Mechanika:
W tej grze mamy możliwość wykonania wielu akcji i obrania wielu takty. Będziemy budować budynki, które dadzą nam unikalne korzyści. Ktoś musi pracować w tych budynkach więc będziemy musieli zadbać o odpowiednie dysponowanie swoimi pracownikami. Zawsze możemy eksplorować i odkrywać nieznane lądy. W ramach zasług za nasze wyprawy możemy zostać gubernatorem danego rejonu.
Znajdziemy też negatywną interakcję dzięki, której będziemy przejmować miasta na kontynentach. Dysponujemy różnymi torami rozwoju naszej wyprawy, których poziom rośnie z każdą akcją i działaniami na naszej planszy. Różnice punktowe na koniec gry nie są duże co przekłada się na niepewność czy wygraliśmy partię, aż do czasu podliczenia punktów.
Ocena 10/10
Wykonanie:
Kupując grę otrzymujemy spore pudło, w którym nie znajdziemy pustych przestrzeni. Sama stylistyka sugeruje klimat i tematykę gry. Elementy składające się na grę zostały wykonane z dużą starannością. Materiał, który został wykorzystany również zasługuje na docenienie. Samo pudełko mogłoby się wydawać, że ma delikatnie śliską i miękką fakturę. Trzymając grę w rękach odnosimy wrażenie, że jest to gra z wyższej półki. Sama plansza przedstawiająca mapę, jest bardzo dobrze wykonana, a grafika jest na wysokim poziomie i na pewno wprowadza trochę klimatu. Do wykonania kart i pozostałych elementów nie można mieć zastrzeżeń. W pudełku znajdziemy dodatkowe wypraski, które pozwalają na segregowania elementów gry per poszczególny gracz. Znajdziemy też wypraskę na sklep, w którym możemy karty w fazie budowania. Znalazło się również miejsce na notesik na punktacje. Ocena 10/10 Jako gra dla dwóch osób: Autor gry naprawdę starał się doprowadzić grę do perfekcji. Można odnieść takie wrażenie skoro jest opcja skorzystania z dodatkowych zasad wprowadzonych w ramach gry dwuosobowej. Dzięki tym zasadom możemy wzbogacić naszą grę dwuosobową, chociaż pomijając dodatkowe zasady dalej możemy rozegrać taką grę. Plansza do gry jest dwustronna co sprawia, że możemy jeszcze bardziej dopasować rozgrywkę do ilości graczy.
Ocena 10/10
Jako gra dla 3-5 osób:
W ramach gry w większej ilości osób Endeavor rozwija skrzydła. Im więcej osób tym więcej eksploracji mapy, więcej decyzji, więcej kombinowania i więcej satysfakcji. Przy większej liczbie graczy łatwiej skorzystać z dodatkowej części gry jaką są przedsięwzięcia a tym samym wprowadzić jeszcze większej gry w grze.
Ocena 10/10
Instrukcja:
Nie miałem żadnych problemów ze zrozumieniem gry po przeczytaniu instrukcji. Wszystkie informacje zostały przedstawione z przykładami zagrywek na planszy. Czcionka jest czytelna, treści się nie powtarzają, nie ma mikro zasad małym druczkiem. Dodatkowa część gry Przedsięwzięcia została przedstawiona w osobnym arkuszu bo jak sugeruje autor można grać z lub bez tej części co również pozwala uniknąć mieszania zasad.
Ocena 10/10
Klimat:
Nie wiem jak wy ale ja uwielbiam klimaty żeglugi, przygody, eksploracji, zarządzania. To wszystko znajdziemy w tej grze. Jedyne czego mi brakuje to jakichś statków bo w grze używamy tak zwanych dysków, które są zwykłymi krążkami, poza tym nic tylko wypłynąć na suchego przestwór oceanu :)
Ocena 9/10
Regrywalność:
Każda partia w Endeavor będzie wyglądała inaczej. Za każdym razem gdy będziemy układać elementy na planszy będą one rozmieszczone losowo co będzie rzutowało na naszą taktykę. Dwustronna plansza pozwala grać w bardziej lub mniej agresywną rozgrywkę. Przedsięwzięcia są losowane z dużej puli kart co sprawia, że takich kombinacji jest bardzo dużo. Każda gra będzie inna, a nasza taktyka nigdy nie będzie taka sama :)
Ocena 10/10
Cena/opłacalność:
W tej cenie można znaleźć wiele gier, które nie dorównują Endeavor grywalnością i wykonaniem. Moim zdaniem w tej cenie jest to jeden z lepszych wyborów.
Ocena ogólna: 10/10
Opinia bierze udział w konkursie