Opis produktu:
Pragniemy przekazać do rąk nauczycieli i uczniów zeszyt ćwiczeń do interpretacji i analizy literatury ułatwiający pracę na lekcjach języka polskiego.
Jego celem jest rozwinięcie umiejętności ucznia pozwalających na zrozumienie tekstu oraz jego twórczy odbiór. Celem zeszytu jest ćwiczenie takich umiejętności, jak:
- rozumienie tekstu, stosowanie i refleksyjne przetwarzania zawartych w nim informacji,
- wykorzystanie wiedzy specjalistycznej, o charakterze naukowym, wiedzy z zakresu poetyki do rozpoznawania i rozwiązywania problemów poruszanych przez pisarzy,
- wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji zawartych w tekście, - samodzielne, twórcze pisanie,
- dostrzeganie sensów i przesłań zawartych w tekście, - wskazywanie i nazywanie funkcji: tekstu i środków językowych stosowanych przez autora,
- formułowanie pytań i problemów,
- wskazywanie adekwatnych przykładów, wnioskowanie, uzasadnianie, wyjaśnianie problemów, definiowanie pojęć teoretycznoliterackich,
- wykorzystywanie wiedzy o kontekstach (literackich, teoretycznoliterackich, kulturowych, historycznych, społecznych, obyczajowych, filozoficznych, religijnych, estetycznych, filmoznawczych i innych) do pogłębionej interpretacji utworu,
- łączenie myślenia logicznego i krytycznego z kreatywnym i artystycznym formułowaniem wniosków, interpretacji, wypowiedzi,
- prezentowanie i obrona własnych ocen i interpretacji wynikających z kontaktu z dziełem sztuki, - dostrzeganie uniwersalności motywów i twórczego ich wykorzystania w różnych epokach,
- rozwijanie wrażliwości etycznej, aksjologicznej, estetycznej, społecznej. Proponowane ćwiczenia są zgodne z nową podstawą programową. Przygotowują uczniów do:
- samodzielnej i kreatywnej pracy z tekstem,
- zdyscyplinowanej i rzetelnej interpretacji fragmentu utworu,
- analitycznego i syntetycznego postrzegania analizowanych utworów,
- myślenia: analitycznego, syntetycznego, logicznego, teleologicznego, komputacyjnego, kreatywnego, abstrakcyjnego,
- rozumienia sensów i znaczeń symbolicznych wypowiedzi, - otwartości i gotowości do poszukiwań interpretacji badanego tekstu proponowanych przez innych twórców,
- sprawnego posługiwania się różnymi narzędziami badawczymi,
- pracy w grupie, obrony swoich poglądów, dyskusji i perswazji.