczenie tekstu, mówiąc, że piosenka dotyczy bycia z kimś w związku i ukrywania przed tą osobą agresywnej, destrukcyjnej części siebie. Co ciekawe Magazyn ?Pitchwork? umieścił tę piosenkę w zestawieniu ?200 najważniejszych utworów lat 90-tych?.
?Human Behaviour?. Piosenka z albumu "Debut" z 1993, której towarzyszy przepiękny teledyk, polecam obejrzeć. Perkusyjne intro w utworze jest mieszanką rytmów afrykańskich i azjatyckich. W warstwie tekstowej przedstawiony został zwierzęcy sposób patrzenia na ludzi. Z ich punktu widzenia ludzkie zachowanie jest ryzykowne, dzikie i prymitywne, ale jednocześnie wydaje się być interesujące do obserwowania.
Następna piosenka na płycie to ?Joga? (z albumu "Homogenic z 1997 roku) zawierająca elektroniczne bity zmieszane z aranżacjami smyczkowymi. Björk chciała zaprezentować w tej piosence dźwięki jak najbardziej zbliżone do erupcji wulkanu. W piosence połączono niesamowite orkiestrowe aranżacje z dźwiękami bębnów, dzięki czemu uzyskano porywający i imponujący dynamiką utwór. Utwór według Björk stanowi również odę do jej ojczyzny i jest dla niej czymś w rodzaju hymnu narodowego Islandii.
Utwór zatytułowany ?Bacherolette? ("Homogenic", 1997 rok) jest kolejną piosenką Björk, która wymyka się prostym interpretacjom i schematom, zarówno pod względem instrumentalnym, jak tekstowym. Przy budowaniu melodii wykorzystano nie tylko bity i smyczki, ale również między innymi kotły, akordeon i róg alpejski, które sprawiają, że kompozycja brzmi bardziej potężnie i dramatycznie. Co ciekawe piosenka miała początkowo znaleźć się na ścieżce dźwiękowej do filmu Bernarda Bertoluciego ?Ukryte pragnienia? i na jej potrzeby została skomponowana, jednak Björk postanowiła zachować ją na swoją solową płytę.
Ostry i zadziorny w swojej wymowie utwór ?Army of me?. Pod względem instrumentalnym utwór oparty jest na samplu z piosenki ?When the levee breaks? Led Zeppelin. Piosenka zdominowana jest przez ciężki bas i syntezator i słychać w niej odwołania do rocka industrialnego i techno.Również słowa piosenki są mocne i ostre. Björk skomentowała, że tekst tej piosenki jest o jej ?strasznie leniwym bracie", który nic innego nie robił tylko narzekał, zamiast pracowac i żyć. Bjork skomentowała to mądrymi słowami: "przychodzi taka chwila, gdy ludzie, którym próbowało się pomoc, mogą liczyć już tylko na siebie. Bo tylko oni mogą coś zrobić ze swoim stanem.? Dlatego w tekście padają słowa:?więcej nie będę współczuć / a jeśli jeszcze raz będziesz narzekać/ spotkasz moją armię?.
Następnym utworem jest kompozycja ?Pagan Poetry? wydana początkowo na albumie "Vespertine" z 2001 roku.Piosenka została wysoko oceniona przez krytyków muzycznych. To kolejna wielowarstwowa kompozycja, bowiem pod melodią złożoną z harfy, basu i chóru skrywają się dzwonki uzyskane dzięki pozytywce. ?Pagan poetry? to piosenka opisująca najbardziej intymne chwile bliskiego związku dwóch ludzi i tajemniczy język znaków i kodów, który jedynie oni rozumieją.
?Big time sensuality?, to piosenka, która ukazała się na albumie "Debut" z 1993 roku. W warstwie tekstowej Björk śpiewa o umiejętności cieszenia się chwilą, a także odwadze potrzebnej by tego dokonać, tekst można, więc odczytać jako jej własną interpretacje sentencji ?carpe diem?.
Następna piosenka nosi nazwę ?Venus as a boy?, również z płyty "Debut". Tę piosenkę napisała Bjork w swoim salonie i zaśpiewała do dyktafonu. Jakiś czas później usłyszała dźwięk tłuczonej butelki, który zainspirował ją do napisania muzyki. W utworze dominują smyczki, a głos Björk czaruje słuchacza wznosząc się od słodkiego szeptu do potężnego skowytu. Utwór posiada specyficzny rytm na który składa się również indyjski instrument zwany tablą. Utwór portretuje chłopca który jest wrażliwy na piękno i delikatny.
?Hunter? to kolejny na tej kompilacji utwór z płyty "Homogenic". Szybki, marszowy rytm, tworzony przez starannie zapętlone elektroniczne bity idealnie harmonizuje z chłodnym dźwiękiem skrzypiec Islandzkiego Oktetu Smyczkowego, jednocześnie pozostając w kontraście dla potężnego, ale i miękkiego głosu Björk. W refrenie słychać przetworzone dźwięki akordeonu, które wspierają wokalne, przepełnione emocjami aranżacje Björk budując tym samym niesamowitą i niepokojącą atmosferę . Björk śpiewa piosenkę o tym, że jest myśliwym, który wybiera się na polowanie, jest łowcą, który bezustannie szuka, człowiekiem chłonnym nowych wrażeń. W ogólnym ujęciu mowa o głodzie nowych doświadczeń, doznań i przeżyć.
"Hidden place? pochodząca z albumu "Vespertine" z 2001 roku, to piosenka którą rozpoczyna seria niskich dźwięków, które dyktują rytm całej kompozycji. Następnie melodia ?wspina się do góry?, by potem przy pomocy doskonale harmonizującego z nią chóru z powrotem opaść w dół. W warstwie tekstowej piosenka oscyluje wokół tematu miłości, mówiąc o zjednoczeniu z drugą osobą i uczuciu, które należy chronić przed światem zewnętrznym.
Po niej następuje rozpoczynająca się dźwiękiem trąbki kompozycja ?Isobel?. To utwór pełen wzruszających pociągnięć skrzypcowych strun i wokalnych popisów Björk. Tematem piosenki jest osoba o imieniu Isobel, stanowiąca uosobienie Natury.
Kolejna po ?Isobel? piosenka na albumie, to ballada ?Possibly Maybe? z albumu "Post" z 1996 roku. Treść utworu nawiązuje do zakończonego, trwającego dziewięć miesięcy związku wokalistki.
Następne utwór to ?Play dead? zamieszczony wcześniej na płycie "The Young Americans" z 1993 roku. Utwór został nagrany na ścieżkę dźwiękową do filmu ?Młodzi amerykanie?Danny?ego Cannona, do którego muzykę opracowywał kompozytor David Arnold. Björk została poproszona o napisanie tekstu i zarejestrowanie wokalu. Björk napisała tekst w oparciu o wrażenia i słowa Danny?ego Cannona, reżysera obrazu, którego poprosiła o określenie i zapisanie uczuć, emocji, które najlepiej oddają sytuacje głównego bohatera. W rezultacie powstał trip hopowy utwór o świecie w którym brak światła i powietrza, nikt nie kocha i nie dba o głównego bohatera, a zamiast tego wszystko wypełnia nienawiść; by jakoś się w tym odnaleźć bohater udaje martwego (oczywiście metaforycznie oznacza to, że udaje martwego wewnętrznie, duchowo), dzięki czemu ból ustaje, inaczej mówiąc popadnięcie w odrętwienie hamuje jego ból emocjonalny.
Ostatnia piosenka na albumie "Greatest Hits" to - w przeciwieństwie do poprzednich utworów z których wszystkie pochodzą z poprzednich płyt Bjork - zupełnie nowa kompozycja. "Its in Our Hands" to elektroniczna piosenka z wyraźnym wpływem ambientu i synthpopu. Piosenka zebrała bardzo dobre recenzje wśród krytyków i osiągnęła wysokie miejsca na listach sprzedaży.
To znakomity, piękny album prezentujący twórczość Bjork na przestrzeni lat, który serdecznie polecam. "Greatest Hits" Björk spełnia jeden z głównych celów tego rodzaju kolekcji największych hitów: prezentuje wiele różnych stron brzmienia artystki, od zabawnego poprzez słodko-gorzkie, po eksperymentalne, dzięki czemu jest znakomitym wprowadzeniem dla osób nieznających jej muzyki. To poruszające, znakomite i kompletne dzieło, które z pewnością zachęci słuchaczy nieznających Bjork do dalszego zapoznawania się z jej twórczością.
Opinia bierze udział w konkursie