Opis produktu:
Nowy studyjny album Warsaw Philharmonic prezentuje wyjątkowo interesujący i rzadko nagrywany repertuar - dzieła J. Brahmsa i J. S. Bacha w barwnych i zaskakujących aranżacjach A. Schonberga!
Trudno dziś wyobrazić sobie intensywność muzyczno-estetycznych sporów toczonych w ostatnich dekadach XIX i pierwszych XX wieku - ich echa docierają do nas w postaci znanych już głównie historykom, pełnych pasji recenzji, polemik, esejów i pamfletów z pożółkłych kart ówczesnej prasy. (...) Wiedeńska młodość Arnolda Schonberga przypadła na apogeum konfliktu między zwolennikami nurtu `nowoniemieckiego`, których idolem pozostawał Wagner (później zaś - Richard Strauss), a środowiskiem bardziej konserwatywnym, zapatrzonym wciąż w klasyczne ideały i skupionym wokół Johannesa Brahmsa oraz `papieża` krytyki muzycznej ówczesnego Wiednia, Eduarda Hanslicka. Może się wydawać pewnym paradoksem, że choć dziś widzimy w Schonbergu wielkiego innowatora, który ostatecznie zerwał z tradycyjną tonalnością systemu dur/moll, to w opisanym sporze opowiadał się po stronie `zachowawczego` Brahmsa, pozostając wielkim admiratorem jego muzyki (nie odżegnując się zarazem od fascynacji Wagnerem). (...) Muzycznym hommage dla wielbionego mistrza stała się niezwykła orkiestrowa aranżacja `I Kwartetu fortepianowego g-moll op. 25` Brahmsa tworzona w latach 1937/38 (...). Inspiratorem jej powstania był Otto Klemperer, który - podobnie jak Schonberg - ratując się przed zbrodniczym nazizmem osiadł w latach 30. w USA (...) Wcześniejsze o niemal dekadę opracowanie monumentalnego `Preludium` i fugi `Es dur BWV 552` Johanna Sebastiana Bacha, otwierającego III część cyklu Clavier-Ubung (wyd. 1739), wskazuje na inną muzyczną fascynację Schonberga.
`Zwykłem mówić: Bach to pierwszy dodekafonista. To oczywiście żart lecz niewątpliwie posiadł on szczególnie głęboki wgląd w skryte tajemnice relacji dźwiękowych, a swym przemyśleniom potrafił dać jasny i klarowny wyraz` (esej Bach, 1950) (...) Artystyczny rezultat jest zachwycający, choć - z dzisiejszego punktu widzenia - nieco kontrowersyjny` - fragmenty eseju Piotra Maculewicza z omówienia płyty.
Znakomity zespół - zdobywcy Grammy Award, najważniejsza polska orkiestra o międzynarodowej renomie; dyrygent, który jest nie tylko legendą w świecie klasyki, lecz także postacią znaną w popkulturze; Warsaw Philharmonic pod batutą Jacka Kaspszyka to synonim najnowszych trendów w klasyce. Pierwszy studyjny album Warsaw Philharmonic wydany przez Warner Classics (Warsaw Philharmonic: Weinberg Symphony No. 4 & Violin concerto) zdobył znakomite recenzje w Polsce i poza jej granicami.
Nad jakością nagrania czuwali wybitni reżyserzy dźwięku, laureaci Grammy Award - Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko (CD Accord).
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024