Opis produktu:
Karty pracy dla klasy trzeciej skupiają się na zagadnieniach i lekturach z trzech ważnych epok literackich: Młodej Polski, Dwudziestolecia Międzywojennego oraz Literatury Wojennej. Zadaniem kart jest rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, analizy tekstów literackich oraz zdobywanie wiedzy na temat kontekstu historycznego i kulturowego, w jakim powstawały utwory.
Karty pracy podzielone są na dwie kategorie: zakres podstawowy i rozszerzony. W zakresie podstawowym uczniowie zapoznają się z twórczością takich pisarzy jak Fiodor Dostojewski, Julian Tuwim, Leopold Staff, Jan Lechoń, Stanisław Wyspiański, Władysław Stanisław Reymont oraz Gustaw Herling-Grudziński. Czytają powieści, poezję i dramaty, które są charakterystyczne dla poszczególnych epok literackich.
Karta pracy typu A zawiera tekst naukowy lub popularnonaukowy, który przypomina problematykę poznanych utworów literackich. Do tekstu dołączone są polecenia, które pomagają uczniom rozwijać umiejętność wydobywania informacji i wnioskowania.
Karta pracy typu B skupia się na tekście kultury inny niż utwór literacki. Karta akcentuje związki tekstu literackiego z innymi tekstami kultury, sprawdzając jednocześnie wiedzę uczniów i znajomość kontekstów historycznych.
Nauka o języku jest wpleciona w poszczególne tematy z kształcenia literacko-kulturowego, co pozwala uczniom lepiej zrozumieć i opanować język literatury.
Dla uczniów wybierających zakres rozszerzony, karty pracy zawierają rozszerzone lektury obowiązkowe, takie jak utwory Gabrieli Zapolskiej, Franza Kafki, Michaiła Bułhakowa i Stanisława Ignacego Witkiewicza. Oprócz tego, mogą również zawierać teksty filozoficzne, bardziej wymagające niż te w kartach dla zakresu podstawowego.
Na końcu każdej epoki znajduje się karta przeznaczona na pracę projektową, która zachęca uczniów do samodzielnego zgłębiania i pogłębiania wiedzy na temat tendencji myślowych danej epoki literackiej oraz jej najważniejszych osiągnięć.
Każda karta pracy zawiera różnorodne zadania, które umożliwiają uczniom aktywne uczestnictwo w procesie nauki. Pytania i polecenia pozostawiają miejsce na odpowiedzi uczniów, co sprzyja rozwijaniu umiejętności analitycznych i interpretacyjnych.
Dzięki karty pracy uczniowie mają okazję pogłębić swoją wiedzę o literaturze i kulturze różnych epok, rozwijając jednocześnie umiejętności językowe i myślenie krytyczne. To ważne narzędzie w rozwijaniu literackich kompetencji wśród uczniów trzeciej klasy.