Opis produktu:
Wydanie z 2023 roku jest zremasterowane przez Chrisa Bellmana (Bernie Grundman Mastering) pod okiem długoletniego inżyniera dźwięku Waitsa, Karla Derflera. Bellman dokładnie wykorzystał oryginalne taśmy, a następnie zremasterował dźwięk w wysokiej rozdzielczości. Najnowsze wersja ukaże się ze specjalnymi zdjęciami Waitsa, a także grafiką i opakowaniem, które odzwierciedlają oryginalne wydawnictwo.
Muzyka na płytę została napisana w latach 1988-1989 i nagrana w latach 1989 i 1993. Album w końcu ukazał się w 1993 roku. Projekt to niezwykłe połączenie sztuki trzech wspaniałych artystów - Waitsa, reżysera Roberta Wilsona oraz nieżyjącego już legendarnego pisarza Williama S. Burroughsa.
Oparty na XIX-wiecznej niemiecko-czeskiej opowieści ludowej o młodym urzędniku, który zawiera pakt z diabłem (`Der Freischütz`), album przesiąknięty jest surrealizmem. To połączenie berlińskiego kabaretu z `Frankensteinem`. Dwuipółgodzinna muzyczna podróż (Wilson nazywa ją operą) miała swoją premierę 31 marca 1990 roku w Thalia Theatre w Hamburgu i wciąż jest częścią standardowego repertuaru w Europie.
Wilson - znany z opery Philipa Glassa `Einstein on the Beach`, szukał Waitsa do napisania muzyki i większości tekstów do `
The Black Rider`. Burroughs napisał słowa do trzech piosenek i spisał książkę. Wtedy to Waits przeniósł się do Hamburga, aby komponować we współpracy ze swoim długoletnim basistą, multiinstrumentalistą Gregiem Cohenem i Gerdem Besslerem ze studia The Music Factory.
Jak wyjaśniał w wywiadzie Wilson: - Uwielbiam słuchać śpiewu Toma Waitsa. Jego głębokie wewnętrzne wyczucie muzyki dotyka mnie i głęboko porusza. - Jeśli chodzi o Waitsa, była to oferta, której nie mógł odrzucić: - Obrazy sceniczne Wilsona pozwoliły mi spojrzeć na zakurzoną piękność, która na stałe zmieniła moje oczy i uszy.
Szalony owoc tego przedsięwzięcia został nagrany w Hamburgu i w Prairie Sun Recording Studios w Cotati w Kalifornii. Krytycy wydawali się zdezorientowani. `Rolling Stone` chwalił mieszankę emocji, którą oferował album oraz `mroczne i okropnie zabawne melodie`. `The New York Times` zauważył, że album `przywołuje zabawne połączenie niemieckiego ekspresjonizmu i japońskiego kabuki z amerykańskim wodewilem, komedią muzyczną i klaunami kina niemego`. W 2020 roku album został inspiracją do rozprawy doktorskiej Jacoba Arthura na Uniwersytecie Michigan.
`
The Black Rider` to niemalże godzinna podróż w głąb króliczej nory, pełna ponurych narracji, delikatnych ballad, niesamowitej deklamacji poezji Burroughsa recytowanej zarówno przez autora, jak i Waitsa oraz imponujących instrumentali. Jego zespół rezydujący w The Devil`s Rhubato swobodnie używa rogów, altówki, wiolonczeli, klawiszy, gwizdka pociągu, kontrafagotu i złowrogiego klarnetu basowego. Od skrajności w skrajność - przejmującej serenady `The Briar and the Rose` po upiorny `Tain`t No Sin` Burroughsa, który pierwotnie zainspirował projekt.
Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024