W zdecydowanie zbyt dużym pudełku (taka tradycja Portalu odnośnie dodatków do Aeon`s End) znajdziecie kilkadziesiąt kart, trzy arkusze Magów oraz jeden arkusz Nemezis. Co do kart rynku, są to: 1 klejnot, 2 artefakty i 5 zaklęć. Wszystkie te karty są rzecz jasna unikalne i żadna z nich nie powiela zdolności znanych fanom Aeon`s End z podstawki czy innych dodatków.
Ocena wartości nowych kart jest oczywiście względna - ich przydatność różnić się będzie za każdym razem, zależnie od układu kart rynku, wybranych Magów i Nemezis, przeciwko któremu zdecydujemy się stanąć do walki. Najciekawiej moim zdaniem wygląda tu artefakt Transmutator, który w zamian za zniszczenie karty z ręki pozwala dobrać kartę z rynku; przyda się, gdy w swoich zasobach mamy zbyt słabe klejnoty, by kupić droższe zaklęcia. Co do zaklęć właśnie - dwa z pięciu tu dostępnych pozwalają jednocześnie zadawać obrażenia zarówno Poplecznikom, jak i Nemezis; to świetna opcja, gdy chcemy dobić Poplecznika i nie zmarnować reszty mocy zaklęcia. Ciekawie prezentuje się też zaklęcie Kosa Dezintegracji, która pozwala zadać aż osiem obrażeń; niestety w zamian za to gracz również otrzymuje jedno obrażenie, ale za to, po aktywacji Kosy, może ją zniszczyć lub odrzucić na stos kart odrzuconych dowolnego gracza.
Teraz parę słów o nowych Magach. Reeve to Elitarny Mag Bram, który mimo straconej gdzieś w Czeluściach dłoni, w walce z każdym Nemesis radzi sobie znakomicie. Jego trzy zamknięte Bramy da się otworzyć za stosunkowo małą ilość Eteru, a zdolność specjalna, uruchamiana za odrzucenie zaledwie czterech Ładunków, pozwala rozdzielić aż osiem obrażeń pomiędzy dwóch Popleczników. Od paru dni to jeden z moich ulubionych Magów :)
Z`hana - Zbuntowana Magini Bram - rozpoczyna walkę z dostępnymi tylko trzema Bramami, ale jej unikalna karta (Wieczny Żar) pozwala na aktywację jednego z Zaklęć bez odrzucania go; z pozoru umiejętność dość przeciętna, lecz w praktyce, przy dobrym wykorzystaniu, potrafi nieźle namieszać w odwodach Nemezis.
Nym jest Nowicjuszem Magii Bram. Jest to postać moim zdaniem najsłabsza z całej tej trójki i ogólnie dość przeciętna w kontekście całego uniwersum Aeon`s End. Jego umiejętność specjalna pozwala odrzucać wierzchnie karty z talii Nemezis (jedną lub dwie), ale uwzględniając koszt aż pięciu potrzebnych do tego Ładunków, nie wydaje mi się, by zwycięstwo poprzez wyniszczenie talii Nemezis było w tym przypadku opłacalną strategią.
Esencją Aeon`s End są Nemezis. W Czeluściach znajdziemy tylko jednego. Jest to Wiedźma Hordy, posiadająca dodatkową talię unikalnych Popleczników, zwanych Troggami, wywodzących się z trzech różnych plemion. Tak zwane Wyzwolenie wprowadza do gry jednego Trogga; jeżeli do gry wchodzi drugi lub kolejny Trogg z tego samego plemienia, należy rozpatrzeć podany na karcie efekt - są to obrażenia zadawane albo Magom albo miastu Gravehold. Podstawowa talia Wiedźmy to przede wszystkim karty Mocy lub Ataku, wprowadzające kolejne Wyzwolenia i kumulujące ilość Troggów w grze. Projektanci tego dodatku ocenili trudność pokonania Wiedźmy na poziomie 6. Jak dla mnie jest to ocena zbyt wysoka. Na cztery rozgrywki (każda z innym rynkiem i z różnymi Magami) trzy udało mi się wygrać bez większego wysiłku; wystarczy regularnie zmniejszać hordę Troggów, a potężniejsze zaklęcia rzucać bezpośrednio we Wiedźmę. Oczywiście zwycięstwo zależy tu również od układu kart w rynku i doboru Magów, ale mimo wszystko Wiedźma Hordy nie należy do zbyt wymagających przeciwników.
Podsumowując - Czeluście to kolejny dodatek do Aeon`s End, na który nie żałuję ani jednego wydanego grosza. Fakt, jest tu tylko jeden nowy Nemezis, ale tę "stratę" świetnie niwelują trzej nowi Magowie oraz fajne artefakty i ciekawie zaprojektowane zaklęcia, które po dołączeniu do podstawki gry mocno ją wzbogacają i przede wszystkim urozmaicają, odkrywając przed graczami nowe możliwości, nowe strategie i nowe pomysły na jak najbardziej intensywne walki z Nemezis. Czeluście kupiłem jako ostatni dodatek, i Wam też radzę tak zrobić - najpierw kupcie inne rozszerzenia (Bezimienni, Niezbadany Mrok, Otchłań), które wprowadzają więcej Nemezis, a dopiero wtedy Czeluście, jako ten dodatek, który ilościowo (i jakościowo też) zwiększy Wam szeregi Magów.
Opinia bierze udział w konkursie