Gilbert Keith Chesterton zapisał się w historii jako wszechstronnie uzdolniony brytyjski pisarz, autor licznych rozpraw, poeta, dziennikarz, publicysta, rysownik i krytyk literacki. Urodził się w 1874 roku w Londynie, a zmarł w 1936 roku w Beaconsfield. Wychował się w rodzinie kupca. Choć rozpoczął studia wyższe na kierunku sztuk plastycznych na Slade School of Fine Art przy University College London, nigdy ich nie ukończył. Był więc samoukiem i stawiał na własny rozwój – próbował przy tym wielu dziedzin, zaczynając od rysunku (tworzył głównie karykaturalne ilustracje) przez publicystykę, felietonistykę i poezję. Posiada znaczny dorobek w postaci około osiemdziesięciu książek oraz licznych wydań poezji i sztuk teatralnych.
Gilbert Keith Chesterton – książki o religijnym wydźwięku
Książki Gilberta Keitha Chestertona odzwierciedlają jego spojrzenie na rzeczywistość. Często zwraca się uwagę na paradoksalność twórczości Chestertona, charakterystyczne dla niego było także zręczne posługiwanie się absurdem. Początkowo pisał poezję, a pierwszą powieść, “Napoleon z Notting Hill”, wydał w 1904 roku. Jego najsłynniejszą powieścią jest
Człowiek, który był czwartkiem, zawierająca liczne odniesienia do
religii chrześcijańskiej. Znany jest jako twórca-katolik. Warto wspomnieć, że cieszył się dużym uznaniem i popularnością w Polsce okresu międzywojennego.
Gilbert Keith Chesterton – poglądy i teoria dystrybucjonizmu
Poglądy polityczne autora można by określić jako konserwatywne. Ważna w jego życiu była także religijność i choć początkowo sam określał się jako agnostyk należący do kościoła anglikańskiego, z czasem zaczął krytykować taką postawę.
Gilbert Keith Chesterton ponownie stał się religijny po ślubie z Frances Blogg, która była wierząca, ale nie trwało to długo. W końcu podjął decyzję o przejściu z anglikanizmu na katolicyzm, co było szeroko komentowane przez publikę.
Gilbert Keith Chesterton jest autorem teorii dystrybucjonizmu, powstałej na kanwie wcześniejszych nauczań papieskich i odrzucającej zarówno kapitalizm, jak i socjalizm, uważając obie doktryny za tak samo szkodliwe społecznie. Postulował o system oparty na upowszechnieniu drobnej własności, powrocie do systemu cechowego, istniejący w zgodzie z tradycją i liberalizm mający przywrócić wolność ograniczoną przez rewolucję przemysłową.