Opis produktu:
Nowi Tropiciele to cykl dostosowany do nowej podstawy programowej. To cykl dla dzieci, które lubią samodzielnie dochodzić do wiedzy, konstruować ją poprzez doświadczenie.
W podręcznikach zawarte są treści z edukacji polonistycznej, matematycznej, środowiskowej (przyrodniczej, społecznej, geograficznej i historycznej), a także muzycznej i plastycznej.
Nauka czytania odbywa się za pomocą metody analityczno-syntetycznej uwzględniającej elementy czytania globalnego i czytania sylabami (metoda falbankowa, wyróżnianie kolorami sylab), w procesie tym wykorzystuje się również różne techniki nauki szybkiego czytania. Dzięki takiemu podejściu możliwa jest daleko idąca indywidualizacja czytania. Teksty zostały podzielone na trzy poziomy trudności. Różnorodne utwory literackie zostały tak dobrane, aby zapoznawały pierwszoklasistów z klasyką literatury dziecięcej oraz zwracały ich uwagę na dorobek współczesnych poetów i pisarzy.
Na stronach z edukacją matematyczną w nowoczesny sposób prezentowana jest monografia liczb. Szczególną uwagę zwrócono na kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, jej rozkład na składniki i porównywanie liczb za pomocą tzw. liczb w kolorach. Ponadto obrazowo wprowadzono pracę z zadaniami tekstowymi, które ułatwiają dziecku analizowanie, rozumienie i rozwiązywanie problemu matematycznego zawartego w zadaniu.
Treści społeczno-przyrodnicze, na których skupiono się w podręcznikach, budzą zainteresowanie uczniów światem, zawierają wiele akcentów proekologicznych. Tematy przyrodnicze przedstawiono za pomocą realistycznych ilustracji i zdjęć.
Treści muzyczne stymulują kreatywność dziecka w działaniu oraz w tworzeniu, pobudzają i rozwijają jego naturalne skłonności, kształcą samodzielność w myśleniu i działaniu artystycznym. Przygotowują do aktywnego słuchania, muzykowania i tworzenia muzyki. W doborze treści uwzględniono trzy kierunki kształcenia twórczego: percepcyjny, ekspresyjny oraz recepcję sztuki.
Autorki podręcznika skupiły się również na aspekcie wychowawczym i emocjonalnym dziecka. Specjalnie napisana seria opowiadań Listy od Hani i Henia (czytanych przez osobę dorosłą) na temat emocji i problemów wieku wczesnoszkolnego ma pomóc siedmiolatkom w rozumieniu własnych emocji, poznawaniu nowych wzorów myślenia i działania.
Treści nauczania ujęte są w sposób modułowy - w formie kącików tematycznych:
Gimnastyka oka i języka - celem kącika jest przygotowanie dziecka do sprawnego czytania. Są tu ćwiczenia oparte między innymi na doskonaleniu słuchu fonematycznego i spostrzegawczości wzrokowej, pojawia się też czytanie globalne. Wprowadzono również elementy ćwiczeń z zakresu technik szybkiego czytania, np. na poszerzanie pola widzenia czy koncentrację, a także gimnastykę oka.
Tropiciele wiedzy - kącik związany z treściami społecznym i środowiskowymi, którego zadaniem jest rozbudzenie zainteresowania dzieci światem i szeroko pojętą nauką; przygotowanie do sprawnego korzystania z dodatkowych źródeł informacji.
Rondelkolandia - kącik poświęcony przygotowywaniu kompozycji kulinarnych; rozwija myślenie strukturalne (tworzenie nowych jakości z zadanych elementów). Celem aktywności jest wdrożenie dziecka do pracy w grupie i utrzymywania porządku podczas pracy.
Warto ich znać - kącik, w którym prezentowana jest sylwetka znanej postaci związanej z tematem dnia. Dzięki temu pierwszoklasiści zapoznają się z życiem i dorobkiem osób, które miały znaczący wkład w kulturę, naukę lub sztukę.
Bawimy się z Noni - kącik służy rozwijaniu wyobraźni dziecka. W podręczniku zaproponowano dwie formy zabaw. Pierwsza pomaga utrwalać wyrazy z trudnościami ortograficznymi za pomocą mnemotechnik (haków pamięciowych, łańcuchowej metody skojarzeń, myślenia obrazami). Druga kształtuje rozwój mowy, wzbogaca zasób słownictwa ucznia, pobudza jego wyobraźnię, uświadamia mu następstwo czasowe wydarzeń, wspomaga rozwój logicznego myślenia i doskonali umiejętność wypowiadania się.
Piórkiem, dźwiękiem i pędzelkiem - kącik poświęcony treściom artystycznym. Jego celem jest rozwijanie wrażliwości artystycznej oraz wyobraźni dziecka, a także wskazywanie powiązań między muzyką a malarstwem.